Jump to content
PeppZZon

Trummor som i Born to make you happy?

Recommended Posts

Hej!

Jag har som i min introduktions post berättat att jag har snöat in mig på att försöka göra "Boy band" musik mest som en kul grej och för ett skämt projekt som jag har med några kompisar. Jag har nu fastnat för låten "Born to make you happy" med Britney Spears. Tycker den summerar ljudet jag försöker uppnå ganska exemplariskt, det jag fastnade mest för är trummorna. Jag tycker att beatet låter väldigt simpelt (Även fast jag inte tycks få till det helt korrekt). Jag undrar nu hur får man till de där trummorna? Jag vet att just de samplena är extremt svåra att få tag i (Om det ens går) så det begär jag inte, jag tänker något som liknar och sen tänker jag även hur får man till beatet? Det här är säkert en väldigt nybörjar fråga men det stämmer ganska bra överens med vad jag är. 

All hjälp uppskattas ha det bra!

Länk till låten om ni inte redan hört den

https://www.youtube.com/watch?v=iTlyTzrkxhE

Annons

Kolla de olika extension-paketen hos Ez drummer eller Addictive drums. Ez drums för Pop och Number 1 hits har några presets som låter rätt lika. Men trummorna på låten är väl rätt generiska, din DAW har förmodligen liknande trummor. Jag använder Cubase och i deras trummodul  finns det flera presets som låter ungefär samma. 

Jag kan inget om trummor, men för mig låter det som en vanlig fjärdedelstakt. Kick på 1, virvel på 3, tamburin/klapp  på 2 och 4, och hi hat på åttondelar.  

Posted (edited)

Hej! 
Håller med - skitsnyggt beat på den låten. Som vanligt med Cheiron-pop är det till synes enkla mer komplicerat när man kollar in detaljerna. :)

Det är mycket rytmiskt finlir här, men jag tror du kan börja med följande:

• Kick på 1 och 3 (jag tror egentligen det finns en till ”lättare” kick som spelar några figurer, men vi skippar den så länge)

• Virvel på 2 och 4

• Handclap ihop med virvel på 2 och 4

• Lägg hihat på sextondelar, men se till att varannat slag är tystare (lägre velocity) så att det blir betoningar/accenter på åttondelar.

• Istället för hihat med betoningar kan du annars testa: Lägg hihat på åttondelar, och lägg en diskantig shaker parallellt med det på alla sextondelar. Då kan du få samma effekt - en sextondelsfeeling, men med drivet från åttondelarna.

• Lägg en lätt synt-tamburin eller möjligen en hyfsat tyst öppen synt-hi-hat på ”upbeats”, dvs på alla ”å” i 1å2å3å4å. Du hör den lite åt höger i stereofältet, jag tror att den kommer in vid 0:19. Den enkla detaljen bidrar också till ”lunket” i beatet.

Man kan som sagt utveckla baskaggen lite, och det finns säker en massa andra detaljer, men prova gärna det här och se om du kommer en bit på väg!

Mvh Jonas

Edited by Jayway

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Senaste foruminläggen

• Annons
  • Similar Content

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Att mixa trummor är lättare sagt än hört och långt ifrån en enkel uppgift. Vare sig du spelar in själv, jobbar med samplingar, eller använder en kombination av båda. Men faktum kvarstår: Ett välljudande trumset kan få vilken medioker mix som helst att lyfta.

När det gäller välljudande trumset så lyssna bara på Nirvanas Smells like teen spirit, så förstår du säkert vad jag menar.
      Något som hjälp mig under åren är att tänka på trummorna som ett instrument, snarare än flera olika delar. Det är helheten som räknas, inte hur bakaggen eller virveltrumman låter. En avgörande faktor är naturligtvis hur trummorna är spelade och inspelade - ju duktigare trummis, ju enklare blir det också av naturliga skäl att mixa. Med detta sagt finns det framförallt fyra punkter som jag vill att du fokuserar lite extra på nästa gång det är dags för mix.
      1. Fasen
      Det absolut första du ska lyssna efter, innan du börjar pilla med volym, equalizer och kompressor, är eventuella problem med fasen. Enkelt uttryckt skulle man kunna säga som så att ju fler mikrofoner som använts under inspelningen, ju större är risken för fasfel. Däremot är fasfel kanske inte något du direkt tänker på, om du inte vet vad du ska lyssna efter. Jag brukar höra det som ett slags hål i ljudbilden och med den en minskning av de lägsta frekvenserna, botten. Ett enkelt sätt att testa fasen är att plocka fram överhänget, som förmodligen är inspelat med två mikrofoner och sedan spela upp dessa kanaler samtidigt, utan att panorera. Lyssna noggrant. Vänd sedan fasen på den ena kanalen (knappen som ser ut som ett överstruket 0) och lyssna igen. Om du hör en basökning så var kanalerna från början ur fas och du gör med andra rätt i att låta den ena kanalen vara fortsatt fasvänd. Fortsätt sedan på liknande sätt med övriga kanaler. Spela upp överhänget, som nu har rätt fas, och lyssna på det tillsammans med baskaggen. Mer eller mindre bas? Jobba vidare tills trummorna låter så feta och energirika som möjligt. I praktiken är det dock omöjligt att få samtliga kanaler i perfekt fas, så här får du eventuellt prioritera. Om du känner för att snöa in ytterligare på just fasen, så finns det pluggar som kan hjälpa dig med detta, exempelvis Auto-Align från Soundradix.
      2. Samplingar
      Oavsett vad du tycker om samplingar, så kan de faktiskt hjälpa dig till välljudande trummor. Jag talar inte om att ersätta varenda baskagge och virvelanslag med nya ljud, utan snarare att blanda in samplingar på ett subtilt sätt för att ge lite extra krydda åt hela kittet. Att använda samplingar är inte att ”fuska” - det är bara ett sätt att utnyttja de möjligheter som faktiskt finns. Om det nu hjälper dig till bättre trumljud så varför inte? Det finns till exempel de som blandar ljudet av en badboll med baskaggen bara för att få lite extra tjong. Vidare ska vi inte underskatta vikten av samplingar som effekt, för att förstärka olika delar av mixen och göra det mer spännande för lyssnaren.
      3. Reverb
      Reverb och trummor är ungefär lika självklart som att havet är blått. Därmed inte sagt att trummor alltid mår bra av en massa reverb. Faktum är att för mycket, eller för stora reverb ofta leder till ett ofokuserat och luddigt sound, vilket i 99 fall av 100 är raka motsatsen till vad du vanligtvis vill uppnå. Visst kan ett trumset låta enormt fett när du sololyssnar med ett stort hall- eller plate-reverb, bara för att förvandlas till en distanserad och kladdig smet i kontexten. Mitt tips är därför att du använder reverb mer sparsmakat nästa gång du mixar. Testa att arbeta med kort utklingning (decay) och rikligt med pre-delay. Detta ger trummorna skenet av att vara större och bredare än vad de egentligen är, samtidigt som de behåller fokus, energi och snärtighet.
      4. Mindre är mer
      Det är inte ovanligt att en trumgrupp har uppemot 20 kanaler, vilket enligt min högst personliga åsikt är helt uppåt väggarna. Dels för ovannämnda fasproblematik, men också på grund av att det är oerhört tidskrävande att mixa så många kanaler, när det egentligen bara handlar om ett instrument. Vissa går därför så långt att de endast använder överhäng i mono, för att få ett så fokuserat sound som möjligt. I den bästa av världar behöver du sällan mer än 10 kanaler och gärna mindre. Då är mikrofonplaceringar, själva trummorna och inte minst den som spelar, oändligt mycket viktigare för slutresultatet. När jag mixar trummor brukar jag börja med överhänget och få detta att låta så bra som möjligt. Det är här hela känslan sitter, inte i närmickarna. Detta vill du ta fasta på. Fortsättningsvis blandar jag in baskagge och virvel och jobbar vidare utifrån detta. Och svårare än så behöver det faktiskt inte vara!
      EQ-tips
      Baskagge
      50Hz - 100Hz — Här hittar du styrkan, men också det ovälkomna mullret
      100Hz - 250Hz — Här har du värmen, men också den ökända otydligheten
      400Hz - 800Hz — Här hittar du hårdheten, men också den allt för vanliga instängdheten
      3kHz - 5kHz — Här hittar du attacken, men också den jobbiga diskanten
      Virvel
      100Hz - 250Hz — Här hittar du tjockheten, men också den ökända otydligheten
      400Hz - 1kHz — Här hittar karaktären, men också den allt för vanliga instängdheten
      3kHz - 5kHz — Här hittar du attacken, men också den jobbiga diskanten
      10kHz — Här hittar du luften, men också den gnälliga tunnheten
      Överhäng
      200Hz - 500Hz — Här hittar du kroppen, men också otydligheten och instängdheten
      3kHz - 5kHz — Här hittar du tydligheten, men också den jobbiga disken och konkurrens med sången
      7kHz - 12kHz — Här hittar du luften, men också den gnälliga tunnheten
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
    • By davveboii
      Tjenare! 
      Är en kille på 19 bast som är sugen på att börja folkhögskola med musikinriktning. Jag undrar därför om någon på detta forum har förslag, tips eller erfarenheter om vilka som har de bästa musiklinjerna i Sverige. Jag spelar själv trummor och slagverk men är inte så sugen på att köra jazzprylen utan vill mer åt pop/rock/soul. Om någon har en idé så får ni gärna framföra oavsett om det gäller jazz, modernt eller klassiskt. Ha en fin dag! Mvh.
    • By AXUU
      Hej på er!
      Jag började producera musik för fem år sen och köpte mig då första generationen Scarlett 2i2 vilket funkade helt ok för mig, särskilt då jag var nybörjare. Jag körde hårt med detta ljudkort tills för ungefär ett halvår tillbaka då uttaget på ljudkortet gick sönder. Som tur var hade dock min sambo ett ljudkort liggandes, M-Audio Fast Track C600, och det kör jag med nu tills jag investerat i ett nytt ljudkort. Jag har dock väldigt svårt att välja i denna ljudskorts-djungel, särskilt då jag inte har så bra koll på ljudkort.
      Jag gör nästan enbart elektronisk musik och behöver inte mer än två inputs, däremot använder jag många krävande plugins/mjukvaror i mina produktioner så som tex Omnisphere 2, Nexus2, Izotopes verktyg etc etc. På senare produktioner blir det ofta överbelastat/system overload i Logic när jag kommit upp i en hel del spår vilket är störande.
      Jag behöver ett ljudkort som klarar lite mer och det spelar ingen roll om det är USB eller Thunderbolt för mig (eller är det bättre att köra Thunderbolt för att undvika överbelastning?). Min budget är runt 4000kr (men tar gärna förslag i alla prisklasser).
      I övrigt använder jag en Macbook Pro från 2013, då ganska maxad med bland annat 16GB ram (vilket typ är standard idag?). Thunderbolt finns men inte USB-C.
      Hoppas ni kan hjälpa mig med några förslag 🙂 

• Guest
      By Guest
      edit
    • By davveboii
      Tjenare! 😎
      Jag är ute efter ett mixerbord med USB-interface för att kunna spela in trummor med. Vad jag önskar är att kunna mixa varje kanal (trumma) för sig i ett DAW-program, och därför har jag förstått att inte vilken mixer som helst fungerar. Har hört att folk pratar om preamps och mono-ingångar typ, men jag har verkligen inte fattat det där riktigt. Vad ska jag tänka på när jag köper USB-interface? Har ni tips på någon bra mixer?
      Mvh. David
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.