Jump to content
Annons

Orkestralt - Behöver hjälp och nytt perspektiv


Gerterface

Recommended Posts

Hej, 

Jag har lite nått väggen med mixningen av en låt, och skulle vara oerhört tacksam för lite assistans. Jag trodde jag var färdig med den idag, men så när jag laddade upp den till Youtube insåg jag att den lät ganska platt och hade relativt låg volym i jämförelse med mina tidigare låtar, trots at jag kontrollerat LUFS vilket låg på 13.8 (fick en -0.2dB reduktion via loudnesspenalty.com). Så jag tog ner den och bestämda mig för att jobba lite ytterligare på den.

Jag har försökt fixa och trixa under dagen, men kommer ingen vart. Det enda jag söker är att den inte låter så platt och tråkig i jämförelse med resterande på min kanal (youtube.com/BobergMusic ifall referens behövs). 

Vad kan jag göra för att friska upp soundet en aning? Jag misstänker att jag har fått några build-ups, men eftersom jag suttit rätt intensivt med den hör jag dom nog inte själv längre.. Eller kan det vara lite för mycket reverb som spökar? Är ju dock ganska ofta en del reverb i denna typen av musik. För referens på sound jag söker: Two Steps From Hell och Audiomachine.

Tackar i förväg! 

Vänlig hälsning, 
John

 

 

 

Demo Mix - Lost Legend.mp3

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För det första: Riktigt bra jobbat, får ordentliga film- och spelvibbar.

För det andra: Youtube höjer inte volymen om du mixar/mastrar "för svagt'". I ditt fall har du visserligen lagt dig strax över på -0.4 dB penalty, men har samtidigt satt peakarna på mixen till -1,5 dB istället för -1 dB, vilket innebär att du förlorar nästan en hel decibel. Dels sänks du 0.4 dB i straff, vidare har du 0.5 dB som är outnyttjade och som dessutom plockar bort lite dynamik, vilket också påverkar hur starkt musiken upplevs.

Om vi ska tala om soundet så tycker jag det låter bra, men kan känna att det behövs lite mer bredd och ett uns mer tydlighet överlag. Samtidigt ska den här typen av musik vara ganska mörk och mäktig, så det är så klart en avvägning. Vidare kan du nog kosta på dig att kapa lite sub med ett brant low-cut, säg under 20-25 Hz, eventuellt lite mer. För att spara ytterligare energi (som äter LUFS) kan du mid/side eq sidorna på mastern med ett low-cut på upp mot 80 Hz, finns inte mycket att hämta i kanterna där ändå, mest onödigt dånande.

Men som sagt, allt detta är småsaker i sammanhanget, men kanske är det just detta lilla extra du saknar?

Har pillat till en version utifrån de förutsättningarna som fanns och lagt den på samma penalty, men den upplevs ändå som lite mer volymstark.

Mvh Jon

 

 

geter_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
2 timmar sedan sa Jon Rinneby:

För det första: Riktigt bra jobbat, får ordentliga film- och spelvibbar.

För det andra: Youtube höjer inte volymen om du mixar/mastrar "för svagt'". I ditt fall har du visserligen lagt dig strax över på -0.4 dB penalty, men har samtidigt satt peakarna på mixen till -1,5 dB istället för -1 dB, vilket innebär att du förlorar nästan en hel decibel. Dels sänks du 0.4 dB i straff, vidare har du 0.5 dB som är outnyttjade och som dessutom plockar bort lite dynamik, vilket också påverkar hur starkt musiken upplevs.

....
....

Mvh Jon

 

 

 

 

 

Hej,

Stort tack för feedbacken! Kul att du gillar låten. 🙂  Skall testa mig fram med detta. Låter på din mix som att det är åt det hållet jag vill!

Måste bara ställa en fråga direkt dock, angående det du säger med peakarna. Du säger att jag satt dem till -1,5dB, vilket förvånar mig. 
Har haft en limiter för att dra upp volymen, med output på -0,1dB. Efter den har jag haft GClip för att trycka upp volymen en aning till, alltså via en blandning av hard & soft clipping. Men, efter detta har jag haft en till limiter som står med output -1,0dB. 

Efter detta har jag kontrollerat allt detta emot Youlean Loudness Meter, där min Truepeak Max varit -1,0dB. Vad är det som kan gjort att peakarna ligger på 1,5dB trots detta? Missar jag något? 

Tack i förhand! 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt, läste av slarvigt. Det var nog mer att det var väldigt få toppar som nådde -1 dBTP, vilket inte alls är fel, säkert beroende på din softclipper innan. Med detta sagt har du rätt tänk och kan koncentrera dig på övriga punkter. Bara hör av dig om det är något mer du funderar över, men tror du är nära nu.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förtydligandet! 

Förutom de tips jag fick ifrån dig gjorde jag även om lite smått i låten. Insåg att jag kände att det saknades lite låg bass för att få lite mer kraft i det hela, så jag la till en analog synthbas för att fylla upp lite. Sen har jag lekt runt lite med reverben, då jag tror även det hjälper mig nå ett lite "mäktigare" sound på hela låten. 


Tänker jag skall slipa det lite extra imorgon och skulle därför gärna höra vad du har att säga. Något du hör som skulle kunna slipas till eller som låter märkligt? 

Tack i förhand och för all hjälp hittills! Uppskattas enormt! 

Lost Legend - New Master MP3.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kände att jag fick nöja mig till slut och laddade därför upp den till min Youtube kanal för att få nån form av stopp. Tack för all hjälp! Den är väldigt uppskattad. 🙂

Här är slutresultatet för den som är intresserad (med en -1dB sänkning pga YouTube): 

 

Redigerat av Gerterface
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...