Jump to content
Annons

Hjälp! Är mix och master duglig???


Pikaz

Recommended Posts

Hej!

Jag är ju ny och sysslar med musik i min daw (fl studio) som hobby. Jag är allt annat än en expert men försöker iaf att lära mig mer. Har mina första alster uppladdade på tjänster men jag skäms väl mest 😄 ...Nog om Mig:

Jag har, tyvärr, endast headset och en bärbar dator... Jag försöker så gott jag kan, men vet samtidigt att jag behöver införskaffa mer utrustning, vilket inte kommer hända förens jag har fått förklarat för mig vad som verkligen behövs 😕 inte alls gjord av dollarus..

Det jag önskar feedback på är detta (slutet av) breakdown till buildup, som övergår till mitt drop.. Är det helt åt fanders eller behöver jag tänka om mer?? Sänka vol/dra ner sterio mot mono vid övergången??

Alltså, jag är ingen expert! Det bästa vore ju att bara få skapa och slippa resten, men det funkar ju inte så 🤣

Jag har ju försökt att mixa så gott jag kan.. Och kört en master genom Ozone 9 (har bara standard.. men vad spelar det för roll när man inte behärskar ens det). Men jag har gjort så gott jag kan, och hoppas att Ni kan komma med svar på min fråga och kanske mer därtill! Tyvärr kan jag ju bara skicka ca 30sek men det rymmer ju min grundfråga iaf, är droppet för 'tamt' i jämförelse med buildupet?? Jag ligger ca -18 till -13LUFS och ökande i buildup till Drop ca -10 LUFS i min master.. Jag KAN JU INTE riktigt det här, men det är vad mina siffror visar..

Och alla som tycker det här är jätteroligt att läsa 😆 Ge mig feedback istället! Än bättre om det finns någon som läser detta. bor du i Eskilstuna och vill vara en hjälpande hand med mix/master så hör mer än gärna av dig! Vore trevligt att lära sig och bolla ideer med någon!!

MVH: Tobbe/Woozy Llama

Glömde den riktiga noobfrågan 🤣

jag har jättesvårt att sätta genre på mina låtar.. finns det en vettig ”lathund” för detta?? Stämmer det verkligen att det ”bara” har att göra med tempo (bpm)?? Som denna låt jag gjort, är uppbyggd med utgång från future bass och 140bpm, men det spårade ur lite (tror jag) och blev inte riktigt som En sådan låt??? Nu är det ju bara en snutt utav låten (till andra droppet) men jag skulle behöva förståelse för det här med genre 😕 det är en djungel för mig, även fast jag söker och läser om detta så tycker jag det är jätteknepigt att förstå. Det mesta är på engelska och jag har big problems att ens läsa svenska böcker 🤣 får läsa samma stycke 18 ggr för att ens minnas vad jag just läst.. inte någon lathet, utan ett problem jag haft sedan jag vart liten 😔.. har någon vänlig själ nått jag kan ta ett kort på, en länk eller nått..som är lätt att titta tillbaka på skulle vara toppen 👍🏻❤️

// Tobbe

Mixakuten01.mp3

Redigerat av Pikaz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Tobbe och hjärtligt välkommen till Studio och Mixakuten. Känn dig som hemma, här finns mycket kunskap, långt mycket mer än bara det jag besitter. Med detta sagt har jag lyssnat på ditt alster.

Gällande frågan om droppet är för tamt så svarar jag kort att siffror är mindre viktigt, det viktiga är hur det känns. Tycker dock du är på god väg (även om jag ska erkänna att detta inte riktigt är min hemmaplan). Men det som slår mig är, som du också är inne på, är att det behövs lite mer kontrast. Det känns som att hela ljudbilden trycks ihop, som att det ligger en kompressor och jobbar hårt, eller kanske en limiter?

pikaz.png.3dbf79335867b85f35cebae625f5a121.png

Du kan se på din ljudfil hur topparna är kraftigt avklippta, vilket så klart påverkar ljudet. Detta behöver inte vara negativt, om det är ett medvetet val, men generellt kan man säga att dynamiken minskar, vilket du kanske inte vill? Jag gjorde en liten automatisering för att få upp volymen, vilket du kan höra på min justerade ljudfil. Vidare saknade jag en gnutta bas och lågt mellanregister för att tjocka till helheten, vilket också bidrar till ökad kontrast. Mer 80 Hz och mer 320 Hz. En idé skulle kunna vara att jobba mer med just dessa frekvenser när det kickar igång och behålla buildupen som den är nu frekvensmässigt. Nu är det lite fusk eftersom min version blev lite starkare i volym, men jag tror ändå du hör skillnaden. Med detta sagt finns det säkerligen en uppsjö kloka tankar bland våra medlemmar, så jag väljer att stanna där. Detta är som sagt inte min starkaste genre.

Och på tal om genre så finns det ingen lathund så vitt jag vet, det är upp till varje artist att själv avgöra, eller för fansen- Så ser jag på det i alla fall.

Stort lycka till.

Mvh Jon

 

jon_fixet.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Jon!

Tack så mycket för att du tagit dig tid att både lyssna, återkoppla och även gett mig ett otroligt mycket bättre mål med ljudet! Det roliga är att det ÄR ju just hit jag försöker hitta! Kanske är det för att jag är för 'nojig' för de lägre frekvenserna då jag tycker det är jättesvårt att få det att låta bra i både datorn, mobilen och vart jag än testar mina alster.

… Men det här låt så mycket bättre och precis hur jag själv tänker när jag jag har mitt projekt i huvudet på t.ex. jobbet.

Är det så att jag är för orolig att utnyttja det nedre registret eller bara en sucker för det högfrekventa när jag sitter och donar, det vet jag ej.. kanske lätt att bli lurad också när man sitter långa stunder och kör och kör samma slinga hela tiden.

Min slutsats i detta är iaf att det är precis HIT jag vill komma. Perfekt i mina öron och det är ju det viktigaste!

Om jag får fråga vad du gjort (förutom boosten i 80-320 nedre.. har du även sänkt det övre registret för att 'kompensera' för ljudnivån?? Jag tänker eftersom du svarade att det blev en volymändring. Jag gillade det här så förklara gärna om jag har rätt till det i denna tjänst! Men Jag tycker om trycket som blev i min drop, riktigt nice!

Att jag har klipp är medvetet, faktiskt. Jag är ju somsagt ingen kunnig person när det kommer till design osv. Dock såg jag väldigt tidigt att mitt leadsound var så 'vasst' och stabbigt och slog långt över -0db när jag fick det jag ville ha.. Har försökt comp och allt möjligt men det lät aldrig bra förens jag lade en limiter här. Så det är en cealing på -1db, därför dessa klippta toppar (tror jag, är ju lite av en 'provare' av alla finesser som finns 😆)

 

Men TACK för att du tagit utav Din tid, för att ge till Mig!! Mycket glad för detta och ett hunger för att hitta de där frekvensändringarna som du fann. Mycket bra! Toppen faktiskt!!

Tack igen, Jon! MVH: Tobbe

Redigerat av Pikaz
Link to comment
Dela på andra sajter

Att tillägga är att jag hoppas fler användare lämnar feedback, idéer tankar eller vadsom. Påminner om att jag bor i Torshälla, Eskilstuna.. finns det någon som vill dela sin kunskap så hör av dig 👍🏻👍🏻 Kan vara roligt att se hur någon annan jobbar med musik och hur andra tänker ☺️Själv är jag användare av fl studio.

Tack igen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-15 at 21:22 sa Pikaz:

Hej Jon!

Tack så mycket för att du tagit dig tid att både lyssna, återkoppla och även gett mig ett otroligt mycket bättre mål med ljudet! Det roliga är att det ÄR ju just hit jag försöker hitta! Kanske är det för att jag är för 'nojig' för de lägre frekvenserna då jag tycker det är jättesvårt att få det att låta bra i både datorn, mobilen och vart jag än testar mina alster.

Jo, just botten är extremt svårt att få till, även med bra lyssning. Då gäller det bland annat att referenslyssna (och framförallt referenslyssna på rätt sätt) - vilket du kan läsa om här:

Gällande mina eq-inställningar så var det främst en boost vid 80hz för att få mer tryck i basen, samt 320 Hz för mer värme och kropp. Jag sänkte inga övre frekvenser. Det jag gjorde för att få upp volymen var en enkel volymautomatisering på +3 dB där det kickar igång igen. Men detta var framförallt en nödlösning eftersom jag upplevde mixen onödigt komprimerad.

Att använda en limiter för att klippa av toppar kan absolut fungera, men då hade det kanske räckt med att du limiterade ditt leadsound istället för hela mixen, men det gjorde du kanske? Det där med att hamna över nollan är knivigt, då kan det vara en god idé att sänka allting, istället för att börja trycka ihop ljudet med limiter.

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej Jon!

Tack så mycket för att du visat ditt intresse!

Jaa.. jag har trilskat hit och dit med mitt spår sedan vi skrivit. Försökt balansera om och allt som jag kan med den lilla kunskap jag har.. Om det är bättre eller sämre kan jag tyvärr inte sia om, då det är så svårt att vara den enda lyssnaren 🙁

Jag hade faktiskt Camelcrusher på mitt lead.. och jag har använt mig utav lead egentligen genom en stor del av mitt spår. Så det legat och "gnagt" i  bakgrunden, då det var min önskan. Jag automatiserade denna Camel och det kändes bättre, dock ser det ändå komprimerat ut som javkeligen ändå när jag ser själva ljudbilden på denna i den visuella synen.. försår inte varför men så är det... Kört mixen genom ozone för att försöka mastra (Jag är inget proffs, så tar till det jag kan) och det känns rätt ok.. nått ställe som spökar men hyffsat ok.. Är väl mest i slutet av buildup som det behöver sänkas ner lite innan dropet.. jag vet faktiskt inte längre 😕 det är för svårt när jag är själv som lyssnare.. Jag blir ju aldrig nöjd! Så är det nog för många, så lite tröst i det.

Hur som så ska jag lägga dina tips och råd på minnet! Jag tackar innerligt, och så synd att ingen annan medlem kunde svara om vad de tycker och tänker. Ska försöka i ett nytt område på forumet iaf!

Om du själv skulle vara intresserad av att lyssna på resultatet så kanske du kan hitta det genom min profil, vet ej men kanske går, tänkte ladda upp denna för att försöka få lite mer feedback.

 

Tack igen, Jon, för din tid! Det betyder mycket för mig iaf!!

 

MVH: Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...