Jump to content
Annons

Funkar SSL Alphalink AX och Sx med Madixtreame 128 pcie med Windows 10?


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra om någon av er där ute kör med SSL Alphalink och Madixtreame 128 pcie kort till Windows 10/64 bit och Cubase?

Tydligen finns det inga nya drivrutiner till Windows 10, men funkar detta ändå?

Är det någon idé att satsa på ett såpass gammalt system idag, eller är Ssl omsprunget här av tex Audient Asp880, som förvisso vara har 8 kanaler?

Mvh Daniel 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det fungerar inte. Jag har ett ssl alphlink och det fungerar fint i alla DAWs men inte för att spela upp ljud på YT etc. 

 

Jag har dock för mig att det har fungerat på äldre w10 versioner men efter jag gjorde en ominstallation och tankade ner en av de senaste versionerna slutade alphalinken fungera.  

 

Nu kör YT, Spotify osv via datorns soundblaster ut till min monitor controller. Lite omständigt men det fungerar i alla fall. 

 

 

Får du tag i ett för under 10k så är det ju prisvärt! Jag kanske kan tänka mig att sälja mitt för 13500 ink kush audio Gaintrain 

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det låter lite krångligt att få det att funka i Windows 10 och cubase. Tanken var att koppla in ett mixerbord till det och köra 24 in från direct out på bordet, och sedan 24 out från ssl alpha link och tillbaka till bordet för mix.

Går det att köra dessa via adat och tex koppla ihop det med ett focusrite kort för att få 8in och 8ut ? Förmodar att det inte går att koppla via usb och köra det som ett vanligt ljudkort utan preamps?

Mvh Daniel 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej i DAWs fungerar det utmärkt och har inte krånglat för mig.  Det är ju riktigt prisvärt för att få så många i/o  du har ju 24 analoga + 24 till via adat. 

 

När jag körde hybrid Mixning hade jag alla min HW via inserts sen när jag tracka körde jag mina preamps via adat. Smidigt! 

 

Jag skulle helst vilja ha en mer mobil setup det är därför jag skulle vilja sälja. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Så det funkar alltså att köra alpha link via Mardixtreme 128 pcie kort och spela in i daw? På Windows 10/64 bitars?  Funkar det också att köra allt ut tillbaka till mixer bordet och mixa?

Jag hade bara tänkt att spela in flera kanaler samtidigt, tex koppla in alla mina externa preamps, samt sedan skicka tillbaka ljudet via d sub kontakten till 24 separata kanaler på mixerbordet.

Det är alltså ljud ut från tex youtube mm som är krångligt? 

Läste någonstans på gearslutz att det kunde bli massa klick och jitter mm pga att ljudkortet och pcie kortet är Så pass gamla idag så att det inte stöds i Windows 10? Men det funkar då alltså?

Mvh Daniel 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte haft något problem med jitter osv. Det gäller bara att ställa in rätt kanaler via pcie korts inställningarna. Är själva alphalink kortet inställt på 64kanaler och pcie kortet inställt på 56 då får man jitter och missljud. 

 

Det är alltså Windows som inte ser ljudkortet korrekt men alla DAWs ser det som det skall vara. Eftersom det inte har någon officiell support på w10 får man installera drivrutinerna manuellt via kontroll panelen. Men inget är speciellt krångligt när man väl listat ut det ha! Du får ju support av mig om du inte löser det. Just do it! 😄

 

Jag har kört Protools, studio one och cubase med kortet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...