Jump to content
Annons

[LÖST] Mikrofon i audio blir bara monospår


Ilvespoika

Recommended Posts

Hej

Håller på och lära mig spela in i Cakewalk med Focusrite ljudkort.

Mina ljudspår i audio från mikrofon (via Focusrite) blir bara mono.

Hur ska jag få dem till stereospår? Jag läste lite i Cakewalk om problemet, men de sade att det borde bli stereospår av stereoinput, som jag förstår att mikrofonen är.

Är det något fel på kabel eller mick?

Hjälp någon.

Redigerat av CHAE
Rubrik red.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag skulle gissa att din mikrofon ändå är en monokälla...om du inte har någon speciell stereomick?

Annars är det lätt hänt att välja fel typ av input i Cakewalk. Kolla på ditt audio-spår, där kan du troligen välja mellan Left eller Right (som isåfall blir mono), eller Stereo.

Om problemet är att det bara hörs ”i ena örat” när du spelar upp din inspelning, brukar lösningen vara just att ändra input till t.ex. Left och sedan spela in igen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det lyckades med att ändra där på left right. Så nu fick jag spåret i stereo, och jag kunde banda in.

Men en dum fråga till: hur ska jag kunna lyssna på ett redan inbandat spår när jag lägger till ett ny spår?

Måste jag koppla Focusriten till monitorer (högtalare) eller går det på något vis genom hörlurarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en dum fråga till: hur ska jag kunna lyssna på ett redan inbandat spår när jag lägger till ett ny spår?

Bara lägg till ett spår och spela in som vanligt. Dom inbandade spåren kommer du att höra ändå.

 

Måste jag koppla Focusriten till monitorer (högtalare) eller går det på något vis genom hörlurarna?

Nejdå du kan lyssna i enbart hörlurarna oxå. 

 

 

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...