Jump to content
Annons

Behöver hjälp med elgitarr pickuper


Metal

Recommended Posts

Hej! 

Jag är en 14 åring som har en ibanez rg350dxz elgitarr och jag vill ha emg pickuper istället för dem som finns, men jag vet inte hur jag ska göra. 

Elgitarren har ett plektrum skydd så jag antar att jag måste skruva bort plektrum skyddet för att byta pickuperna och sen skaffa ett plektrum skydd med 2 hål istället för tre, eftersom nu har jag tre pickuper. Dem pickuperna som finns är 2 humbuckers och 1 singelcoil i mitten. jag tror det var ibanez quantum pickuper, annars kan ni söka på google ibanez rg350dxz vit och se vad det är för pickuper för jag är osäker. Men emg pickuper behöver ju batteri och jag vet inte vart jag ska sätta batteriet. Så tycker ni att jag ska göra det själv eller lämna in elgitarren till en musikaffär? 

 

Mvh Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns också passiva EMG utan batteri. Beror förstås på vilket ljud man är ute efter. Gitarrer med aktiva mickar brukar ha ett separat hålrum med lucka för batteriet. Du kan förstås kontakta en musikaffär för råd. Ett alternativ kan ju vara att byta din gitarr mot en annan med aktiva mikrofoner. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Modellen har ju plectrumskydd så det är väl bara att skruva loss det och se om det går att få in batteriet där.  Byter man till EMG aktiva pickuper så brukar man också byta pottar. Byter man även switchen så kan man köra med EMG:s lödfria lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag vill få mer metal ljud. Men ifall det finns plats under plektrum skyddet, hur ska man få fast batteriet? Anledningen till att jag vill ha mer metal är ju för att min elgitarr inte har så bra metal ljud ( enligt mig) och jag kollade efter att köpa en ny elgitarr, men mina föräldrar tyckte att det var onödigt så stället vill jag byta pickuper. 

Men ifall det är lättare att byta elgitarr, hur mycket ska en bra elgitarr kosta, dvs bra kvalitet och ljud? Jag frågade en musikaffär i stan och dem sa att en bra elgitarr med kvalitet kostar 7000 - 10 000 kr. 

 

Mvh Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör kunna få ett bra metalljud med den gitarr du har. Det handlar om spelteknik, vad du har för förstärkare och hur du ställer in ljudet. Att byta mikrofoner tror jag är att börja i fel ände. Det spelar mindre roll i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en marshall mg30cfx, vilket jag inte tycker har bra metalljud heller, men är det bättre och satsa på en bättre förstärkare som kanske har bra metalljud, istället för nya pickuper? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror egentligen du klarar dig med den stärkaren också men testa lite olika i musikaffären. Det är troligen det som ger mest skillnad tillsammans med spelteknik. Varför inte ta några gitarrlektioner eller kolla på gratis instruktionsfilmer på youtube 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det problemet kan också handla om spelteknik. Kanske behöver micken sänkas men det innebär lägre output. Det går förstås att ta bort den. Richie Blackmore har en dummymick ( atrapp) där mittmicken ska sitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej! 

Så jag har kollat runt på olika passiva pickuper men ingen låter lika bra som emg pickuper, jag spelar ju metallica, iron maiden, megadeth, anthrax. 

Men jag har hört att man måste byta ut en hel del ifall man ska byta från passiva till aktiva. 

Och jag vet inte ifall batteriet får plats under plektrum skyddet som jag har. 

Är det lönt och skaffa emg pickuper? 

 

Mvh Linus

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-03 at 16:24 sa martinm:

Du bör kunna få ett bra metalljud med den gitarr du har. Det handlar om spelteknik, vad du har för förstärkare och hur du ställer in ljudet. Att byta mikrofoner tror jag är att börja i fel ände. Det spelar mindre roll i sammanhanget.

Håller med här.  Jag själv har oxå varit ute efter "metaljud",  men ens hörsel för ljud/ sound kommer med tiden man lär sig spela och uppfatta ljud älv gemene lyssnaren( inte musiker alltså).

Ju bättre man blir desto mer brukar man ändra uppfattning om ljudet och ens eget "sound".

Som alltid sitter soundet i slutänden i händerna! 2 Olika personer med samma uppsättning får det är låta helt "olika". 🤟😜🤟

Redigerat av vayzeria
Felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för svar. 

Igår så läste jag på en sida att om man vill ha ett bra ljud så ska allt man har vara av bra kvalitet. Och jag har ju en marshall mg30cfx som jag köpte för 1 500 kr och nu kostar den 2 000 kr men är den här förstärkaren av bra kvalitet? När jag spelade förut så fick jag ett hyfsat bra metal ljud i allafall. 

 

Mvh Linus

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga till. 

Jag har tappat min ibanez rg350dxz och slagit i den ett antal gånger och det är några märken på elgitarren, för jag vet inte ifall den är sönder eller inte så ska jag köpa en likadan? eller borde det inte vara något problem så jag kan ha kvar den? 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, Metal said:

Bara en fråga till. 

Jag har tappat min ibanez rg350dxz och slagit i den ett antal gånger och det är några märken på elgitarren, för jag vet inte ifall den är sönder eller inte så ska jag köpa en likadan? eller borde det inte vara något problem så jag kan ha kvar den? 

Borde inte vara några problem! Oftast märker man om någon lödning lossnat eller nått. Dings, skrap och repor hör till livstiden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Spelar det någon roll vilket plektrum man använder? Just nu använder jag gibson plektrum men jag har tänkt att skaffa nya plektrum och jag undrar ifall det är några speciella plektrum som passar trash metal eller är det en smaksak? Och kan fel plektrum förstöra en elgitarr? Och hur känsliga är elgitarrer för vatten? För ibland tror jag att jag har varit lite fuktig om händerna när jag har spelat. 

Redigerat av Metal
Link to comment
Dela på andra sajter

Svett och plektrum, nu börjar vi närma oss essänsen i rock'n'roll!

Plektrum är en smaksak. Gå in på lokala musikaffären och köp ett tiotal plektrum i olika storlekar, tjocklekar och material. (Dvs både de halvgenomskinliga och de i matt färg.) Sedan sätter du dig hemma och spelar igenom kollektionen. Du kommer rätt snart få någon favorit, och senare även komma fram till att olika plektrum passar till olika musikstilar och tekniker.

Sedan kom vi till det här med svett. Ingen rock utan svett!!! Just kombinationen svett och plektrum är dock lite knepig, plektrumen blir så hala då handen dryper av svett. Så på spelningar måste man alltid ha ett par reservplektrum snabbt tillgängliga då man tappat ett plektrum och inte hinner leta efter det på golvet. Antingen kilar man fast några under kanten till gitarrens plektrumskydd, eller så har man en liten plektrumhållare, eller så har man ett par i vardera bakficka.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...