Jump to content
Annons

Feedback på (kanske) färdig mix? :) "Voices"


Recommended Posts

Yo studio! 

Jobbat på en ny låt. Börjar kännas färdig och ska bara mastras om ingen har något grymt att tillägga 🙂 Just nu har jag bara slängt på någon boost plugin för att dra upp volymen. 

Lyssnas på här: 

Text är alltid trevligt så den kommer här: 

Intro

"This isn't good enough"
"You're fucking useless"
"Tell that bitch off"
"Cut her fucking head off"
"You're never gonna make it"
"You don't have what it takes"

Chorus

I hear voices calling, in my head they're shouting
Telling me these stories, in my head I'm drowning
Bla, bla, bla there's no day without it
I've gone crazy and I doubt that there's a way around it

Verse 1

Man I'm sick of it, this feels ridiculous
I have a flu where all I do must be meticulous
("Not true"), alright let me rescript this bit
I have no clue how many times that I've rewritten it

I guess precise, nitpicking that's just slightly fitting
Those definitions won't suffice for the life I'm living
.............I have guides and they're unforgiving
I'm fighting off my Hydes but they run this building ("we own it")

This building I've built, the prison I'm in
A system full of bugs always itching my skin
Look............. I can't be satisfied
No matter what I cook I have an appetite

For more that's why I brush 'till my teeth fall out
That's why I'm crushing all my buttons 'till I scream out loud
.............My recipes have a piece of doubt
Cuz that's the way that it must taste to keep my demons proud ("good boy")

Chorus

I hear voices calling, in my head they're shouting
Telling me these stories, in my head I'm drowning
Bla, bla, bla there's no day without it
I've gone crazy and I doubt that there's a way around it

I hear voices calling, in my head they're shouting
Telling me these stories, in my head I'm drowning
Bla, bla, bla there's no day without it
I'm a crazy mother fucker there's no way around it

Verse 2

Sometimes I lie, but here's an actual fact
I've had a about a million irrational acts
So when I'm chilling I relax in a bath full of ash
From the bridges that I've burnt in my laughable past

I've grown, my path, is still exposed to smolder
Though, a lot of dough's been loaded in my broken toaster
I'm older, though opposed to homer
My show is still alive ("doh"), the joke's not over

Yeah I smell funny, honey, it's my only odor
I repel, I don't troll, I'm a lonely ogre
Sure you can come for some homemade yogurt
With this tool though you're screwing with a roller coaster ("huh?")

It may be fun but it's a scary ride ("why?")
Ride it too much and you'll be terrified ("why?")
There's no such thing as a merry wife
"Cuz we're in charge and we ain't ever gonna share this guy" ("aaaaaaaaaaaah")

Chorus

I hear voices calling, in my head they're shouting
Telling me these stories, in my head I'm drowning
Bla, bla, bla there's no day without it
I've gone crazy and I doubt that there's a way around it

I hear voices calling, in my head they're shouting
Telling me these stories, in my head I'm drowning
Bla, bla, bla there's no day without it
I'm a crazy mother fucker there's no way around it

Break

There are things that I've said that I've said i wouldn't
With strings I am led to do things I shouldn't
Singing in my head like enchanted I lose it
I attach to the threads and I dance to their music (x2)

Verse 3

So, this day at work while I was jotting words
It suddenly occurred that I got such an urge
I'm not a perv, but yo I need to touch some girls ("mommy")
With breasts or not, I don't give a fuck I'd jerk

Off to furry sheep, just let me squeeze some butt
It's so absurd I dream, of all this freaky stuff
Like serving free drinks after I pee in cups
Like... running up in churches to kick jesus nuts

And beating pups, fuck this beef needs to stop
This isn't me it's just a piece of my demons' plot
Evil fucks, you hear? "We're right next to you"
Don't I already have enough regrets produced?

"We bet you do, but you're a co-pilot"
"And this flight of ours is on a low mileage"
"If we want you to be vile there is no niceness"
"You just shut the fuck up when you're told quiet"

Chorus

I hear voices calling, in my head they're shouting
Telling me these stories, in my head I'm drowning
Bla, bla, bla there's no day without it
I've gone crazy and I doubt that there's a way around it

I hear voices calling, in my head they're shouting
Telling me these stories, in my head I'm drowning
Bla, bla, bla there's no day without it
I'm a crazy mother fucker there's no way around it

Outro

Damn, this shit sounds good as fu...
"No... it doesn't"

Redigerat av illerill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cool, men jag tycker inte sången/rappen sitter särskilt bra i mixen. Framför allt refrängen.. Känns som att leadrösten och resten av låten är två separata ting snarare än en enhet. 

Cool text, cool låt.. inget man hör varje dag på radion 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan sa osiris:

Cool, men jag tycker inte sången/rappen sitter särskilt bra i mixen. Framför allt refrängen.. Känns som att leadrösten och resten av låten är två separata ting snarare än en enhet. 

Cool text, cool låt.. inget man hör varje dag på radion 🙂

Tack uppskattas! Inte jag själv som mixat så inte mitt område, men har du några konkreta tips på vad man kan göra eller vad som saknas? Antar att det är leadrösten och beatet (instrumenten) som du syftar på inte dansar med varandra som de borde?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan sa illerill:

Tack uppskattas! Inte jag själv som mixat så inte mitt område, men har du några konkreta tips på vad man kan göra eller vad som saknas? Antar att det är leadrösten och beatet (instrumenten) som du syftar på inte dansar med varandra som de borde?

I verserna så kan du nog skära lite mer botten på rösterna, tror den skulle klara av lite hårdare komprimering också och sen kanske ner nån dB i volym 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten har all potential men mixen låter ganska trött. Det är inget "punch" eller närvaro i ljudbilden. Låten får inte riktigt komma fram pga den dunkla mixen. Mixen är inte dålig i sig. Nivåerna är bra och allt hörs bra. Men det är lite ofokuserat. Som nämns tidigare; sången skulle behövas lite arbete för att sitta som den ska. Det är lite arbete med kompressorer och eventuellt lite saturation och reveberb. Men det håller inte att bara fixa sången, utan det är lite småfix på allt som behövs. Tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan sa dajerszz:

Låten har all potential men mixen låter ganska trött. Det är inget "punch" eller närvaro i ljudbilden. Låten får inte riktigt komma fram pga den dunkla mixen. Mixen är inte dålig i sig. Nivåerna är bra och allt hörs bra. Men det är lite ofokuserat. Som nämns tidigare; sången skulle behövas lite arbete för att sitta som den ska. Det är lite arbete med kompressorer och eventuellt lite saturation och reveberb. Men det håller inte att bara fixa sången, utan det är lite småfix på allt som behövs. Tycker jag

Tack, uppskattar!

Så svårt att veta hur jag ska ta åt mig sådan här feedback dock. Tips på det? Låt mig förklara. 

Jag är ingen höjdare på att mixa själv. Har bara lekt med det lite grann i mina dagar. Men av det jag själv hör så reagerar jag inte direkt på något av det som nämns och jag är ändå jävligt petig när jag lyssnar. Jag verkligen letar fel och förbättringar. Men det är klart att det kanske hade blivit mer tydligt om jag hade haft två olika versioner att jämföra mellan, vem vet. 

Snubben som mixar tycker jag har visat grym kvalité så vill inte tvivla på honom. Han har i min värld lyft både denna och tidigare låtar väldigt mycket. På eget initiativ fått fram snygga demon-ljud, lagt till ett lustigt avslut, slängt på extra instrument som förgyller och lagt hela det instrumentala partiet i låten (med wailande sång) vilket i min värld låter kanon. Vet inte hur vanligt det är, men det är i alla fall över mina förväntningar och inget jag upplevt tidigare.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt mer än att det är svårt och lite halv-jobbigt att få sådan här feedback (även om den uppskattas, tro inget annat). Hade det varit på text, min rap eller sång hade det varit så mycket enklare att ta åt sig (eller avfärda om jag inte håller med). Nu är det bara svårt 🙂 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du nöjd så är väl det bra? 🙂 Det är ju komplext att lägga ut en låt här för feedback när man själv kanske inte står bakom allt arbete som gjorts.

Har du någon referenslåt att jämföra med? Jag tycker inte du behöver vara missnöjd på något sätt - jag tror bara att det finns lite mer potential att kräma ur låten 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan sa illerill:

Tack, uppskattar!

Så svårt att veta hur jag ska ta åt mig sådan här feedback dock. Tips på det? Låt mig förklara. 

Jag är ingen höjdare på att mixa själv. Har bara lekt med det lite grann i mina dagar. Men av det jag själv hör så reagerar jag inte direkt på något av det som nämns och jag är ändå jävligt petig när jag lyssnar. Jag verkligen letar fel och förbättringar. Men det är klart att det kanske hade blivit mer tydligt om jag hade haft två olika versioner att jämföra mellan, vem vet. 

Snubben som mixar tycker jag har visat grym kvalité så vill inte tvivla på honom. Han har i min värld lyft både denna och tidigare låtar väldigt mycket. På eget initiativ fått fram snygga demon-ljud, lagt till ett lustigt avslut, slängt på extra instrument som förgyller och lagt hela det instrumentala partiet i låten (med wailande sång) vilket i min värld låter kanon. Vet inte hur vanligt det är, men det är i alla fall över mina förväntningar och inget jag upplevt tidigare.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt mer än att det är svårt och lite halv-jobbigt att få sådan här feedback (även om den uppskattas, tro inget annat). Hade det varit på text, min rap eller sång hade det varit så mycket enklare att ta åt sig (eller avfärda om jag inte håller med). Nu är det bara svårt 🙂 

 

Du ska vara nöjd och stolt över låten. Och jag menar inte att du ska tvivla på din kompis färdighet och produktion. Jag ville ge lite konstruktiv kritik som jag vet skulle få låten att "poppa" ytterligare. Låten har verkligen möjlighet att komma fram ännu mer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...