Jump to content
Annons

Feedback på ny låt.


Recommended Posts

Hej forumet!

Sedan senaste låten som jag bad om feedback på så har jag filat på min teknik gällande produktion och mixing. Nu vill jag gärna ha feedback på en av mina "färdiga" låtar.

Denna är i en lite annorlunda stil jämfört med vad jag brukar producera. Vanligtvis producerar jag mer stereotypisk edm medan denna är mer "poppig". Särskilt nytt med denna låten är att jag har gjort en stor del av ljuden själv från scratch(inga presets).  

Notera att låten skall ha sång och det är det enda som saknas i dagsläget. Nu söker jag feedback på själva produktionen. Låten är helt mixad men ingen mastering är gjord.

Mvh!

Redigerat av Carl Nord
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gillar atmosfären och stilen, blir intressant att höra hur det låter med sången. Är det hona eller hane som sjunger?

Är lite problematiskt för mig att ge feedback på själva mixen då jag inte känner mig riktigt självsäker där. Men tycker spontant att det låter aningen spretigt och otajt. Kanske ordnar sig med rätt mastering dock.

Kicken låter konstig när den kommer in, låter för träaktig i mina öron (sitter dock på kassa tvhögtalare nu).

När du öppnar upp huvudljudet vid 1 min så skulle det nog må bra av lite hårdare kompression.

Bra låt och sköna ljud! Många sköna detaljer, hörs att du lagt ner dig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att lägga en kompressor på synthen vid 1 min och det blev genast mycket bättre. Märker nu när jag gjorde det att den tog alldeles för mycket plats tidigare och var lite "grötig" som du säger. Kicken är lite "träaktig" för att den är från ett "tropical house" sample pack, jag tycker den ska vara lite i den stilen för att passa in med de andra trummorna etc, men det är ju subjektivt hehe. Det hade nog funkat med en vanlig "renare" kick också. 

Finns det något annat i mixen eller produktionen som kan förbättras? Jag vet själv att jag har haft ett jäkla jobb med att få bort resonans i synthen, pga hur cut-off:en är automatiserad. 

Denna låten är nog en av de låtar som har gått fortast att producera. Själva grundidén var klar efter endast 4 timmar, och sedan har det väl blivit cirka 23 timmars finlir och det typiska "lägga till saker och sen ta bort det man lade till" proceduren. 

Jag har ingen sång i dagsläget utan letar lite efter möjligheter på den fronten. Spontant tror jag att en tjej passar bättre på just denna, men det får tiden utvisa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår vad du vill med kicken men. Är det samma kick bara annorlunda EQ senare i låten eller ett annat sample? Du kan prova att skära lite med ett notch filter någonstans runt 200 - 300 Hz . Det är just bara i början den sticker ut på ett negativt sätt, den tar lite för mycket plats och är otydlig. Men självklart ska du gå efter vad du själv tycker.

 

Jag kan nog inte säga mer än jag redan sagt, får hoppas att någon mer kan komma in och ge sin åsikt. I övrigt är det nog bara att jämföra med andra låtar och att lyssna i olika system som gäller. Skulle också satsa på en sångerska om jag vore du.

Bra jobbat hursomhelst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...