Jump to content
Annons

Liten studio i källaren på flerfamiljshus.


codemuzak

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har fått möjligheten att hyra ett litet källarrum i min BRF. Rummet är 6 kvm. Jag ska ha det som en liten studio där jag provar syntar och bandspelare och annan apparatur när tillfälle ges. Det är alltså inte frågan musikproduktion 24/7. Jag kommer troligtvis mestadels vara där endast dagtid.

Jag kommer inte ha starka ljudvolymer.

Så här ser förutsättningarna ut:

Rummet är 2 x 3 meter och 2,40 i takhöjd.

Två luftventiler i väggen ut mot gatan.

Kraftig skyddsklassad plåtdörr

På ena kortsidan går det rör och en kabelstege i taket, höjden under denna konstruktion är ca 2,10 meter

Vad jag vill göra och åstadkomma:

Då jag kommer hålla på dagtid så är störnings momentet inte lika känsligt som om jag låter på kvällstid. Jag vill göra enklaste möjliga ljudsanering så att dom som är hemma på dagtid (en äldre dam) inte börjar surna till.  

Bygga in rören i taket. (få en trevligare atmosfär) Jag tänker en låda som täcker denna konstruktion? Tänker jag rätt eller fel. Det är inga avstängningsvred eller brytare som fastighetsskötaren behöver tillgång till. Tanken är att konstruktionen också fungerar som ljuddämpning.

Göra en ljudisolerande träkonstruktion framför ventilerna så att jag kan ha två luckor (typ inspektionsluckor) som jag kan öppna när jag vill släppa in luft och stänga när jag vill att det ska vara tyst.

Golvet, ska jag köra med en heltäckande matta för att dom få djupa bastoner som skulle kunna uppstå. Eller ska jag göra ett flytande golv? Har det någon funktion i detta sammanhang?

På ena väggen funderar jag att sätta upp reglar och stenull och moltontyg för att få bort efterklangen.

Taket, ovanför är det en lägenhet. Är det ens värt att försöka isolera taket? Ska jag hänga upp en träram i taket med stenull och tyg? Eller är det bara onödigt?  

 

Lokalen är otroligt billig och jag vill göra det bästa möjliga av den till ok pengar.

 

Det här är mitt första inlägg och jag hoppas jag kan få några råd.

Bilder kommer i morgon.  

 

   

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Tack för ditt svar. Jag har tänkt i precis den banan också. Det absolut enklaste är kanske att prata med damen ovanför och göra något test och se ifall det låter upp till hennes lägenhet. Ska göra det i veckan.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. God kommunikation med grannarna är ofta enklaste och billigaste lösningen.

För länge sedan mixade vi en platta i en studio inhyst i en vanlig lägenhet. Studioinnehavaren körde Marshall-stackar där ibland utan ljudisolering. Men då brukade han dela ut testpressar och andra presenter till grannarna som kompensation, så att de kände sig delaktiga i processen och även nästan kände rockstjärnorna personligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...