Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Skulle vara jätteglad om jag kunde få kritik (inte nödvändigtvis konstruktiv) på teknik, arrangemang etc, för den här låten.

Notera: Sångslingonrna kommer från Ghosthack (trummor från Toontrack) så det vill jag INTE ha kritik på utan mer arrangemang och musikaliskt samt naturligtvis mix och master, förutom detta.

Edited by Nenne
Förtydligande.

Annons

Tycker att gitarren tar över för mycket när den kommer in, den döljer nästan resten av låten.

Upplever gitarren som ganska stel spelat, undrar om den egentligen kommer från keyboard. Har lite svårt att höra vad det är som sjungs. 

3 hours ago, SODER said:

Tycker att gitarren tar över för mycket när den kommer in, den döljer nästan resten av låten.

Ja det har du nog rätt i; Solot är för högt:

Tack för sitt svar!

Posted (edited)
1 hour ago, HomerJSimpsson said:

Upplever gitarren som ganska stel spelat, undrar om den egentligen kommer från keyboard. Har lite svårt att höra vad det är som sjungs. 

Haha nej faktiskt inte, jag spelar solot på min SG . . .  men du har nog alldeles rätt; Jag hade liiiitet för bråttom när jag ville göra färdigt låten. Solot är nog ingen höjdare.

Jättestort tack för att du svarade!

EDIT: Däremot är flygeln Waves grand-piano- synth :o . :) 

Edited by Nenne
Tillägg

Gillar inte att rösterna har lite olika rytm.. det blir lite störigt.. hade varit mycket snyggare om det var supertighta för rösterna och sounden passar riktigt bar ihop.

Coolt sångljud, om än något starkt!

Gitarrsolot är för starkt

Partiet med trummorna och gitarren känns alldeles för hårt komprimerat - låt det andas lite!

Vad är syftet med stråkpartiet efter gitarrsolot? 

Känner även att jag saknar en tydlig struktur (vers, refräng..)

Mixen är väldigt skev frekvensmässigt...ingen bas alls. Vad har du för lyssning? Mycket sitter illa rytmmässigt. Fragmenterat. Splittrat. :-)

2 hours ago, osiris said:

Gillar inte att rösterna har lite olika rytm.. det blir lite störigt.. hade varit mycket snyggare om det var supertighta för rösterna och sounden passar riktigt bar ihop.

Coolt sångljud, om än något starkt!

Gitarrsolot är för starkt

Partiet med trummorna och gitarren känns alldeles för hårt komprimerat - låt det andas lite!

Vad är syftet med stråkpartiet efter gitarrsolot? 

Känner även att jag saknar en tydlig struktur (vers, refräng..)

Wow! Jättebra kritik!

Jag har inte svar på alla dina frågor men det viktigaste är nog just det där med strukturen och att slänga in litet musikaliska överraskningar här och där har nog att göra med att jag är (sågott som) helt självlärd och arbetar ensam och jobbar litet hipp som happ. :o . Stråkpartiet ville jag nog lägga in som en kontrast till det snabbare och råare gitarrpartiet men det blev kanske inte så lyckat  . . .  😕

Den tekniska kritiken är också jättebra. Du har helt rätt i att dynamiken är litet tight i partiet med solot och naturligtvis är det för högt. Märkligt att man måste bolla med någon annan för att upptäcka det uppenbara . . .

Att sångstämmorna inte synkar beror nog på att jag stretchat dem i Cubase. Eftersom det är tre olika stämmor och tre olika wav-filer kanske inte stretchen blev heeeelt optimal.

Tar till  mig allt detta och tacka jättemycket för att du tog dig tid med att svara

/N

2 hours ago, mixamannen said:

Mixen är väldigt skev frekvensmässigt...ingen bas alls. Vad har du för lyssning? Mycket sitter illa rytmmässigt. Fragmenterat. Splittrat. 🙂

Jag har Yamaha HS8 eller Shure SRH840 (focusrite 18i20 första gen) så det är nog inte där felet ligger utan i min hjärna. Jag är inte så driven utan ser mig som nybörjare.

Sedan kanske jag inte riktigt förstod det där med rytmen men jag har stretchat sängslingorna i Cubase, det kanske kan  vara en anledning till att rytmen känns fel.

Sedan ÄR det ett väldigt märkligt alster . . . . det var därför jag ville ha feedback.

Jättestort tack för att du tog dig tiden att svara!

/N

OK :( Jag är nog den klantigaste person som försökt mig på musikproduktion 😕 

Den versionen jag hade lagt upp på soundcloud var den allra första jag spelade in. Den hörde tom jag att den var skev.

Har lagt upp rätt version nu men många issues kvarstår.