Jump to content
Annons

Är man på rätt väg?


Boppa

Recommended Posts

Hejsan.

Sitter och mixar vår nya låt "Shut your little mouth" till ett kommande album av bandet LostQ

och vill ha lite vägledning om jag är på rätt väg med denna mix.

Vi spelar progressive rock/metal hållet referenser normalt är Cirkus maximus, Ayreon m,m

Men den här låten känns svårmixad!  Låten är ganska lång och har många olika ljud karaktärer, allt från akustiskt till hårdare rock. 

Vore trevligt med lite input på hur du skulle tänka med en sån här typ av låt och får lite konstruktiv feedback.

Tackar på förhand

Boppa 

Shut your little mouth 30 sekunder.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker absolut att du är på rätt väg. Hade inte haft något problem att mastra denna låten precis som den är. Bra jobbat. Om vi ska gå in på detaljer så kan jag känna att basen är lite väl dominant i versen. Detta kan naturligtvis vara ett medvetet stilistiskt drag och inget "fel" men jag reagerade på det. Om basen kommer ner lite i verserna så kommer refrängen kännas större när den väl kickar in (basen kan behålla sin volym i refrängerna). Vidare kan jag tycka att kicken är lite väl klickig och att den krockar med basen en aning vid 150 Hz, men det är också en smaksak. Leadsången kan nog dras upp 1 dB generellt. Rent frekvensmässigt känns det också relativt välbalanserat, kan dock tycka att mixen behöver öppnas upp och få mer luft (från 7-8 kHz och upp), speciellt sång och trummor, vidare finns det en del framåtanda och "lite mer på" att ta vara på vid 600 Hz där. Jag gjorde en snabb slaskmaster för att visa lite hur det kan låta.

Mvh Jon

 

jon_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men vad kul att du tycker så.

Härligt med konstruktiv feedback, 

Och en toppen mötesplats.

ska rätta till utifrån dina tips !

Vad landar en mastering per låt och album för streaming plattformarna ex spotify på hos dej ?

och hur mycket får man nyttja dina kunskaper, här på mixakuten? tänkte på inför framtida låtar.

MVH Boppa

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan sa Boppa:

Ja men vad kul att du tycker så.

Härligt med konstruktiv feedback, 

Och en toppen mötesplats.

ska rätta till utifrån dina tips !

Vad landar en mastering per låt och album för streaming plattformarna ex spotify på hos dej ?

och hur mycket får man nyttja dina kunskaper, här på mixakuten? tänkte på inför framtida låtar.

MVH Boppa

Visst är det en toppenplats. Mixakuten får du utnyttja vid två tillfällen. Detta räknas som ett, med eventuell följdfråga om det känns relevant. Tråden hålls sedan öppen för andra medlemmar att kommentera, om andan faller på.

Gällande vad jag tar för mastring skickar jag ett privat meddelande om.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...