Jump to content
Matsan

Uppdatering ljudkort

Recommended Posts

Hej! Ny här så ursäkta om jag gör idioti ✌️

Iallafall hade jag tänkt uppdatera till nytt ljudkort och behöver lite hjälp. 

Idag har jag ett scarlett med två ingångar. Det klassisk, ni har säkert sett dom. Men eftersom att det ljudkortet måste tillbaka till sin ägare funderar jag på om det är dags att uppdatera till något bättre. Men jag är nöjd med ljudkortet, det låter bra och gör det den ska. 

Samtidigt tänkte jag köpa ett par sennheiser hd600, det skulle därför vara bra med ett ljudkort som kan driva dom, eller ett ljudkort som har utgångar till en Hörlursförstärkare. Jag önskar även tips på en bra Hörlursförstärkare om det finns. Jag har kollat på schiiit magni 3 men den verkar svår att få tag på i Europa just nu. Bra prisklass på den annars. 

Ursäkta rörigt inlägg och hoppas någon har lite tips :)

Annons

Mitt tips är MOTU M2 eller M4. De erbjuder ungefär samma funktioner som Focusrites scarlett-modeller. Skillnaden är att de inte rundar hörn för att få ned kostnaden. Rena och tysta preamps och en kraftfull hörlursförstärkare som klarar att driva ett par HD650. Så det behövs ingen extra hörlursförstärkare. 

MOTU har dessutom lång support på sina produkter vilket ger dom en lång livstid. 

Tack för svar! Jag har läst på lite och det blir antagligen en m4. Jag måste dock vänta tills den finns i lager. Så bara av nyfikenhet, om jag skulle hoppa upp ett steg i prisklass, vad skulle du rekommendera då? 

Det beror på vad du tänkt använda det till. Vill du ha fler in- och utgångar? Fler kontrollrumsfunktioner som alternativa ljudkällor och lyssningar , monoknapp, dimfunktion etc? Möjlighet att koppla ihop flera enheter (i flera rum till exempel) och styra de från en master-enhet?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Senaste foruminläggen

• Annons
  • Similar Content

• By Jon Rinneby
      Oavsett om du ska bygga din första hemmastudio eller uppgradera din gamla, så är det få saker som är så viktiga som ljudkortet, hjärtat i varje studio.
      Externa ljudkort i alla prisklasser
      Det finns ljudkort i alla prisklasser, från tusenlappen till långt mycket mer än så. Det första som är viktigt att förstå är att skillnaden i ljudkvalité mellan dessa är marginell, oavsett vad gemene hen påstår. Ett ljudkort som kostar 40.000 kr låter alltså i stort sett precis likadant som ett som kostar 2.000 kr, även om det på pappret kan se annorlunda ut. Vad du istället betalar för är antalet in- och utgångar, kvalitén på preampsen, själva byggkvalitén och så vidare.
      Därmed inte sagt att du ska välja det billigaste bara för att du kan. Varje ljudkort har sin målgrupp och här gäller det att ta reda på vad som passar just dig. Rent krasst skulle man kunna säga att: Ju mindre studio, ju mindre ljudkort. Hemmastudion klarar sig ofta med bara två ingångar: En för instrument och en för mikrofon, medan den större studion måste ha betydligt fler än så.
      Med anledning av detta har Studio skrapat ihop en lista på inte mindre än tjugo ljudkort i olika prisklass, för dig som letar nytt år 2018. Och oavsett vilket du väljer, så kan du känna dig trygg i att du får ett utmärkt ljudkort för sitt pris!
      Focusrite Scarlett Solo 2nd Gen
      Perfekt instegsmodell för den lilla studion eller för dig som behöver vara portabel.
      Pris: 983 kronor hos Thomann
      Läs mer: us.focusrite.com
      Audient iD4
      Högklassig preamp i ett mycket smidigt format med två in- och utgångar.

Pris: 1 282 kronor hos Thomann
      Läs mer: audient.com
      IK Multimedia iRig Pro Duo (ej tillgängligt längre)
      Ett litet kraftpaket som kan spela in två kanaler samtidigt i 24-bit/48kHz

Pris: 2 199 hos Webhallen
      Länk: ikmultimedia.com
      Roland Rubix 44
      Fyra preamps med XLR till ett mycket förmånligt pris.

Pris: 2 449 kronor hos Webhallen
      Läs mer: roland.com
      Focusrite scarlett 18i20 2nd Gen
      Storsäljaren i ny uppgraderad version med inte mindre åtta premaps med XLR och grym LED.

Pris: 4 957 kronor
      Läs mer: us.focusrite.com
      Arturia AudioFuse
      Robust konstruktion, många anslutningar och hög ljudkvalité och specialdesignade preamps.

Pris: 5 125 kr hos Thomann
      Läs mer: arturia.com
      Focusrite Clarett 4Pre USB
      Ett bra allroundkort med låg latency och fyra högkvalitativa preamps.

Pris: 6 152 kronor hos Thomann
      Läs mer: focusrite.com
      Apogee Duet 2
      Ett av de smidigaste och snyggaste ljudkorten på marknaden. Fungerar numera även till pc och iOS.
      Pris: 6 546 kr hos Thomann
      Läs mer: apogeedigital.com
      SPL Crimson 3
      Fullmatat ljudkort med två högkvalitativa preamps, Phonitor Matrix och Talkback Microphone.

Pris: 6 944 kronor hos Thomann.
      Läs mer: spl.audio
      Universal Audio Apollo Twin MKII Solo
      Instegsmodellen i Apollo-serien med vilken du kan spela in och mixa med UAD-pluggar.

Pris: 6 944 kronor hos Thomann.
      Läs mer: uaudio.com
      PreSonus Quantum 2
      Fullmatat ljudkort med extremt låg latency och möjlighet till framtida utbyggnad.

Pris: 7 937 kronor hos Thomann.
      Läs mer: presonus.com
      Apogee Element 46
      12 In och 14 ut Thunderbolt-ljudkort för Mac. Fyra analoga välljudande preamps.
      Pris: 8 693 kr hos Emusic
      Läs mer: www.apogeedigital.com
      Antelope Audio Discrete 4
      Smidigt ljudkort från högt ansedda Antelope med fyra extremt bra preamps.

Pris: 8 930 kr hos Thomann
      Läs mer: en.antelopeaudio.com
      Prism Sound Lyra 1
      Litet ljudkort för finsmakaren där ljud- och byggkvalité står högst upp på agendan.

Pris: 13 897 kronor hos Thomann
      Läs mer: prismsound.com
      Antelope Zen Studio+
      Inte mindre än 12 högkvalitativa preamps i kombination med inbyggda hårdvarueffekter.
      Pris: 22 441 kronor hos Thomann
      Läs mer: en.antelopeaudio.com
      RME Fireface UFX+
      Uppgraderad version av RMEs flaggskepp med MADI, USB 3.0, Thunderbolt och mycket mer där till.
      Pris: 26 723 kronor hos Thomann
      Läs mer: rme-audio.de/en
      Focusrite Red 8 Pre

Åtta fjärrstyrda, transparenta och brusfria preamps, ultralåg latency, Thunderbolt och Dante-teknik.
      Pris: 35 753 kronor hos Thomann
      Läs mer: pro.focusrite.com
      SSL Nucleus 2
      Perfekt för dig som vill ha ljudkort, DAW-controller och analoga SSL-preamps i ett.

Pris: 44 693 kronor hos Thomann
      Läs mer: solid-state-logic.com
      Apogee Symphony I/O Mk II TB 8+8mp
      Senaste tillskottet med ännu bättre AD/DA, utbyggnadsmöjligheter, touchscreen och preamps i världsklass.

Pris: 54 627 kronor hos Thomann
      Läs mer: apogeedigital.com
    • By Nyhetsroboten
      Arturia’s highly anticipated AudioFuse Studio interface is now available at stores worldwide. After a thorough period of testing and refinements, the versatile desktop interface is ready to meet the world.
      Combining cutting edge technology with the highest quality components, futuristic features with workflow-enhancing design, AudioFuse Studio is a desktop interface that will surpass all your expectations.

Key Features
      4 premium DiscretePRO© preamps with independent Mic/Line circuits, and dedicated effects inserts 4 additional line inputs, with inputs 5-6 commutable to Phono Highest quality Bluetooth audio receiver supporting aptX© and AAC© 2 pairs of balanced TRS outputs for speakers, with integrated A/B switching 2 independent stereo headphones outputs, with 6.35 and 3.5mm sockets 2 independent analog line outputs with reamp capability Direct monitoring ultra-low latency internal mixers ADAT I/O for up to 8 additional inputs and 8 additional outputs Superb connectivity: MIDI I/O, backward compatible USB-C, S/PDIF I/O, Word clock input, output/thru on Cinch RCA 24-bit latest generation AD/DA converters at up to 192kHz sampling rate Leather-covered self-positioning protection cover Robust metal desktop chassis Powerful AudioFuse Control Center software to route audio and control master settings AudioFuse Creative Suite bundle of high quality software effects Read more here
    • By FireplaceRecords
      Tja,
      Jag ska köpa nytt ljudkort och jag behöver ett par pre ampade ingångar och står nu & väger mellan "Focusrite Scarlett 18i20 3gen" eller "Audiofuse 8 Pre". Finns säkert något annat i samma prisklass som ändå rankas högt med vilka pre amps som finns inuti. Jag vill gärna ligga på "lite"mer high-end hårdvara än den mer amatörmässiga hemma studion. Prisklass alltså typ 5000-8000:-. Vad tycker ni jag bör satsa på? 
      Focusrite : https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Focusrite-Scarlett-18i20-3rd-Gen/2YSS?utm_campaign=bEngine%20-%20Focusrite&utm_medium=paid_search&network=google&adgroup=77643890358&matchtype=e&utm_term=focusrite%20scarlett%2018i20%203rd%20gen&device=c&creative=426415699155&adposition=&gclid=CjwKCAjwsMzzBRACEiwAx4lLG0ezHWVFkkt5laf9uqGCDhjboU11YBV7GAh4P34FD0liPTNqGamwBxoCdgMQAvD_BwE
      Audiofuse: https://www.sweetwater.com/store/detail/AudioFuse8P--arturia-audiofuse-8pre
      Övriga? 

TACK! :)

• By Nyhetsroboten
      Baton Rouge, Louisiana—February 2020… PreSonus® has released its Ecosystem 3.0 update for StudioLive® Series III ecosystem products. An early adopter of AVB, PreSonus continues to be on the cutting edge of advancing reliable, consistent network performance while moving closer to full interoperability with other leaders in AVB development.
      The newest update builds on many of the advantages that make AVB the most robust audio network option for pro audio. Among the many improvements, this update strengthens PreSonus Ecosystem device connection and stream routing to create the most configurable audio networking environment in its class. PreSonus AVB Ecosystem networks can be configured in complex star and ring configurations that include dozens of StudioLive mixers, NSB stage boxes, SW5E switches, and EarMix 16M personal monitor mixers. With the newly added AVB Auto-connect, any PreSonus AVB Ecosystem device will reconnect its stream routing after being power cycled or temporarily disconnected from the network making it extremely reliable in complex installations or touring rigs.

As PreSonus looks to the future of AVB, its engineering team continues to work closely with other members of the Avnu Alliance to further the advancement of AVB implementation and interoperability. The Ecosystem 3.0 release strengthens PreSonus’ commitment to providing fast, reliable audio networking for the StudioLive Series III AVB Ecosystem of products.
      In addition to an update to Universal Control to support the Ecosystem 3.0 release, the following products require firmware updates for full compatibility and improved network performance: StudioLive Series III mixers (64S, 32S, 32SX, 32SC, 32, 24, 16, 32R, 24R, and 16R), NSB stage boxes (NSB 16.8, NSB 8.8), EarMix 16M personal monitor mixer, and SW5E AVB switch.
      It is highly recommended that all StudioLive Series III Ecosystem customers take advantage of this free update. The new Ecosystem 3.0 firmware is available to registered StudioLive Series III Ecosystem product owners in their My PreSonus account at my.presonus.com.
    • By Steven Persson
      Grymt USB.2.0-ljudkort med 2 ingångar och 4 utgångar som endast har testkörts - d.v.s i praktiken aldrig använts. Kortet är grymt smidigt och känt för att ha riktigt bra ljud och omvandlare. Säljes med originalförpackning och alla kablar. Inkluderar även en USB-mini -> Lightning-kabel så att man kan koppla in sin telefon eller surfplatta.   Pris: 3500 kr. Finns i Sundsvall.    

• Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.