Jump to content
Annons

Tysta ner ett bord


antor

Recommended Posts

Hej, jag har ett långt bord vinkelrätt precis intill mitt "studiobord". Och det långa bordet vibrerar och ekar vid B2, C3 alltså 123 till 131 Hz ungefär. Väldigt irriterande. Jag har kommit så långt iaf att jag vet orsaken alltså, tar jag bort bordet försvinner det och jag kan känna med handen att det vibrerar. Det vibrerar mest i centrum och slår jag hårt på bordet där får jag just samma ton tycker jag. Så, jag måste ändra på bordet (egenfrekvensen) för jag har inte andra alternativ för möblering. Har funderat på olika sätt och jag ska nog börja med att skruva på nån massiv träbit på bordets undersida. Frågan är lite vilken form eller vinkel, om det spelar roll. Eller om jag borde använda nåt annat än trä. Bordet är massiv trä 225x60x2,7 cm. Nedan lite förslag, eventuellt behöver man kanske bitar på fjärdedelsintervallerna med?

Obs, i stort handlar det absolut inte om att bygga en ultimat studio. Vill bara få tyst på bordet.

 

bord_mod.PNG

Redigerat av antor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har satt fast två bitar regel nu på undersidan. Den första lilla biten gjrde nog inte mycket men den långa gjorde skillnad. Resonansen på C3 är borta nu men B2 finns kvar. Dock lägre volym på det. Gäller väl att experimentera bara. Tyvärr är regel granvirke, hade velat ha nåt massivare men vill inte köpa nåt fint hyllplan och såga sönder för detta liksom.

 

bord_mod2.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Är det inte bättre att försöka få dit något material som kan absorbera energi?  Fyra ben i hörnen? Det går inte att få till ett stödben i mitten?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa pme:

Är det inte bättre att försöka få dit något material som kan absorbera energi?  Fyra ben i hörnen? Det går inte att få till ett stödben i mitten?

Jag har fem ben faktiskt, ett bak i mitten. Det behövs för det här långa bordet.

Nu har jag satt fast stenull under mitten, det blev sämre än med reglarna. Men även om jag lastar på nåt riktigt tungt på mitten av bordet så är vibrationen kvar så det kommer inte funka att sätta fast nåt under heller. Jag  flyttade istället bordet så mkt jag kan från högtalaren och det hjälpte lite. Resten kan jag fixa med EQ även om det inte är önskvärt. Jaja.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, antor said:

Jag har fem ben faktiskt, ett bak i mitten. Det behövs för det här långa bordet.

Nu har jag satt fast stenull under mitten, det blev sämre än med reglarna. Men även om jag lastar på nåt riktigt tungt på mitten av bordet så är vibrationen kvar så det kommer inte funka att sätta fast nåt under heller. Jag  flyttade istället bordet så mkt jag kan från högtalaren och det hjälpte lite. Resten kan jag fixa med EQ även om det inte är önskvärt. Jaja.

Stenull är bra på att hantera luftrörelser. Men du behöver nog absorbera energi från bordet också. Det fungerade med en hand, så vad händer om du har gummi under "mitten" benet?

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan sa pme:

Stenull är bra på att hantera luftrörelser. Men du behöver nog absorbera energi från bordet också. Det fungerade med en hand, så vad händer om du har gummi under "mitten" benet?

Ja absorbera behöver jag. Men vadå det gick inte med en hand, kunde bara känna vibrationerna. Testade nu att hålla bordet i luften och det vibrerar, så jag antar att gummi inte funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...