Jump to content
Annons

Hur få mer fokus, klarhet och mjukhet?


DrHilding

Recommended Posts

Hej! Jag skulle vilja ha lite tips kring min mix. 

1.När jag hör på den i lurar så tycker jag att den är lite väl ofokuserad, som att allting är lite överallt i en för stor rymd av föremål

2. Den är  lite dov och oklar när alla instrument spelar samtidigt, elgitarren gömmer sig lite för mycket bland de andra ljuden.

3. Den låter lite påträngande vass när jag lyssnar på den på telefonen. Främst är det de "bells-liknande" ackorden som sticker ut lite väl.

Har du några funderingar och tips till detta Jon 🙂 Tack så mycket!

 

mixxakuten- gud.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Hilding, välkommen till Studio. Skön låt!

1. Ofokuserat vet jag inte om jag håller med om riktigt, däremot reagerar jag på det träiga lite tunna "bongo-aktiga" ljudet till vänster. För min del kan det dras ner, alternativt att du drar upp något på högerkanalen för att balansera upp. I övrigt tycker jag det låter bra.
2. Dovheten har att göra med framförallt två saker. Dels kan du unna dig att plocka bort lite lite sub (men inte mycket) men framförallt behöver hela mixen få mer luft, från 10 kHz och upp med ett hyllfilter. Boosta på där med i alla fall 2-3 dB så ska du se att det öppnar upp sig.
3. I mina öron låter inte mixen alls vass, tycker snarare den är balanserad. Om det är just ackorden som sticker ut så får du helt enkelt ta reda på vilken frekvens som stör dig, kanske runt 2-3 kHz och sänka lite där. Men inte på hela mixen, då tappar den fokus.

En annan sak som jag tänkte på var att det finns lite energi att hämta mellan 100-150 Hz om du vill må mer tyngd, utan att dra på mer sub.

Men som sagt, tycker detta låter riktigt bra på det stora hela och inte mycket som behöver rättas till, i mina öron. Laddar upp en fil med ovanstående ändringar. Bra jobbat.

jon_hilding_fix.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Jag märkte stor tydlighet när jag höjde mixen med hyllfiltret. Skönt att få så genomgripande råd, hade aldrig vågat höja så mycket själv, men det låter mycket bättre så!

När du skriver angående dovheten och att plocka bort lite sub, är det någonstanns mer specifikt du tänker dig? Hade varit fint att ha en referens innan jag börjar att svepa med eqn =) Du skriver att det fanns mer energi att hämta mellan 100-150 hz, hur höjde du där? En bellcurve på hur många db?

Slutligen lyssnade jag på din version och den var över förväntan! Vilken kraft, den kändes både närmre,mer intensiv och medryckande och mer öppen i sin karaktär. Tack så mycket för hjälpen, det är väldigt inspirerande att få feedback från ett proffs. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ett hyllfilter i rätt sammanhang kan verkligen göra underverk!

Gällande sub så tänker jag allt under 20 Hz med ett low-cut. Hela mixen saknade som sagt lite 100-150 Hz, kanske att kicken och basen tillsammans kan ökas där? Basen vid 100 Hz och kicken vid 150 Hz? Eller tvärt om beroende på vilket sound du gillar, en boost med 1-2 dB räcker gott, vanligt bell. 

Bra jobbat, känns som att du är hemma mycket snart.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...