Jump to content
Annons

Studiomonitorer eller PA-högtalare till elgitarr effektprocessorn?


Harald (oregistrerad)

Recommended Posts

Harald (oregistrerad)

Jag skulle vilja fråga om varför (jag tycker det låter så i alla fall) att med hörlurar blir det "bästa" ljudet från min elgitarr effektprocessor, och sen på andra plats från mina Near 05" studiomonitorer, och på sista plats från mina Behringer B208D Eurolive PA-högtalare? Jag vet att mycket påverkar ljudet och att olika effektprocessorer låter olika (BOSS, Digitech, Line 6 etc) med olika utrustning, men jag undrar om ni vet om det finns någon generell regel för vad som låter bäst med en elgitarr effektprocessor? Jag använder just nu min Digitech GSP1101 som effektprocessor för elgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Digitech brukar väl ha något inställning för om ut signalen ska gå till en gitarrförstärkare eller pa, så det är inte säkert att hörluren och utgången har "samma" ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, pme said:

Digitech brukar väl ha något inställning för om ut signalen ska gå till en gitarrförstärkare eller pa, så det är inte säkert att hörluren och utgången har "samma" ljud.

Den inställningen är väl för att det är olika impedanser i gitarrförstärkare och pa/monitorer. Har man den ställd på förstärkare när man kör pa/monitorer blir det sämre ljud. Kan helt klart vara det som är problemet här.

(Eller så är hörlurarna helt enkelt bättre än de andra....)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Inte på den jag har haft. Den kunde fungera som vanlig effekt pedal med dist,delay osv. Men den kunde även vara amp simulator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så att olika lyssning framhäver frekvenser på olika sätt. I dina hörlurar kanske de frekvenserna som du tycker låter illa inte hörs så bra medan de hörs bättre i högtalare. Genom att ställa in EQ så kan du få ett ljud som du tycker låter bra även i högtalarna och om du är skicklig så kan du kanske få ett ljud som låter bra oavsett vilken lyssning du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, pme said:

Inte på den jag har haft. Den kunde fungera som vanlig effekt pedal med dist,delay osv. Men den kunde även vara amp simulator.

Jag trodde det var kombinerad utgång, men den här har visst separata "line out" och "to amp".

Svårt att göra fel då.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
10 hours ago, oioioi said:

Jag trodde det var kombinerad utgång, men den här har visst separata "line out" och "to amp".

Svårt att göra fel då.

Min hade utgång som styrdes av en switch, men den hade också hörlur som inte påverkades. Sånt kan nog beror på modell och tid. Min var en ganska enkel modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...