Jump to content
Annons

Tid och rymd


TrioUmea

Recommended Posts

Hej! Jag har påbörjat en egen låt som flirtar med Neil Young och vill gärna ha lite input från någon som har andra öron.

Har spelat Neil Young covers i flera år och hållit på med heminspelningar av och till ända sedan 4-kanalsrullbandseran. Numera jobbar jag 100% inthebox och tycker att det är ganska bra.

Tacksam för svar

Tid o rymd 0405.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej TrioUmea och hjärtligt välkommen till Studio och Mixakuten. Om vi börjar med vad det är du vill ha input på, mer specifikt? Det underlättar om frågan är konkret och inte allmängiltig som exempelvis: "Vad kan bli bättre i den här mixen?" - då den typen av frågor lätt blir generaliserande och inte minst väldigt omfattande. 

Jag ser fram emot ditt svar.

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag brukar hamna i när jag närmar mig slutmix är att det låter väldigt olika i olika lyssningar. I mina monitorer försöker jag hålla tillbaka lågbasen för att den brukar kunna bli jobbigt stark när jag lyssnar i "vanliga" lurar eller i bilen. Samma är det med det övre mellanregistret, 3-5k. Det området kan te sig väldigt olika när man referenslyssnar, och en ändring av EQ renderar ju nästan alltid att man i kontext upplever nivån på t ex sången annorlunda. Det här är ju delvis mastringsrelaterat, men har man inte rätt grundsound i mix så går det ju knappast rädda i mastringen 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tolkar jag det som att du vill ha min åsikt om hur du ligger till frekvensmässigt?

Till att börja med, skön mix, får helt klart Neil Young-vibbar. Det andra som slår mig är att det är (för) mycket botten, vilket med största sannolikhet handlar om din lyssning, vilket i förläningen innebär att du kompenserat med lite för mycket diskant och för lite mellanregister. En klassisk hängmatta. Eller så kan man helt enkelt säga att det är i botten som det största problemet ligger.

Mitt tips är därför att du hädanefter referenslyssnar medan du mixar och hela tiden jämför med musik som du vet att du gillar och låter bra i olika anläggningar. När du gjort detta tillräckligt många gånger lär du dig var i din lyssning problemet sitter och kan rätta dig efter detta.

Om vi ska prata lite frekvenser så handlar det för mig om att rensa upp i botten under 100 Hz. Dra på med 400 Hz om du föredrar en lite varmare framtoning eller 1000 Hz för mer in your face. Det finns en skön kärna i gitarrtonen runt 700 Hz men även 1500 Hz (vilket också lyfter fram tydligheten i basen), som jag personligen skulle tagit varia på. Hellre boosta där och backa runt 2000-3000 Hz för att lämna plats åt sången. Likväl känns det som att överhänget kan backa lite i samma område, men det är smaksak (som med allt här i livet). 6000 Hz kändes aningen underrepresenterat, kanske att sången kunde få vara lite mer på här, men bara lite.

Jag tog mig friheten att justera din uppladdning och kände förutom ovanstående också ett behov av att flytta fram gitarrerna i ljudbilden. Allt detta görs med fördel naturligtvis i mixen, men lite närmre det sound jag tänker mig kom jag i alla fall.

 

jon_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för dina synpunkter, jag ska sätta mig ned och testa lite utifrån det du skriver. Kanske får jag den där aha upplevelsen som jag hoppats på. 😉🙏

Ska lyssna på din edit när jag sitter med bättre grejor, har paddan nu. 

 

Erik

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan sa TrioUmea:

Tack så mycket för dina synpunkter, jag ska sätta mig ned och testa lite utifrån det du skriver. Kanske får jag den där aha upplevelsen som jag hoppats på. 😉🙏

Ska lyssna på din edit när jag sitter med bättre grejor, har paddan nu. 

 

Erik

Ja iPad kanske inte första valet för att referenslyssna, även om jag tror att du skulle höra skillnad även där eftersom mellanregistret nu är mer framträdande. Du kan bland annat lyssna efter kroppen i bas och hur gitarren nu plötligt vågar ta plats, samt att väsigheten är borta. Med detta sagt, ett par bra hörlurar eller studiomonitorer är naturligtvis att föredra.

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...