Jump to content
Annons

Macbook med 16 eller 32gb ram?


k0ownzz

Recommended Posts

Hej!

Klarar man sig på 16gb ram eller ska man satsa på 32gb ram för musikproduktion? Köper man mac så går det inte att upgradera senare.

Kommer samplers/synths/effects blir mer krävande med tiden? Är 16gb mer än tillräckligt om man gör musik på hobby nivå med 50 tracks?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
17 minutes ago, oioioi said:

Jag säger ungefär samma sak, med största sannolikhet kommer 16 GB räcka med råge. Men om du mot förmodan slår i taket kommer du ångra att du inte köpte 32 GB.

Kan få en macbook med i9, 16gb ram, 1tb ssd för 30k. Skulle jag köpa på apple hemsida med 32gb ram skulle det kosta mig 39 000-40 000... 

Därav tvekar jag på om jag ska fixa 32gb

Redigerat av k0ownzz
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, oioioi said:

Då skulle jag nöja mig med 16 G!

 

Ja det blir förmodligen det. Sedan kommer jag nog använda mycket Synths som serum, sylenth. Som jag förstår använder dom inte så mycket ram utan mer cpu? Hur fungerar det med mixing plugins? är dom ram krävande eller mer cpu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en app så du kan dra på fläkten själv och stäng alla andra program när du håller på är mitt råd (har MBP 16Gb). Håll dessutom ett öga på batteriet. Ta en paus då och då. Jag använder mest gitarrer och basar och redigerar mycket vilket lätt leder till "BBoD", tvärstopp, väntan, omstarter och svordomar om jag inte följer mina egna råd. Synthar är visst bättre. Dexter Clark m.fl. på tuben (och här!) säger att 16Gb räcker gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Idag kom min nya mixer med ups kostade ca 3000 spänn, köpte den så det blir lite smidigare att lira live. Den kommer jag att kunna använda på alla mina datorer ink min lenovo laptop samt min BM Design Atem Mini kamera switcher. Jag har redan inspelningsmöjligheter på minst 8 kanaler simultant till alla och den dyraste kostade ca 19 000 så 30 000 och upp för bara en laptop herrejösses man måste skämta.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-11 at 13:15, k0ownzz said:

Kan få en macbook med i9, 16gb ram, 1tb ssd för 30k. Skulle jag köpa på apple hemsida med 32gb ram skulle det kosta mig 39 000-40 000... 

Mot bakgrund av att du mest kommer använda mjuksyntar så låter det här som ett bra val. Men min fråga är om du har ett eget företag eller köper privat? Om du köper på företaget så försvinner ju momsen. Företagets pris för en MBP 16 med dina specar landar då på strax under 28000 kr. Värt att tänka på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Björn Olsberg said:

Mot bakgrund av att du mest kommer använda mjuksyntar så låter det här som ett bra val. Men min fråga är om du har ett eget företag eller köper privat? Om du köper på företaget så försvinner ju momsen. Företagets pris för en MBP 16 med dina specar landar då på strax under 28000 kr. Värt att tänka på.

Hej. Jag köpte macbooken på mediamarket kampanj för 30 000 ink moms. Jag har inget företag utan har pysslat med musik som hobby. Jag är dock inne på att starta ett företag för musikproduktion/djing. 

Som jag förstår så bokför man macbooken som en förbrukningsinventarie? Sedan kommer jag få tillbaka momsen om min utgående moms är högre än ingående?

Du får jätte gärna rätta mig då jag inte är insatt inom företagande/bokföring. Detta är någon jag faktiskt funderat på så om du har kunskap får du jätte gärna beskriva rent konkrent hur jag kan göra. Både när det gäller start av företag samt bokföring 🙂

Kan man bokföra en dator som jag köpt innan jag startat företaget eller måste köpet ske efter starten?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det stämmer att du får dra av den moms från datorn som du har köpt, om du har fakturerat för moms som du då kan kvitta med. Hur det ligger till med att starta företag i efterhand och sedan dra av moms är jag lite osäker på. Företaget kan ju köpa datorn av dig privat, men det lär inte ge några momsfördelar som jag ser det. Men om det är möjligt att styra om ett köp i efterhand till ett nystartat företag är nog en bra fråga att ställa till Skatteverket. Jag har ringt dem flera gånger när jag är osäker och de brukar vara mycket villiga att räta ut frågetecken.

Datorn skrivs vanligen av på ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan direktavskriva den men den behöver ju ingå i din verksamhets inventarier/utrustning på nåt sätt du får köpa in den av dig själv till företaget eller helt enkelt skänka den när du startar upp. Då ingår den i utrustningen men det blir ju lite oklart vad som sker när eller om man lägger ner företaget igen. Men om man håller ut ett år och den är direktavskriven så är den väl närmast att betrakta som förbrukad. Om man kan dra av moms som företaget inte betalat själv är nog osäkert men det kanske går att speca moms i bokföringen för inköp av saker från privatpersoner också.

Min dotter drog igång ett företag för att fota och göra reportage om heminredning så hon köpte en dyr kamera men efter att hon startat upp företaget och den direktavskrev hon. Hon och en kompis lyckades sälja reportage så det gick ganska bra och hon behövde uppgradera kameran. Hennes kompis är numera Ernsts hovfotograf tydligen. Företaget startades så att det skulle gå att fakturera lättare för hennes kompis (som redan hade ett företag) när betalningen för jobben kom in. När hon sen la ner företaget några år senare så tror jag inte nån sa nåt om kameran. Det var en sony kamera en svindyr av den sista i serien av de gamla svindyra proffs skamerorna så nåt år senare var den omodern trots att den kostade närmare 30 000 om jag mins rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog följa länken som oioioi ger den går ju direkt till regelverket. Jag känner inte igen summorna men jag kan också ha glömt vad kameran kostade hon köpte. Oavsett, när det gäller en så dyr laptop verkar det i alla fall nu för tiden som att den måste skrivas av över flera år.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...