Jump to content
Annons

Avdela rum vs köpa bås - inläsning


MrOnion

Recommended Posts

Hej!

Jag läser in ljudböcker och behöver skaffa en ny studio. Förhoppningsvis kan jag hyra ett gammalt torkrum av en bostadsrättsförening i närheten av var jag bor och hålla på där. Det rummet är större än vad det behöver vara och har en del ljudkällor som stör, så jag funderar på att antingen köpa ett bås, troligen från studiobricks, för runt 60-70 000, eller på att bygga ett mindre rum i rummet, och jag vore väldigt tacksam för input i frågan!

Rummet är inte jättestort, uppskattningsvis 3x4m, väggarna, taket och golvet är naken betong och ena kortsidan har ett fönster ut mot vägen. Den kortsidan ligger delvis under marken, uppskattningsvis till hälften, och fönstret är i en "alkov" som är ungefär en meter djup. Den andra kortsidan ligger mot en korridor och på andra sidan korridoren ligger en tvättstuga med tvättmaskiner, torktumlare och -skåp. Genom rummet går ett par vattenledningar som susar en del.

Jag har bara varit där när torkskåpen varit igång i tvättstugan, och de lät förvånansvärt lite i rummet, knappt märkbart faktiskt, så jag är inte så orolig för att den ska störa så mycket. Rören susar, men svagt och mest i diskanten. Det borde inte vara så svårt att bygga in dem, men frågan är om man får. Vägen utanför är kanske det största problemet, då den hörs ganska mycket. Det är en 30-väg i ett bostadsområde, så det är inte så mycket trafik utan man hör varje enskild bil. Dock ligger det en mataffär med postkontor i närheten, så det kommer en del tung trafik ibland.

Båset jag har kollat på är ett Studiobricks One(/One Plus) http://studiobricks.com/studiobricks-one/. Jag har jobbat i ett sådant och jag vet att min arbetsgivare godkänner akustiken i dem. Dock vet jag att de inte är supereffektiva på att stänga ute ljud, men de borde ta bort suset från rören och eventuella ljud från korridoren och tvättstugan. Om det åker förbi en lastbil är det möjligt att det låter in ändå, men det kommer det ju inte göra hela dagarna.

Det jag funderar på är om det kan vara en idé att i stället bygga in ett av hörnen i rummet med dubbla gipsplattor med stenull mellan och sedan sätta upp inklädd stenull/glassfiberull på insidan, och om det i så fall ska vara fyra väggar, eller om det kan funka att använda två av innerväggarna och bara bygga upp en vinkel? Är det värt besväret/pengarna att bygga upp golv och lägga på tak? Är det så svårt som det verkar vara att få till tyst ventilation? Jag har fattat det som att det är bra att undvika kvadratiska rum, men innebär det att det kan vara en bra idé att t.ex. göra en av väggarna sned? Vad har jag inte tänkt på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kvadratiska rum bör som sagt generellt undvikas. Fast för så låg ljudnivå som att läsa in ljudböcker vet jag inte om det spelar någon större roll. Men gör rummet lite avlångt bara, sned vägg är krångligare att bygga.

Fast jag skulle nog vara lat och köpa det färdiga båset om jag hade den budgeten. Det står att ljudisoleringen är "46 dB in accordance with ISO 717-1". Vad är det för takhöjd i tvättstugan? Enklare att montera isär och ta med sig den dagen det är dags att flytta.

Tar det dig två veckor att rita/konstruera, handla och bygga eget så är det två veckor utan inkomst. Vad blir då "billigast"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du kommer ju billigare undan med att bygga själv om du känner dig händig. Det beror på hur mycket tid och jobb du vill lägga ner. Risken med bås är att de isolerar mot mellan och diskant, men inte bas, då det krävs tunga väggar med luftspalt i mellan för att stänga ute sådant. Det beror helt på vad du behöver isolera mot dock. Kanske kan du högpassfiltrera bort basen, eftersom du bara spelar in tal. Det beror på hur mycket bas som läcker in samt var du gillar att ha högpassfiltret.

Hur lågt ner i basen båset isolerar verkar det inte finnas data på vilket tyder på att det inte isolerar så lågt. Annars hade de nog skyltat med det tror jag.

Men det är vad jag vet i ämnet. Är inte expert på ljudisolering. Skulle konsultera en sådan innan bygge/inköp av bås då det är rätt mycket pengar! Det finns en del på https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics Skulle ställt en fråga där!

Link to comment
Dela på andra sajter

70k för ett sångbås haha! C'mon!!!

 

Rektangulärt är ju bättre en kvadratiskt. Jag skulle säga att du kommer få klart bäst alternativ av att behandla ditt rum som 1 stort rum och sen Tracka sången i ditt kontrollrum . 

 

Två stora basfällor där framme. 2d moln över mixplats. Sen stor basfölla längst bak.  Bör inte kosta mer än 10-25k beroende på vilken ribba du sätter.

 

 

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjlighet tycker jag att du ska platsbyggd en speakerbox.. Jobbar du med inläsningar professionellt är det nog värt investeringen. Kan du leverera inspelningar till din uppdragsgivare som inte behöver kranas sönder för att låta bra kanske det på sikt kan öppna upp för nya möjligheter. 

Alla modulbås jag har stött på (och rivit, tex SB) isolerar ljud väldigt dåligt från low mid och nedåt och lämpar sig inte i professionella sammanhang enligt min mening. @ostfisk beskriver varför på ett bra sätt. Vad gäller rumsakustiken i en liten speakerbox bör du ha ett döddämpat rum, dvs fullgod ljudabsorption ned till ca 100 Hz.

Om du bygger ett flytande bås själv kan du räkna ungefär 40 + moms för material och då har du även fått med material till en fungerande tyst ventilationanläggning. Ett sådant bås kan du jobba i 24/7 utan att behöva ta hänsyn till annan verksamhet i din omgivning.

Avloppsrör / värmerör kan du bygga in så länge du har serviceluckor vid skarvar och ventiler. Du gipsar en "gubbe" med 2-3 lag gips runt rören och fyller lådan med stenull.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, otroligt mycket värt att få ställa dumma frågor i stället för att bygga/köpa och se hur det blir!

Nu har jag (kanske) ett par andra lokaler på gång, så jag får se hur de låter och ser ut innan jag bestämmer något.

En till fråga om rimlighet: en lokal jag ska titta på är på strax under 40m2 inklusive pentry och badrum, så jag antar att den har ett rum som är gissningsvis 25m2 (jag har alltså inte sett den lokalen än, inte ens på bild). Om det visar sig att det är tillräckligt tyst där inne, kan det vara en idé att slänga upp en massa dämpning på väggarna i det rummet och försöka jobba utan att ljudisolera? Finns det någon fördel med att spela in tal i ett mindre rum vad gäller akustiken, generellt alltså? Kan själva dämpningen i rummet göra att det går att spela in där inne utan att något enstaka ljud utifrån stör?

Tror ni det är lätt eller svårt att hitta en köpare för ett bås om jag köper ett och det visar sig att jag inte behöver det i längden? Jag har försökt hitta något på blocket och tradera, men inte lyckats, vilket ju kan bero på att de säljs i andra kanaler (kanske här?) eller att det inte är någon som vare sig köper eller säljer studiobås i andrahand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...