Jump to content
Annons

Avdrag med musiken som hobbyverksamhet


johnny strand (oregistrerad)

Recommended Posts

johnny strand (oregistrerad)

Hej är det någon som har koll på vad man får dra av som hobby inom musik

musikinstrument, studiotillbehör, annonser hemsidor,  cd tillverkning med andra ord allt vi använder oss av. Jag har kollat lite hos skatteverket och det finns lite generella regler på tex  förslitning avdrag typ dator  23000kr som räknas som hållbar 3 år värre med ett piano men reperation av pianot går bra. Nån som är insatt och har nyttjat detta

kan vara bra att göra avdragen som hobby och skulle det gå bra övergår det automatiskt till näringsverksamhet, vad jag tror när man har om jag inte missminner 40.000kr i överskott

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får nog läsa på, det hade jag gjort.

När jag startade företag var reglerna att om omsättningen översteg 30.000kr/år var man skyldig att starta enskild firma. Hade ingenting att göra med om man gick med vinst eller förlust. 

Ett inköp av ett piano är en kostnad som du får dra av, sen har jag inte koll på hobby verksamhet men det borde du kunna dra av. Överstiger det basbellop skall kostnaden spridas ut över några år.

Är du säker på att det blir automatisk näringsverksamhet?

Redigerat av YellowStudio
Link to comment
Dela på andra sajter

johnny strand (oregistrerad)

jag har varit inne där som sagt

det står inte där om jag får dra av en synth för 20k äh lägger ner bara betala och se glad ut synd och missa nått som man har rätt till bara 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hobbyverksamhet

37 § I fråga om varje verksamhet som bedrivs självständigt men som inte ska räknas till inkomstslaget näringsverksamhet får avdrag för beskattningsårets kostnader inte göras med större belopp än som motsvarar beskattningsårets intäkter.

I sådan verksamhet ska avdrag göras även för något av de fem föregående beskattningsårens kostnader till den del dessa överstigit det årets intäkter och inte kunnat dras av tidigare.

Avdrag får dock inte göras med högre belopp än vad som återstår av intäkterna efter avdrag för beskattningsårets kostnader. Lag (2007:1419).

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär står det om förslitningsavdrag i en hobbyverksamhet:

 

Du får inte dra av hela utgiften för inköp av dyrbarare utrustning med längre användningstid på en gång. Du får i stället göra avdrag för förslitning. Som dyrbarare utrustning med längre användningstid räknas vanligtvis utrustning som:

  • har ett inköpspris som överstiger ett halvt prisbas¬belopp, 23 250 kronor inkomståret 2019 och 23 650 kronor inkomståret 2020 och
  • beräknas hålla mer än tre år.
Avdrag för förslitning innebär att utgiften fördelas på det antal år som utrustningen beräknas hålla. Vanligen fördelas utgiften på fem till tio år, vilket innebär att du får göra avdrag med 10–20 procent per år av anskaffningsutgiften.Du kan få avdrag för förslitning på bikupor, vävstol, svarv m.m. Du får däremot inte göra avdrag för förslitning av bygg¬nader. Men du får dra av reparations-och underhållsutgifter på byggnad om utgifterna direkt hör till hobbyverksamheten.Om utrustningen har använts även för annat ändamål än hobbyverksamheten, får du dra av en skälig del av förslitningen.
Link to comment
Dela på andra sajter

johnny strand (oregistrerad)

okey det börjar sitta nu

man får göra avdrag men måste haft inkomster på den summan 

tack det kan komma till användning senare

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...