Jump to content
Annons

[Löst] Förstärka mikrofonsignal


HowBoutSomeSnus

Recommended Posts

Vad är det enklaste och billigaste sättet att få en mikrofonsignal (dynamisk mikrofon) till linjenivå?

Finns det någon billig genväg där man kan undvika att köpa en dyr förförstärkare?

Redigerat av HowBoutSomeSnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
17 minuter sedan sa HowBoutSomeSnus:

Finns det någon billig genväg där man kan undvika att köpa en dyr förförstärkare?

Jaa, man kan ju alltid köpa en billig förförstärkare... 😉 Skämt åsido, det finns mickpreamps för några hundralappar, t.ex. Art Tube MP som kostar ca en femhundring. Ett annat alternativ är att köpa en mindre mixer, t.ex. någon Behringer Xenyx.

Men det beror kanske lite på vad du ska använda utsignalen till? I ett vanligt externt ljudkort brukar det ju finnas minst en inbyggd mickpreamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/7/2020 at 11:05 PM, Jayway said:

Men det beror kanske lite på vad du ska använda utsignalen till? I ett vanligt externt ljudkort brukar det ju finnas minst en inbyggd mickpreamp.

Har en Roland MX-1 mixer, många ingångar/utgångar men ingen preamp, därav frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/7/2020 at 11:05 PM, Jayway said:

 Skämt åsido, det finns mickpreamps för några hundralappar, t.ex. Art Tube MP som kostar ca en femhundring. Ett annat alternativ är att köpa en mindre mixer, t.ex. någon Behringer Xenyx.

Har kollat på Art Tube faktiskt, är den bra? Kan röret paja lätt? Har sen tidigare en kondensatormick med inbyggt USB interface, men har köpt en SM-57 och en "vanlig" kondensatormick för att få bättre ljud, samt att slippa byta ljudkort i DAW hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 hours ago, slejnard said:

OT men måste säga att det var ett riktigt bra nickname 😄 

Haha ja, använt det i många år. Rätt unikt, är alltid tillgängligt när man ska göra ett nytt konto nånstans.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa HowBoutSomeSnus:

Har kollat på Art Tube faktiskt, är den bra? Kan röret paja lätt? 

Jag hade en sådan preamp tidigare, och tyckte att den funkade bra för mig (dvs bra = problemfri, när det gäller finliret med kvaliteten på mickpreamps kan man som sagt lägga precis hur mycket pengar som helst på att få något ännu bättre 🙂 ). Jag hade inget problem med röret, och vad jag vet är det inget vanligt problem för den modellen heller.

Det finns säkert andra mickpreamps i liknande prisklass, jag har ingen jättekoll. Jag tror dock att Art Tube MP har haft ganska bra rykte när det gäller ”Bang for the bucks”.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Jayway said:

Jag hade en sådan preamp tidigare, och tyckte att den funkade bra för mig (dvs bra = problemfri, när det gäller finliret med kvaliteten på mickpreamps kan man som sagt lägga precis hur mycket pengar som helst på att få något ännu bättre 🙂 ). Jag hade inget problem med röret, och vad jag vet är det inget vanligt problem för den modellen heller.

Det finns säkert andra mickpreamps i liknande prisklass, jag har ingen jättekoll. Jag tror dock att Art Tube MP har haft ganska bra rykte när det gäller ”Bang for the bucks”.

Tack så hemskt mycket för svaret!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Jayway:

Jag hade en sådan preamp tidigare, och tyckte att den funkade bra för mig (dvs bra = problemfri, när det gäller finliret med kvaliteten på mickpreamps kan man som sagt lägga precis hur mycket pengar som helst på att få något ännu bättre 🙂 ). Jag hade inget problem med röret, och vad jag vet är det inget vanligt problem för den modellen heller.

Det finns säkert andra mickpreamps i liknande prisklass, jag har ingen jättekoll. Jag tror dock att Art Tube MP har haft ganska bra rykte när det gäller ”Bang for the bucks”.

Håller med! Min absolut första mikpre var en ART (Tube MP). Har fortfarande kvar den och den lirar som ny trots sina 10+ år på nacken🙂 Built like a tank dessutom. Överlevde mången livesessioner.

(Det finns även en V3 med fancy schmancy VU-mätare och ”voicing”pot).

Ang röret har jag för mig att den levererades med ett 12AX7A men att många (dock inte jag) bytte ut det för karaktär).

Vänligen,

CHAE

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, CHAE said:

Håller med! Min absolut första mikpre var en ART (Tube MP). Har fortfarande kvar den och den lirar som ny trots sina 10+ år på nacken🙂 Built like a tank dessutom. Överlevde mången livesessioner.

(Det finns även en V3 med fancy schmancy VU-mätare och ”voicing”pot).

Ang röret har jag för mig att den levererades med ett 12AX7A men att många (dock inte jag) bytte ut det för karaktär).

Vänligen,

CHAE

Låter ju väldigt prisvärd om den kan tåla livesessioner och överleva i 10+ år 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa HowBoutSomeSnus:

Låter ju väldigt prisvärd om den kan tåla livesessioner och överleva i 10+ år 🙂

Helt klart prisvärd. Om/när du växt ur den så kan du ju alltid byta upp dig.

Redigerat av CHAE
Savtfle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...