Jump to content
Annons

Förvaring, backup och inspelning på NAS eller DAS


Recommended Posts

Oi!

Jag går i NAS/DAS-tankar men känner att jag inte riktigt får grepp om det. Just nu består min lilla studio av en gammal, stor tegelsten till extern hårddisk där jag huserar alla projekt, Superior 3.0-samplingar m.m (WD MyStudio 1TB HDD FireWire från 2008). Jag känner att det är läge att byta ut den nu. Använder Google Drive som backup till denna externa disk där jag manuellt flyttar över mina projekt, slaskar, etc. Känns också onödigt tidskrävande (och att man ska komma ihåg det!).

Jag är sugen på en NAS eller DAS-lösning som har multipla diskar i RAID så att man kan byta ut en disk utan att tappa data om en skulle gå sönder. 

Mina funderingar kring NAS/DAS är:

1. Kan man spela in direkt på en NAS eller DAS? Pallar den det? Jag är väl mest inne på att ha HDD Sata III-diskar i den nu - ingen SSD. Jag spelar in bara ett instrument i taget (gitarr, bas och sång) och sen har jag Superior 3.0 och lite mjukvarusyntar som tuffar på.

2. Kan jag spela in på en NAS eller DAS och samtidigt använda den som backups för mina två Mac-datorer samt förvara och läsa in ljudbiblioteken från Superior 3.0 på den?

3. ...eller är det bättre att flytta projekten från NAS/DAS lokalt till datorn, spela in, och sen flytta tillbaka? Det känns bara jobbigt på nått vis. Skulle vilja ha något som sköter sig själv, men med bra performance, så att jag kan koncentrera mig på att skapa musik istället.

4. Slår man av DAS/NAS när man ska släcka ned för dagen och gå och lägga sig likt man gör med datorer? Eller står dom på dygnet runt?

5. Vilken DAS/NAS rekommenderar ni? Jag har varit inne på Drobo-gänget men även sneglat på Western Digitals lösning.

Hur gör ni? Vad använder ni?

Tjips!

 

Redigerat av Steven Persson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ingen ordning på allt. Fyller datorn med hårddiskar och har en extern tb docka för två SSD samt en usb3 docka men gör mest video med den datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en Seagate BlackArmor NAS som användes endast för backup. Den stod på dygnet runt i ett par år. Sedan skar den och dog. Det var speglade diskar i den, så förhoppningsvis plockar jag isär den någon gång och ser vad som överlevt.

Det är enklare med lösa USB-diskar har jag nu kommit fram till. Jag har en som alltid sitter i och automatiskt kör regelbunden backup. (Fast den backupar jag inte...)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
27 minutes ago, oioioi said:

Jag hade en Seagate BlackArmor NAS som användes endast för backup. Den stod på dygnet runt i ett par år. Sedan skar den och dog. Det var speglade diskar i den, så förhoppningsvis plockar jag isär den någon gång och ser vad som överlevt.

Det är enklare med lösa USB-diskar har jag nu kommit fram till. Jag har en som alltid sitter i och automatiskt kör regelbunden backup. (Fast den backupar jag inte...)

Någon form av diskar som man kan ha hos någon annan är bra. Ett problem är också de kan gå sönder. Moderna NAS har har så att man kan byta plats med varandra eller någon fluffigt moln. Man får fundera på hur ont det gör om man tappar bort datat.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/14/2020 at 4:18 PM, mixamannen said:

Själv har jag pensionerat skrammeldiskar till förmån för ssd. 🙂

Ja, jag har också gått den vägen. Köpte nyss en WD 1TB SSD för att ersätta en gammal snurra som dessutom blev för liten. Men skulle vilja ha något mer och rejälare som man kan köra i RAID 5 eller nått för högre säkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/14/2020 at 8:20 PM, oioioi said:

Jag hade en Seagate BlackArmor NAS som användes endast för backup. Den stod på dygnet runt i ett par år. Sedan skar den och dog. Det var speglade diskar i den, så förhoppningsvis plockar jag isär den någon gång och ser vad som överlevt.

Det är enklare med lösa USB-diskar har jag nu kommit fram till. Jag har en som alltid sitter i och automatiskt kör regelbunden backup. (Fast den backupar jag inte...)

Alright! Det var aldrig på tal om att fixa en nya NAS och köra vidare med diskarna som satt i Seagaten (förutsatt att filsystemet är densamma)?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Steven Persson said:

Alright! Det var aldrig på tal om att fixa en nya NAS och köra vidare med diskarna som satt i Seagaten (förutsatt att filsystemet är densamma)?

Jag gissar att ena disken i NAS-en är slut, den gnisslade rätt mycket på slutet. Om något skulle göras vore det att kanske att stoppa i en ny disk och se om enheten fungerar.

Fast det ligger långt ner i prioritet. Största problemet för mig just nu är att studiodatorn dog härom veckan. Jag skulle behöva lägga några timmar på felsökning.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...