Jump to content
Annons

Hjälp! Volym och panning i Logic


Frempa

Recommended Posts

Hej! Helt ny här, samt relativt ny i Logic också. Sitter med Logic Pro 9 och har spelat in audio-filer. Har gjort så att jag spelat in elgitarr och sen kopierat in det till ytterligare ett spår. Detta för att panorera spåren till vänster och höger på respektive spår.

Har spelat in flera gånger på samma spår för att endast spara de sekvenser som blev bra, så jag har flera regioner (kallas det så?) på samma spår. 

Problemet är att mitt i låten, när en ny region startar, blir plötsligt ljudet högre och panoreringen försvinner, så det låter mer centrerat och med högre volym. Ingen volym-knapp eller annat i mixern rör sig. Jag har inte jobbat med "Read" eller "Write", så det bör inte vara nått sånt.

Och en mycket konstig sak är att om jag spelar upp spåren solo, var för sig, så hör jag ingen ändring på varken volym eller panorering när den nya regionen börjar. Det är endast om jag spelar upp båda spåren samtidigt som detta problem uppstår. 

Nån som har en idé hur jag kan lösa detta? 

Blir väldigt tacksam för svar! Har slitit håret av mig flera kväller och kan inte komma underfund med var som är fel och varför. 

Med vänlig hälsning,

Frempa

Redigerat av Frempa
Mer detaljer om mitt problem.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
8 timmar sedan sa Frempa:

Har gjort så att jag spelat in elgitarr och sen kopierat in det till ytterligare ett spår. Detta för att panorera spåren till vänster och höger på respektive spår.

Har spelat in flera gånger på samma spår för att endast spara de sekvenser som blev bra, så jag har flera regioner (kallas det så?) på samma spår. 

Du säger ju att du panorerar spåren till höger och vänster? Och spåren är ihopsatta av olika regioner. 

Det jag menar är att du kanske har en kopia av samma region på både höger och vänster spår. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så. Jag har spelat in ett spår, som gjordes i omgångar så det blev flera regioner. Sen kopierade jag regionerna till ett nytt spår. 
 

Hur gör jag för att lösa detta om det är nått tokigt med regionerna? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Frempa:

Okej ska testa. Men fattar ändå inte riktigt. Det funkar på andra ställen 🙂 
Men tusen tack för hjälpen! 🙏🏼
 

Om du har exakt samma region på både höger och vänster spår blir det per definition mono - därav hör du ingen panorering. Att det funkar på andra ställen är antagligen för att du lyckats undvika samma regioner på både höger och vänster kanal! 🙂 

Antingen väljer du en annan del av din inspelning och placerar på det stället som är problematiskt eller så spelar du in en ny del just där 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...