Jump to content
Annons

Logic Pro X, snabb processor eller många kärnor?


AshesLanePete

Recommended Posts

Har precis skaffat Logic Pro X och inser att min gamla Macbook Pro från 2011 inte orkar jobba på när man kommer upp i 6-7 spår med diverse software-instrument. Jag tänker överge laptopen och istället satsa på en iMac 21,5”. Vad jag förstår så är 16gb ram mer eller mindre ett minimum. Däremot blir jag inte klok på om t.ex. en iMac med fyrkärnig processor på 3,6 GHz skulle funka bättre eller sämre än en med sex kärnor och 3,0 GHz. 
Och spelar det nån jättestor roll om det är en splirrans ny dator eller en från låt säga 2014-15, om specsen är liknande? Är inte utfattig men känner att jag bör låta barnen få mat ett par ggr i veckan i alla fall...
Pliiis hjälp mig, jag vill ju bara komma igång😬

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mina kunskaper här är ganska rostiga, men programmen/apparna måste ju vara skriven för flera kärnor annars använder ju systemet bara en kärna per prog...  Är Logic specifik skriven för att använda flera kärnor eller är det systemet som delar ut kärnor per aktiv prog ? Fråga till Logic kundservice ?

Jag var en gång programmerare i Assembler (hexcode) för 8080 och 6510 (C64) och förstår att det har ju hänt lite i tekniken sen dess 😉

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre rostiga kunskaper  än typ obefintliga, som mina😅 Hade inte en susning om att programmen är skrivna för en eller flera kärnor, det där är en bra bit utanför min värld. Jag vänder mig till deras support (vilket känns rätt rimligt nu när jag läser vad jag själv skriver😝)

Tack @HomerJSimpsson👍🏽

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Logic stöder flera kärnor och trådar (två per kärna)! Men man får tänka på att det gäller en kanalstrip per tråd, så om man jobbar med få spår med tunga pluggar/instrument så kan man ha mer nytta av bättre prestanda i GHz. Det finns sätt att komma runt problemet genom att lägga tunga pluggar på Aux-kanaler (så de får en egen processortråd), så i de flesta fall bör man i första hand välja flest antal kärnor.

Redigerat av HasseFX
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså 6-7 spår så ballar det ur det måste vara nåt annar fel för jag körde det där testet evans nånting som maxade allt på min gamla macmini från stenåldern och den fixade i alla fall 11 spår om jag minns rätt. Ett vanligt arr med typ 20 audiospår funkade också om jag minns rätt. Den har Logic 8 och rullar på leopard tror jag. Utöver den har jag ett gäng hackmacar med olika prestanda och dom fixar ett gäng spår. Men jag kör hellre riktigt ljud från mickar och riktiga förstärkare så datorn orkar med lite. Det är roligare också än att sitta med hörlurar framför en datorskärm och pilla.

 

Kolla det är gjort med en hackmac med fyra skärmar och livestreamat till justin tv numera twitch när jag testade ett nytt program åt en programerare. Dvs ganska krävande med camtwist, fmle och musikprogrammet igång samtidigt och ändå funkade det. Det hade funkat lika bra med Logic för jag gjorde såna sändningar också.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...