Jump to content
Annons

Betyg  

11 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      2
    • 4
      2
    • 5
      5


Recommended Posts

Annons

Personligen tycker jag att det är lite för mycket hängmatta över gitarren, alltså, för mycket bas och diskant, och mellanregisterfattigt.

Sången/sångljudet har jag inget att klaga på. Gillar falsettstämmorna som kommer in mot slutet. Men, gitarren funkar i sitt sammanhang, men jag hade nog ratta annorlunda.

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt måste jag säga 🙂

Jag älskar också hur du har lagt gitarren lite diskret.

Det kändes häftigt att höra min låt spelas så bra av någon annan, bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för fin kritik! 🙂

schysst med lite feedback på gitarrljudet också. jag tyckte den var lite burkig från början, därför skar jag lite kring 500 hz. men sedan använde jag en exciter i mastringen, så därför har den istället blivit för tunn i mellanregistret. jag hör det nu, men när jag satt och mixade hade jag den där burkrädslan med mig från början. fint med ett forum där man kan låna lite fräscha öron!

viktor> vad menar du med doubler-effekt? det ligger, ganska diskret men ändå, ett stereodelay på gitarren. men du tänker på en annan sorts effekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt måste jag säga 🙂

Jag älskar också hur du har lagt gitarren lite diskret.

Det kändes häftigt att höra min låt spelas så bra av någon annan, bra jobbat!

kul att du gillar versionen! det e en fin låt du har skrivit. jag gillar speciellt D-durackordet som kommer i refrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

viktor> vad menar du med doubler-effekt? det ligger, ganska diskret men ändå, ett stereodelay på gitarren. men du tänker på en annan sorts effekt?

sshot_big_doubler01.jpg

Jag tänkte främst på den här effekten av Waves. Bara för att få ännu mera bredd på gitarren.

Men jag gissar att ett stereodelay gör ungefär samma sak 😛

Testa att gör två olika mixversioner; En med en mer framhävande gura, och sen den gamla mixen, så får vi se vilken som blir snyggast... 🙂

Här kan du läsa mera...

Lycka till

Föresten... vad använder du för mic & premp? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Föresten... vad använder du för mic & premp?

tja, det e inga vassa grejjer... har en shure beta 87A som jag använder till det mesta, fast den egentligen är en sångmik. sen har jag ett litet behringer eurorack som preamp, och det låter ju kass...

tack för tipset om doublern, det verkar schysst. jag skall göra en ny mix och lägga upp här!

Redigerat av blouis
Link to comment
Dela på andra sajter

sådär, nu har jag gjort en hastig ommixning! har rattat om eqn på gitarren och kört en sån doublergrej, och dragit upp nivån. bättre? jag vet inte. man hör iallafall hur ostämd gitarren är bättre  😛

länk till nya mixen

Bättre fast jag hade tänkt mig ännu mer distinkt ljud i gitarren...

Ska åka till Sthlm idag, men när jag kommer hem kan jag göra ett ljudexempel.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Go refräng, snyggt gung i gitarren som dock låter lite murrig. Supersäkert, opretentiöst arrad där dragspelet känns helt rätt. Studsade lite för stämmorna men de är nog helt rätt för den sparsmakade sångmelodin. Finns mycket pondus och karaktär i sångstämman f ö. Omdömesgill och väl avägd tolkning av en låt som gick mig ganska spårlöst förbi vid lyssningen av orginalet. Anar stor talang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Blouis 🙂

Det är alltså ett gitarrljud liknande detta, som vore kul att höra på den här låten.

Observera att det är spelat av en Icke-gitarrist (med andra ord, Jag). Här är ljudklippet!

Jag har ett ljudklipp till, fast här är det en VST-plugg som heter RealGuitar som spelar.

Detta är bara några coola akord som jag kom på nu när jag skulle spela in 🙂

Här kan du hitta det andra ljudklippet

Hoppas du förstod ungefär hur jag vill att det ska låta. Ganska cleant o distinkt.

Lycka till o ha det bra

Hälsningar

Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för exemplen viktor! jag fattar vad du menar nu. hur har du fått till det då, bara eq, reverb och doubler? för du har spelat in den mono va?

jag tror dock att det blir svårt att få till ett sånt ljud på min inspelning. spelade nämligen inte plektrum, utan med insidan av tummen (just för att få ett soft sound). men jag skall testa att ratta på nästa gitarrinspelning!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för exemplen viktor! jag fattar vad du menar nu. hur har du fått till det då, bara eq, reverb och doubler? för du har spelat in den mono va?

jag tror dock att det blir svårt att få till ett sånt ljud på min inspelning. spelade nämligen inte plektrum, utan med insidan av tummen (just för att få ett soft sound). men jag skall testa att ratta på nästa gitarrinspelning!

Jag har dubblat giarren först på två monotracks, och pannat ut den ena helt o hållet till höger och den andra helt o hållet till vänster.

Sen har jag skickat de båda kanalerna till en "Stereo-Grupp kanal" i Cubase.

Där har jag lagt en Doubler o nåt reverb. Sen lite Eq-skurningar för att få fram elbasen på rätt ställen.

Blev hyggligt tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...