Jump to content
Annons

Ta bort sång i låtar


börna (oregistrerad)

Recommended Posts

börna (oregistrerad)

Jag skulle vilja ta bort sången i en låt och bara ha kvar musiken. Så det blir som Karaoke. Hur gör man det på enkelt sätt om det går och vad behöver man ha för program att göra det i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på, om du har tur så är sången hårt panorerad i mitten och det inte ligger allt för mycket annat där, då skär du helt enkelt bort mitten av ljudbilden.

Det är det som jag tycker oftast ger bäst resultat.

Har du mindre tur så är sången bredare och att skära bort skulle göra att man tappar för mycket annat, då kan man ta sång frekvenserna, hoppas att det inte ligger för mycket annat där och skära bort runt de frekvenserna. Aldrig provat det men jag har hört att det oftare blir lite sämre så då det för det mesta ligger något annat där eller så kan det ge lite skumt ljud, man får inte bort allting lika lätt o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

börna (oregistrerad)
Det beror på, om du har tur så är sången hårt panorerad i mitten och det inte ligger allt för mycket annat där, då skär du helt enkelt bort mitten av ljudbilden.

Det är det som jag tycker oftast ger bäst resultat.

Har du mindre tur så är sången bredare och att skära bort skulle göra att man tappar för mycket annat, då kan man ta sång frekvenserna, hoppas att det inte ligger för mycket annat där och skära bort runt de frekvenserna. Aldrig provat det men jag har hört att det oftare blir lite sämre så då det för det mesta ligger något annat där eller så kan det ge lite skumt ljud, man får inte bort allting lika lätt o.s.v.

Lät ju bra, men vad använder jag att skära bort det med??

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst...

Det GÅR INTE att ta bort sången och ha resten kvar. Man skär ALLTID bort en massa andra saker, och resultatet blir alltid mer eller mindre skumt.

Det finns dock massor av mjukvara som utger sig för att kunna göra det. En enkel sökning i google ger bl.a. denna träff:

http://www.newfreeware.com/audio/833/

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst...

Det GÅR INTE att ta bort sången och ha resten kvar. Man skär ALLTID bort en massa andra saker, och resultatet blir alltid mer eller mindre skumt.

Det finns dock massor av mjukvara som utger sig för att kunna göra det. En enkel sökning i google ger bl.a. denna träff:

http://www.newfreeware.com/audio/833/

//Mvh Magnus

Blev lite nyfiken, så jag testade programmet. Funkade inte särskilt bra tyvärr. Musiken tog för mycket skada och reverbet på sången stannade kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite nyfiken, så jag testade programmet. Funkade inte särskilt bra tyvärr. Musiken tog för mycket skada och reverbet på sången stannade kvar.

Ett typiskt resultat, skulle jag gissa på. Teorin är som sagt att ta bort allting som liggeri "mono" eller både i höger och vänster kanal om man så vill. Men två saker stör denna teori:

1) Inte enbart sången ligger där, utan även bas, kick, ibland gitarr m.m.

2) Visserligen är sången oftast centrerad, men den innehåller nästan alltid ett stereoreverb som blir kvar. Dessutom ligger körer inte i mono.

Så, som sagt - det går inte att ta bort sången med ett bra resultat.

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

börna (oregistrerad)
Ett typiskt resultat, skulle jag gissa på. Teorin är som sagt att ta bort allting som liggeri "mono" eller både i höger och vänster kanal om man så vill. Men två saker stör denna teori:

1) Inte enbart sången ligger där, utan även bas, kick, ibland gitarr m.m.

2) Visserligen är sången oftast centrerad, men den innehåller nästan alltid ett stereoreverb som blir kvar. Dessutom ligger körer inte i mono.

Så, som sagt - det går inte att ta bort sången med ett bra resultat.

//Mvh Magnus

Det var ju synd att höra att det inte går att lösa på ett bra sätt. Har nämligen gjort en egen text till låten "Vi hänger me" som Nacka Skoglund sjöng in 1958.

Skulle varit kul att kunna spelat upp musiken i bakgrunder när man tar sin ljuva stämma att sjunga den egna texten till musiken. Har sökt men hittar inte den någonstans utan text. Men man kanske hittar den tillslut.

Tack för hjälpen ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt man kan göra det på med i alla fall lite mer framgång än de flesta program som jag testat, om än ett ganska dåligt sätt, är att man fasar ut höger och vänster mot varandra. Detta kommer resultera i att det som ligger helt i mitten dvs förhoppningsvis sång men även all bas och kanske lite annat försvinner. Sedan kan man försöka rädda det som räddas kan. Basen brukar inte vara några större problem för den ligger oftas helt utanför sångens frekvensområde, eller i alla falls så gott som, så då skär ma bara bort allt som ligger från sången och uppåt. Ibland kan det även va vits att göra samma sak med diskanten. Med lite tur kan det blir nästan okey.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
1958??

fanns stereo då?

Jag har en DVD med DTS och 6.1 ljud från 1952.

Eller så var det en repad stenkak som har smällt i solen.

Märker ingen skillnad iaf 🙂

På min stereo så kan jag ställa in olika "modes" och ett av dem heter kareoke.

Då försöker stereon att skära bort sången och på en del skivor funkar det rätt bra. Man blir som sagt av med en del musik och sångens efterklang hörs fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min stereo så kan jag ställa in olika "modes" och ett av dem heter kareoke.

Då försöker stereon att skära bort sången och på en del skivor funkar det rätt bra. Man blir som sagt av med en del musik och sångens efterklang hörs fortfarande.

Exakt, den fasar ut allt mono-material så att du bara hör det av låten som är i stereo. Därför försvinner tillsammans med sången också instrument man vill ha kvar. Likväl får man inte bort saker som man inte vill ha, t.ex. slask efter stereoreverbet eller körer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte har fattat allt fel så borde man kunna fasa ut sången mot resten av låten ifall man hittar en accapellaversion.

Även om det kanske är lika svårt att hitta en accapellaversion som en instrumental 😉

Men i alla fall....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tveklöst enklaste och mest välljudande är ju att göra en egen coverversion genom att ta ut musiken och sedan spela det hela på sitt eget sätt. Inte nog med att ljudet blir mycket bättre - det är dessutom trevligare att lyssna på om det inte är plankat rakt av, utan är gjort med någon annans känsla än originalartistens...

T o m den inbyggda synten i ett gammalt 8-bitars SoundBlaster-kort kommer nog att låta bättre än om man fasar ut kanalerna mot varandra och använder resultatet till en egen inspelning... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

StartingPoint (oregistrerad)

Jag såg en programvara som påstod sig ta bort sången så att man skulle kunna "spela in egna skivor med sina favoritlåtar".

Programmet heter My Vioce och jag tror det låg på några hundralappar.

Det kan ha varit på jam jag såg det men är inte säker.

Troligen lider dock detta prog av samma brister som andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
gcs (oregistrerad)

Om något är inspelat i mono så kan man aldrig ta bort sången. Däremot så kan man ta bort sången om det är inspelat i stereo genom att koppla ena kanalen i motfas och sedan lyssna i mono men eventuell reverb som ligger i stereo kommer att ligga kvar och slaska. Jo en sak till...basen som oftast ligger i mitten kommer att försvinna men man kanske kan lägga på den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ta bort sången i en låt och bara ha kvar musiken. Så det blir som  Karaoke. Hur gör man det på enkelt sätt om det går och vad behöver man ha för program att göra det i?

Kicka igång DC++ och sök på "låtens titel" + "instrumental"... funkar oftare än man tror! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat analogxs plugg, och den gör precis det som den säger. Och som tidigare konstaterats så blir det oftast inget bra. Tyvärr...

Hade gärna haft en karaoke kväll här hemma som förfest annars någon gång =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Mitt tips, hur jobbigt det än låter, är att spela in musiken själv. Alltså, sätt dig en kväll och plocka ut ackord osv, för att sedan spela in det i din sequencer.

Exakt, det är det enda sättet... Den som kommer på ett annat sätt att få bort sången från ett stereospår kan bli rik. Jobbar en hel del med att planka musik åt shower, tv och liknande. Priserna ligger på runt 2500:- per påbörjad låt plus 1000:- per minut. Allt detta plus moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Om man har orginalet och accapellan så kan man lägga dom i exakt fas med varandra, fasvänd accapellan och ha exakt samma volym på vocalen som i orginal mixen.

I teorin bör vocalerna minimeras men jag är helt säker på att det blir problem med alla effekter i orginal mixen osv.. och det är ganska viktigt att din accapella och instrumental går i superfas hela vägen, vilket inte är helt garanterat. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Om man har orginalet och accapellan så kan man lägga dom i exakt fas med varandra, fasvänd accapellan och ha exakt samma volym på vocalen som i orginal mixen.

I teorin bör vocalerna minimeras men jag är helt säker på att det blir problem med alla effekter i orginal mixen osv.. och det är ganska viktigt att din accapella och instrumental går i superfas hela vägen, vilket inte är helt garanterat. :rolleyes:

Kommer aldrig att hända. Dels på grund av att reverb och allt detdär saknas och sen är förmodligen orginalet mastrat vilket gör att vokalspåret i mixen är förändrat ändå. Ska man göra bakgrunder är det bara att planka. Det är det enda sättet. Den som kommer på ett annat kommer bli rik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Det går att få ett halvtaskigt sångborttagning genom att man kör genom och låter vissa frekvenser fasutsläckas. Dock låter det inte alls bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Om man har motsatt problem då. Jag vill bara få ut sången . hur gör jag då ?

Du fasar ut låten mot en instrumentalversion. Samma sätt, samma dåliga resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...