Jump to content
Annons

Analogt eller digitalt, hör du skillnad?


Analogt eller digitalt?  

10 röster

  1. 1. Vilken av ljudfilerna tror du är analog?

    • Clip1
      6
    • Clip2
      4
  2. 2. Vilken av ljudfilerna föredrar du?

    • Clip1
      8
    • Clip2
      2

Den här enkäten är låst och går inte att svara i


Recommended Posts

Hej alla!

Jag pluggar till Ljud och Musikproducent på Recordia i Varberg. (Teknikhögskolan)
Just nu håller jag på med mitt examensarbete, jag har jämfört analog utrustning, med plugins, mikrofon och förstärkarsimuleringar.
Jag har spelat in en gitarr genom en uppmickad komboförstärkare in i ett SSL 4000 G bord med en 1176:a insertad. 
Samt använt en DI-signal, som sedan gått genom motsvarande pluggar.
 

Nu hoppas jag få lite hjälp av er att svara på dessa två frågorna!
 

Utrustning som använts:  
Fender Highway One Strat

Analog:
Fender Deluxe Reverb Amp
Shure SM57
Royer 121
SSL 4000 G Console
Universal Audio 1176

Digital:
Avid Eleven Rack (Amp & Mic sim)
Brainworx bx_console SSL 4000G
Waves CLA-76
 


 

 

Clip1.mp3 Clip2.mp3

Redigerat av rockerjunkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag föredrar Clip1. Fylligare och varmare bas.  Men jag tror att det är sånt som justeras med EQ's.

Båda filerna är digitala! 🙂 Gissar att clip1 är analog och detta endast för att jag tycker den var bättre. Numer blir jag alltid lurad och emuleringarna överdriver det positiva för att göra just detta.

Du får gärna berätta vilken THD och v-gain du har använt  brainworx pluggen. (När folk röstat klart eller något)

Link to comment
Dela på andra sajter

Freddan blir ju bara besviken om alla gillar digitalt framför analogt haha! 

 

Du borde göra mikrofon jämförelse med Slate lr Sphere L22 när du nu har tillgång till Recordias mickar så kanske Larnemo blir ännu ledsnare.. 🤣🤣