Jump to content
Annons

Behöver hjälp med elgitarr pickuper


Metal

Recommended Posts

Annons
12 hours ago, Metal said:

Ok, så ifall det skulle komma någon sorts vätska vid pickuperna eller någonstans på elgitarren så gör det inget? 

I extrema fall kan svett ställa till det både för elektroniken och träet i instrumentet. Men då pratar vi instrument som är ute på ständig turné, som packas ned i tättslutande hårdcase efter varje spelning. 

Det är inget man ska behöva oroa sig för om man spelar någon timme per dag i repan eller hemma. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så ifall det skulle komma någon sorts vätska på elgitarren så gör det inget? Och sen är det en sak om mina märken på elgitarren för längst ut där man stämmer elgitarren ( jag vet inte vad det kallas) så har det försvunnit lite trä pågrund av att jag har tappat och slagit i den och jag vet inte ifall det räknas som repor?

Förlåt att jag frågar så mycket men jag vill bara vara säker på att allt är ok med min elgitarr. 

 

Mvh Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Metal said:

tycker ni att jag ska köpa en ny eller ska jag ha kvar den? 

Om du är osäker på om gitarren är i gott skick kan du ta med den till en musikaffär eller verkstad och be dom titta på den. Hittar dom något som kan eller borde åtgärdas är det troligtvis billigare än att köpa en ny gitarr.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har tänkt att sätta på nya strängar på min ibanez rg350dxz men kan man ta vilka strängar som helst? Och är det någon speciell tjocklek på strängarna som gör att det passar metal? 

Mvh Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Metal:

Hej, jag har tänkt att sätta på nya strängar på min ibanez rg350dxz men kan man ta vilka strängar som helst? Och är det någon speciell tjocklek på strängarna som gör att det passar metal? 

Mvh Linus

Tjocklek för metal är varierande.  Har man gitarren nedstämd så har man tjockare,  leadgitarrister kör med tunnare.

Men skulle tro att du skulle trivas med 0.10 set. (Tunnaste strängen är alltså 0.10 cm) Tjocka E strängen ligger på ca 0.42 cm.

Jag själv kör med Ernie Ball regular slinky. 0.20-042 om jag minns rätt. 

Hållbara och mjuka strängar!

Men visst finns det olika "ljud" i olika strängarna, men man får ej heller glömma att detta också är  i kombination,  med vilken typ av pickuper man har. 

Prova dig fram på någon musikaffär som hade gitarrer med olika strängar och tjocklekar. 😎

23 timmar sedan sa Metal:

tycker ni att jag ska köpa en ny eller ska jag ha kvar den? 

On 2020-05-03 at 16:24 sa martinm:

Du bör kunna få ett bra metalljud med den gitarr du har. Det handlar om spelteknik, vad du har för förstärkare och hur du ställer in ljudet

23 timmar sedan sa Metal:

tycker ni att jag ska köpa en ny eller ska jag ha kvar den? 

. Att byta mikrofoner tror jag är att börja i fel ände. Det spelar mindre roll i sammanhanget.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...