Jump to content
Annons

Mixhjälp - massivt grötigt ljud


Greger Berglund

Recommended Posts

Annons

Om vi börjar med att kika på ljudfilen så ser vi att det inte finns mycket dynamik att tala om, förmodligen beroende på för mycket limitering/överkomprimering. Innan vi går vidare och funderar över varför det låter "massivt grötigt" bör detta åtgärdas. Mitt tips är därför att du plockar bort limitern/maximizern (eller vad det nu är som ligger på mastern och pressar ihop mixen) och laddar upp en ny fil.

Mvh Jon

limiterad.jpg

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt känns det som att det är bra tryck i mixen (den senaste alltså utan limiter) och att det känns väldigt grötigt vet jag inte riktigt om jag håller med om. Det som däremot slår mig är att mycket händer i lägre mellanregistret (vilket inte alls behöver vara fel beroende på vilket sound man är ute efter), alltså i området 400-1000 Hz men kanske framförallt vid 700 Hz. Fundera över vad som känns viktigt här, kanske att gitarrerna kan backa en aning till förmån för trummor och bas? På tal om trummor så saknas det lite sub i kicken, var inte rädda för att boosta lite 60 Hz för att få fram "lufttrycket" som känns viktigt i denna genre. Det får gärna kännas lite i bröstet när man drar på. Tror framförallt att det är gitarrerna som ställer till det för övriga instrument (snöa gärna in på 150-200 Hz och se om ni kan kapa lite här också) och kanske att sången kan få en liten knuff vid 6 kHz för mer tydlighet och att överhänget på trummorna kan få briljera lite mer vid 10 kHz. Nu skjuter jag lite från höften här och mycket handlar ju om tyckte och smak. men jag skulle heller inte vara rädd för att skära lite mer botten på reverben, som ställer till det lite i sidorna. I övrigt tycker jag att ni är på mycket god väg, inga stora åtgärder som behövs enligt mig. Och oavsett vad ni gör med mixen, gör mig en tjänst och skippa den där maximizern, hela låten förlorade sitt tryck med den på. Vill ni tvunget klippa toppar av någon anledning så använd då hellre en softclipper typ StandardCLIP från Sir Audio, men som sagt inget som behövs alls enligt mig.

Jag rattade lite snabbt och kom fram till detta, även om ovanstående åtgärder bäst fixas i mixen.

greger_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart intressant med tipsen om nedre mellanregister din mix är betydligt klarare där.

Har inte riktigt fått balansen mellan bas, trummor och elgitarrer fungera fullt ut.

Har en dynamisk eq på baskaggen så får se hur jag gör med den.

Ska skruva efter dina tips och återkommer med ny mix utan maximizer  🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan sa Greger Berglund:

Helt klart intressant med tipsen om nedre mellanregister din mix är betydligt klarare där.

Har inte riktigt fått balansen mellan bas, trummor och elgitarrer fungera fullt ut.

Har en dynamisk eq på baskaggen så får se hur jag gör med den.

Ska skruva efter dina tips och återkommer med ny mix utan maximizer  🙂

Varsågod. Då låser jag den här tråden och hoppas det löser sig med mixen. Varje medlem har som sagt två gratis frågor och vill du använda nästa fråga till samma låt så är det helt ok. Starta då ett nytt inlägg. Mixakuten är inte tänkt som ett "bollplank" utan mer som en hjälp på vägen, en knuff i en ny riktning. Vill du/ni har ytterligare hjälp med fullständig mastring eller mixar så går det utmärkt att kontakta mig privat via http://jon.rinneby.se eller här @Jon Rinneby

Stort lycka till.

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...