Jump to content
Annons

Hur får proffsen till det helt annorlunda TRYCKET i sina trummor, etc, i sina mixar?


Hjälplös Herre (oregistrerad)

Recommended Posts

Hjälplös Herre (oregistrerad)

Hej, jag behöver verkligen ett proffs som du som är erfaren i branchen att besvara denna fråga som plågat mig i över 20 år som misslyckad producent =(

Saken är den att mina mixar ALDRIG låter som proffsens på MTV, radio, cd, etc. Och jag har ingen aning om varför, eller hur de gör.

När jag postat denna fråga på diverse amerikanska forum, så får jag höra att jag ska göra det gammla vanliga; dvs eq'a, komprimera, saturera, lägga trummor i lager ovanpå varandra, och att lära mig att mixa. =( Men envar som lyssnar på t.ex Boomfunk MC, eller Dr Dre kan direkt höra att det ABSOLUT INTE är något av detta de gör med sina trum samples, etc.

Jag har försökt förgäves i alla dessa år med tips på olika pluggar från waves etc. Inget hjälper.

Jag har därför vänt mig till dig, som förhoppningsvis har svaret på denna fråga. Istället för att bifoga en fil på en av mina mer trevliga alster, så bifogar jag en stentråkig fil där jag först har samplat en av boomfunk mc's trum kits och kör det i en standard tråkig trumloop, för att sedan köra mina oprocesserade tråkiga trum samples. Så att du hör skillnaden, och kan apply:a ditt (metafysiska?) magiska studio mojo på det 🙂

Som du hör (om du lyssnar på t.ex super electric) så har de i sina mixar; kickdrums, snares, hihats, ja, tametusan ALLT(?), till och med basen, som har ett helt annat TRYCK i sig. T.ex kick trummorna kickar på helt andra frekvenser än de "slappa" sample packs man hittar att ladda ner på nätet.

Vad tusan är det de GÖR med sina kickdrums etc? Jag har försökt ALLT. EQ, kompressor, layering, saturering, distortion, till och med den analoga varan, men, hur mycket man än plöjer på med det så får man aldrig till det där trycket. Kicksen fortsätter att kicka slappt i sina nedre frekvenser istället.

Kanske de helt enkelt hittar helt andra drum samples har jag tänkt? Men i så fall, vart? Jag har letat på nätet i dessa 20+ år och aldrig "come across" några sådana fantastiska samples.

Detsamma gäller basarna i t.ex trilian som alla rekomenderar. De sitter ju inte alls i mixen som proffsens basar. Jag misstänker att de anväder något likande som på trummorna som på basen. Den bästa bas jag lyckats hitta är från Cakewalk som hade en jättefin DI gitarrbas som jag jämt använder nu, men det är ganska trist att kör den om och om igen, och jag är jättesugen på synth basar. 

Men detta kanske är för många frågor? =( Jag hoppas inte det, men jag tror att dessa två frågor är sammanlänkade med nåogt magiskt studio trick jag inte känner till.

Beatet är på 84 bpm, så du lätt kan börja editera i det i din daw.

Jag tror för övrigt inte heller att det är mastering som är svaret på frågan. Jag har lyssnat på en mängd före och efter mastering på nätet, och insett att de flesta har samma stentråkiga trum samples som jag, både före och efter mastering.

 

Jag kommer bli så oerhört tacksam om du lyckas besvara denna fråga åt mig, så jag äntligen kommer igång på riktigt med mitt beatskapande.

Tusen tack i förväg.

MVH
Daniel

Boomfunk MC's Drumk kit samplat vs Standard Drumkit samples.mp3

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Hjälplös Herre och välkommen till Studio. Det var som sagt många frågor att svara på, vilket också är snudd på omöjligt, utan att skriva en smärre avhandling.

Gällande soundet och det jag tror att du vill åt: För mig handlar det om en kombination av saker. Tror mycket av problematiken ligger i själva samplingen, som inte är så dynamisk och dessutom ganska statisk. Visserligen är detta en smaksak och det är sammanhanget som ska bestämma soundet, men detta var min direkta känsla. Med detta sagt finns det en del saker som kan göra soundet mer intressant och kanske rent av användbart. Kände för att dra trummorna åt ett mer old school håll.


1. Mindre stickig hihat - Soothe

sooth.png.9fb4028f55e5eff4861e326040ac85f8.png


2. Mer kropp. Eq 400 Hz, Fabfilter Pro Q

eq.png.d15622f72668a5420fbc5ed303713954.png


3. Mer rörelse, rum och energi. Parlellkompression, The Rocket

rocket.png.45470316e019bfd6664fba9b8b3abed4.png


4. Mer punch. Plocka fram attacken, Transient monster

monster.png.5ace24cbb2829c498d98d9ad3885d10a.png


5. Aningen mer sub och topp. Eq 50 Hz och 15 kHz, The Hammer.

hammer.png.648a099cb0a71ee2a4472693b7d5f9de.png

6. Mer skit under naglarna. Saturation, TWK

twk.png.46a7596793f39ef3b2597ce102135aeb.png

Med ovanstående i pluggar låter nu samplingen så här. Skruva ner volymen en aning då min version är starkare. 

 

herre_jon_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen! 

Bra tips ifrån Jon ovan, minns själv när jag satt i samma funderingar som dig. 

Min slutsats är att använda sig av riktigt bra samplingar, finns VSTi som har det mesta där alla ljudet i stort gifter sig med varandra, några exempel är, 

 

Nexus 2 - Har hur mycket expansioner som helst.

Här är ett klipp ifrån en egen låt som är gjord med Nexus 2. Fler tips längre ned på VSTi.

Dune 3 

Avenger

Diva

Zebra2

Sylenth1

Serum

Spire

Maschine ifrån Native Instruments

Massive ifrån Native Instruments

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips gällande kick!!!

Om du har 2 tracks med kick t.ex

1in och 1 out. Blanda dessa 2 i en buss. Dra ner reglarna på originaltracksen till --0dB.

Eq/ kompressor på bussen så du får attack,  lite kropp och Liiite luft.  Denna kanal går till mastern.

Ska ny buss från original spåret. Denna buss blir din sub-kick. Komprimera hårt halvsnabb attack,  halv snabb release.

Sätt hög-/,långpass filter på ungefär 

40Hz på hög och 200 på låg. Slajda lite försiktigt så du hör lite djup botten med inte för mkt "hzzzz" eller kzhhh eller annat störande. Kan behöva pilla lite på kompressor isf. Lyssna tillsammans med det blandade tracket. Hjälpte mig en hel del.

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...