Jump to content
Annons

Du är det vackraste


Eikka

Recommended Posts

Annons

Jag upplever inte att det är något problem med stereobilden som så. Det är ingen direkt bred mix, men det behöver det kanske inte heller vara. Däremot känns det som att många instrument slåss om utrymmet i mitten och detta kan ha sin förklaring i många saker. Den kvinnliga stämman tar ganska mycket plats och har mycket dynamik och en tendens att överrösta övriga instrument i vissa partier, samtidigt som den frekvensmässigt krockar med exempelvis stråket. Mitt tips blir därför:

1: Kontrollera dynamiken på leadsången med exempelvis kompressor och automatisering.
2. Fundera över om du kan panorera ut rösterna lite åt varsitt håll, kanske 20% vänster/höger för att lämna plats i mitten.
3. Stråket kan skäras ganska rejält vid 2000 Hz och 7000-7500 Hz (det väsiga/pipiga) och även det panoreras ut åt ena sidan, låt säga 50%. för enkelhetens skull. Tänk bara på att väga upp med exempelvis pianot på andra sidan, så att inte hela mixen tippar. Baskagge, virvel och bas kan behållas i mitten.

Det var mina spontana tankar.

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...