Jump to content
Annons

Analogt eller digitalt, hör du skillnad?


Analogt eller digitalt?  

10 röster

  1. 1. Vilken av ljudfilerna tror du är analog?

    • Clip1
      6
    • Clip2
      4
  2. 2. Vilken av ljudfilerna föredrar du?

    • Clip1
      8
    • Clip2
      2

Den här enkäten är låst och går inte att svara i


Recommended Posts

Hej alla!

Jag pluggar till Ljud och Musikproducent på Recordia i Varberg. (Teknikhögskolan)
Just nu håller jag på med mitt examensarbete, jag har jämfört analog utrustning, med plugins, mikrofon och förstärkarsimuleringar.
Jag har spelat in en gitarr genom en uppmickad komboförstärkare in i ett SSL 4000 G bord med en 1176:a insertad. 
Samt använt en DI-signal, som sedan gått genom motsvarande pluggar.
 

Nu hoppas jag få lite hjälp av er att svara på dessa två frågorna!
 

Utrustning som använts:  
Fender Highway One Strat

Analog:
Fender Deluxe Reverb Amp
Shure SM57
Royer 121
SSL 4000 G Console
Universal Audio 1176

Digital:
Avid Eleven Rack (Amp & Mic sim)
Brainworx bx_console SSL 4000G
Waves CLA-76
 


 

 

Clip1.mp3 Clip2.mp3

Redigerat av rockerjunkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag föredrar Clip1. Fylligare och varmare bas.  Men jag tror att det är sånt som justeras med EQ's.

Båda filerna är digitala! 🙂 Gissar att clip1 är analog och detta endast för att jag tycker den var bättre. Numer blir jag alltid lurad och emuleringarna överdriver det positiva för att göra just detta.

Du får gärna berätta vilken THD och v-gain du har använt  brainworx pluggen. (När folk röstat klart eller något)

Link to comment
Dela på andra sajter

Freddan blir ju bara besviken om alla gillar digitalt framför analogt haha! 

 

Du borde göra mikrofon jämförelse med Slate lr Sphere L22 när du nu har tillgång till Recordias mickar så kanske Larnemo blir ännu ledsnare.. 🤣🤣

 

Skämt å sidor.. känns lite trött att jämföra förstärkare mot plugins. Det finns många bra digitala alternativt idag. Så det handlar mer om vem som rattar.

 

Jag ska lyssna senare och gissa!

edit:

 

Clip nr1 tycker jag låter bäst. Lite rundare lite mjukare. Clip 2 var lite vassare i mellanregistret.

När det kommer till sådana här lätt-gainade gitarrer så har plugins låtit bra rätt länge. Det är med mer dist som skillnaderna blir ännu mer tydliga.

Dock är en sådan här jämförelse ganska meningslös utan ett sammanhang. Sätt i det i en mix så hör man mer. Du skulle ju kunna göra digital/analog version med både gitarr och sång. Som jag skrev ovan. Köra Slate/sphere och t.ex riktig u47/67 sedan emulering i mix. Det hade varit intressant!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

14 hours ago, crillemannen said:

Köra Slate/sphere och t.ex riktig u47/67 sedan emulering i mix. Det hade varit intressant!

Verkligen. Jag har känt på Sphere i mix litegrann. Blev mycket imponerad av resultatet. Kul att det går att ställa upptagningskaraktären i mix. Och det bästa av allt är att den låter bra även utan emulering 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan sa joachime:

Verkligen. Jag har känt på Sphere i mix litegrann. Blev mycket imponerad av resultatet. Kul att det går att ställa upptagningskaraktären i mix. Och det bästa av allt är att den låter bra även utan emulering 🙂

Ok! Jag har inte testat den men har en polare som har en Slate som vi sagt att vi ska a/b not mina original. 

 

De tester jag hört så har Slate något billigt över sig i diskanten. Men det har i princip alla,även dyra kloner när man väl jämför med originalen. Om det är värt 10x pengarna!?? Njae. Men det är fortfarande Hörbart.

 

Jag postar väl här om testet blir av!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mej lurar ni inte !    Båda är digitala !   De hörs ju inget skrapande från nålen på LP'n !

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig ligger den väsentliga skillnaden mellan analogt och digitalt i basregistren. Svårt att säga när man bara har ett mellanregister att gå på tycker jag.

Men som sagts tidigare så gillar även jag clip1 bättre då det har en varmare och rundare ton. Bruset i clip2 och det vassa mellanregistret tycker jag påminner om en del pluginförstärkare jag provat.  Sällan man kommer undan användning av en gate där. Har ingen IRL-stärkare själv så jag vet inte, men har inte hört en pluginvariant som låter som clip1.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
On 5/8/2020 at 6:54 AM, HomerJSimpsson said:

Mej lurar ni inte !    Båda är digitala !   De hörs ju inget skrapande från nålen på LP'n !

Det är ingen Les Paul, det är en stata.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan sa pme:

Det är ingen Les Paul, det är en stata.

Jag är inte less på Pål och han är ingen Statare !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bugar och bockar för ert deltagande! 😃

Kul att läsa era reflektioner oxå!

Tackar för tipsen om andra pluggar att jämföra, anledningen att det blev de val jag gjort är att de pluggar jag själv har hemma, var de som matchade bäst med den analoga utrusningen som fanns på plats i Recordia.

Kunde givetvis satt det i en mix med annat, men kände att man egentligen kan gå hur långt som helst i olika jämförelser, så jag begränsade mej därför till en ren och en något gainad/distad signal, med ovan nämnd utrustning.

Tänkte hålla lite på svaret ett tag till, då jag hoppas att fler gissningar ramlar in. 😉

 

Mvh Glen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...