Jump to content
Sign in to follow this  
Fismumriken

ESP LTD KH-202, pickup-problem

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjena!

Äger en ESP LTD KH-202 sen en massa år tillbaka. Dock inte spelat på den så mycket på ett par år då man har en drös med andra gitarrer.

Märkte dock en sak när jag började spela på den häromdagen, som jag inte kan minnas har varit förut. Och det är att bridge-pickupen har mycket lägre volym. Så när man kör lite cleanare ljud så blir volymen bra mycket lägre. Märks dock inte så stor skillnad i volym när man har tung dist på. Ser på ljudkortet att inputsignalen blir mycket lägre vid användande av bridge-pickupen. Ska det vara så här? Alla lödningar ser hela och fina ut, och potarna verkar fungera som det ska. Och ja, jag har höjt pickupen men utan resultat...

Kan tillägga att om man knackar lite försiktigt på respektive pickup, så är bridge-pickupen mycket tystare.

Man kan ju mäta pickuperna utan att plocka ur dem. Men låt oss säga att volympoten eller switchen är "dålig", eller att det är en lödning som fått dålig kontakt, hur kommer det visa sig i multimetern? Ska införskaffa mig en multimeter om några timmar och mäta. Men vad kan jag förvänta mig? Har precis strängat om, intonerat och satt rätt relief och string action, så vill helst inte behöva stränga av den igen. 

Okej nu testade jag en grej. Knackade försiktigt på pickupen. Och det ger inget ljud när jag knackar närmast stallet. Då är ju min känsla att pickupen i sig numera agerar som singlecoil typ. Frågan är då om det är pickupen som är dålig, eller om lödningen har blivit dålig. Borde ju inte vara lödningen då den är orörd och att allt annat fungerar prima.

Okej glöm detta inlägg. Jag hittade felet. Osäker på om det var en kall-lödning eller dålig kontakt på en av sladdarna till pickupen. Men nu funkar det.

Edited by Fismumriken

Annons