Jump to content
Annons

Har ni också svårt att EQ:a sång? Tips?


Baztard

Recommended Posts

Hur gör ni för att komma runt problemet med att sången känns grötig?

Tycker jag har eq:at instrumenten i exempelvis mina beats så de låter bra, men när jag sedan lägger på sången så lyckas jag nästan aldrig få den att låta tydligt. Den känns lite grötig och på vissa ställen kan det vara svårt att höra vad jag säger. Beror det på panororering av instrumenten också? Känner ofta att själva beatet låter riktigt bra när jag ställt in allt som jag vill ha det, men när sången sen ska på så blir jag snudd på förbannad då jag tvingas ratta om alla instrument och då låter det riktigt illa istället.

Hur brukar ni göra för att få sången tydlig och ren? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan sa mixamannen:

Börja med att eq:a sången tillsammans med bara t.ex trummor och bas så att dom lirar ihop. Sen smyger du inte resten av instrumenten och försöker hitta deras platser. Lätt fin kompressor på sången hjälper den dessutom. Är den bumlig kan du testa att ta bort lite vid 120-250 hz.....leta efter tydlighet vid 2500-5000 hz. Man kan även leta efter sångarens "själ" med en eq. Var hör du det som du gillar bäst med rösten osv.

Tack för tipset. Funkade faktiskt mycket bättre nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar bli svårt att få in sången i mixen om man mixar alla instrument så de låter bra först - då finns det ju ingen plats kvar för sången som, oftast, är viktigast.

Jag brukar tänka mig sången som ett instrument, som en del av 'beatet' och mixar den samtidigt som alla andra instrument. 

Jag vet att några börjar med sången och ser till att den låter bra och sen bygger resten av mixen runt sången. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Du borde prova dig att använda en spectrum analyzer där man kan "zooma" in på frekvenser för att höra vad felet kan vara. Jag använder Voxengo SPAN som är helt gratis.

Här i bilden nedanför håller jag in ctrl+vänster klick för att den ska zooma in på ett specifict ställe, sen är det bara dra längst med spectrumet och försöka lyssna dig till vart "felet" nu kan vara. Du ser vilken HZ du ligger på i uppe i vänstra hörnet. Sen bara öppna en eq och rätta till det.

voxengo span.png

Redigerat av Astronomcion
Glömde bilden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...