Jump to content
Annons

Hjälp mig få bort hög resonans!


inafool

Recommended Posts

Hej alla!

 

jag sitter i ett hus i skogen å har inrett ett rum som min studio. Inget optimalt rum alls, men har funkat finfint då ja kör med sonarworks. Har dock inte spelat in så mycke gitarr förrän nu. Å då! Då finns de massa resonanstoner runt 2-4khz som bara flyger runt å jag å jag bara fattar inte var dom kommer ifrån!!?? Nån som har nån aning eller liknande erfarenhet? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, och det hörs tydligt när jag bara spelar. Flyttat runt i hela rummet men samma ringande överallt. En idé om att de kan vara flutter?, men har aldrig förut varit med om att de gör sjungande resonanstoner liksom. Provat på tre olika git, en Martin en gretch och en Gibson, och det är samma sak, så ja tror inte de är gitarrerna. 

Å efter ett tag så tar resonanstonerna över och man hör dom överallt. Blir ju som tokig :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur e elen dragen i huset/ rummet? Fick tanken om det är mkt energi/magnetism typ som skapas i rummet än gamla dragningar som interagerar med förstärkare och gitarr.

Finns det jordat i rummet du sitter i ?  Om inte,  prova dra kabel från jordat  uttag till studion och lira  igen. Samma problem igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gitarren vore konstigt, då ja dels aldrig märkt de förut, och att med alla mina andra gitarrer, både akustiska och el, så blir det samma sak.

Men rummet ja är konstigt. Bifogar en liten teckning: Och den lilla klossen nere i hörnet är en garderob, hälften i trä men också en bit av murstocken.

IMG-0848.JPG

Redigerat av inafool
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, inafool said:

Vart borde ja hänga absorbenterna tyck ni?

Har du några mattor? Om inte så kan det göra mycket nytta med något i taket också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det flutter så kanske det är bättre att sätta på väggarna. Fast det är inte säkert.

Kör du på stenull så kan du ta hela de oöppnade balarna och ställa på olika ställen i rummet. Du får mycket absorbtion redan där. Så kan du se var i rummet de har bäst effekt innan du öppnar de och börjar bygga.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade lite akustikplattor som jag kör i taket och på nån vägg, men kör dubbla lager då dom inte va så tjock. Sen hitta ja lite stenull sen renovering också, men funderar på vilken form härnfällorna ska vara. Behöver dom vara hela vägen upp till tak?, och tror ni de funkar med runda korvar liksom), har lite ont om plats så må ju tänka ut bra lösningar 🙂

Och jo lite mattor har ja allt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

hörrni, skulle vilja bju er på kaffe allihopen! Har snickrat absorbenter å basfällor här i tre dar, och damn va de funkade, å dom jobbiga tonerna är borta! Tusen tackar!! Å blir nyfiken, va gör ni för musik där ute i alla studios?

 

 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du får hjälp hjul slut! Skönare arbetsro nu kan jag tro 👍

Har ingen riktigt byggd studio,  men vill ha bättre miljö längre fram.  

Gör mestadels metal, rock,  och thrash. Tänkt göra lite mörk,  instrumental musik. Typ Summoning /Burzum inspirerad...😎🤟

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...