Jump to content
Annons

Studiofestival #47 – Mäktigaste metal-gitarrsoundet


Recommended Posts

Det är dags för vårens studiofestival och utmaningen är att ratta fram det fetaste metal-gitarrsoundet!

studiofestival_47_ingang.thumb.jpg.b66c8a9f3410623d17f41deb658ac39c.jpg

Regler

  • Hämta de inspelade gitarrfilerna – du kan utgå från alla eller bara några av dem
  • Ratta, mixa och routa efter bästa förmåga för att få fram ditt bästa resultat, alla typer av effekter och signalkedjor är tillåtna
  • Inga övriga ljudkällor eller komp får finnas med i slutresultatet
  • När du är klar skickar du ditt bidrag som en mp3-fil i ett personligt meddelande till @Björn Olsberg
  • Nytt för denna gång: Du behöver inte, som tidigare, föranmäla ditt intresse i tråden

Start: 27 maj 2020
Slut: 15 juni 2020, kl 23.59

Rösta gör du här och senast den 23 juni

Priset för den värdiga vinnaren är den högt eftertraktade äran!

Om ljudfilerna
Det är två gitarrer, alltså höger och vänster samt dubbar på båda. Tempot är 175bpm.
Ljudfilerna är inspelade av Olle Liljegren från bandet Ravened.

Vill du veta mer om hur röstningen kommer att gå till så står det i nästa inlägg.

Kör hårt och lycka till!

 

  • Gilla 2
  • Tack! 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om röstningen

Efter slutdatumet startar vi en ny tråd där medlemmar får gå in och rösta. När tiden för röstning är över, räknar vi samman antal röster. För att undvika att kompisröstning slår över till någons fördel, har vi en jury vars röster väger 50 procent. Och det fungerar så här: Det totala antalet röster av medlemmar ges till juryn, som då har inflytande över 50 procent av röstningen. Dessa röster delas upp mellan jurymedlemmarna som består av @Jon Rinneby, @Andreas Hedberg och @Björn Olsberg och som får fördela sina röster efter eget huvud. Slutresultatet presenteras i en egen vinnartråd i anslutning till Studiofestivalen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tävling! Dum fråga på det..... Bara de nedladdade filerna man får använda så klart, inte lägga andra" källor" mer än effekter/eq m.m?

Funkar att köra genom annat kabinett? 😎🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt kul utmaning!

Bör kunna funka även för oss som är både kassa på gura och har öron (rejält) skadade av ungdomsrep med Marshall/Ampeg -stackar med allt på 10... (kunde jag offra mitt hus för en öronfix så hade jag gjort det!)!

 

Redigerat av ONSatan
Jag är trög
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-27 at 17:41 sa Björn Olsberg:

Hej, bra frågor! Inga övriga ljudkällor. Förtydligar i första inlägget. Men du får använda vad du vill för att processa ljudet.

Hej igen.... måste fråga.. igen! Riffet  känns lite trött.  Får man klippa/ klistra och arrangera om lite? Får ett bättre tryck och "tempo" med mer thrash-"feeling"

 🤟

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-06-01 at 22:25 sa Björn Olsberg:

Två färdiga bidrag har redan skickats in. Knappt två veckor kvar.

Kom på en idé,  om ni nu inte redan kommit på den själva!

När tävlingen är över. Kanske skapa en tråd där övriga medlemmar kan lägga upp och jämföra sina "alster" lite som när Studiotidningen släppte "Mixologi" för en så där 10 år sedan?🤟🙃🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé! Alla alster kommer att ligga uppe i en egen tråd där medlemmar röstar, så det är absolut görbart. Personligen är jag otroligt nyfiken på att läsa hur bidragen har rattats fram. Signalvägar, prylar, pluggar, inställningar osv. Lite som "så skruvade jag fram mitt bidrag". Det blir ju också lite av det du fiskar efter, tänker jag rätt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Snart klar ! Fick lägga ner att klippa i spåren och ändra slingan.  Hade mindre fritid än jag först trodde.  Håller nu på med automatiseringen, (pan/volym) sen EQ m.m.

Varför inte EQ först kan man hju fråga? Jo  panorering /ljudnivå e ju EQ oxå i sig.  Provar detta som ett experiment i tävlingen ^^

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...