Jump to content
Annons

För och nackdelar med ett eller båda öronen i hörlurarna?


illerill

Recommended Posts

Spelade in en låt idag och till skillnad ifrån vad jag tidigare gjort så hade jag hörlurarna helt på mig för att bara höra min röst genom micken. Annars har jag alltid haft dem halvt på mig eller bara en örat för att då höra min röst som jag gör i vanliga fall.

Finns det några för- och nackdelar med det två metoderna?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En smaksak. Vissa hör med ett öra för mer känsla och kontroll av rösten.

Jag själv gör så.  Tappar takten, sjunger fel och kommer av mig. Rösten smälter in don en färdig mix för mig med bara ett öra.  

Nackdel? Kommer faktiskt bara på hörlursläckage till micken!😎👊🤟

Link to comment
Dela på andra sajter

Nojjade faktiskt lite på just det där. Ska gå igenom det jag spelade in nu strax, men tanken slog mig igår kväll att jag kanske sjöng för mjukt (inte tog i tillräckligt) som resultat av att hörlurarna var helt på. Kan det vara rimligt?

Grejen är med att jag var tvungen att ha beatet ganska lågt i lurarna för att det inte skulle läcka alls till inspelningen (även fast jag har stängda hörlurar) så när jag spelade in var mina vocals mycket högre än beatet. Är det normalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite läckage skadar inte.  Många vocals har lite läckage, men hörs inte mkt när alla spår kör samtidigt. Finns isolerade ljudspår att lyssna på Youtube för man hör läckaget faktiskt. 

Mycket går att EQa bort och sedan beror det på typ av mick, riktning, sångteknik och hur pass isolerat rummet är,  eller om det finns mkt hårda ytor för ljudet att studsa mot😎

Edit: sången högre än beatet? Om volymreglarna på beatet och sången ligger på noll, är det stor skillnad på mätarna eller är det Peak på sången?

Borde ju kunna ställa volymen så det passar sången utan att något peakar/distar i mixern.  Om inte så får du kika om du kan bättra på mixern men samtidigt lämna headroom  för sång och framtida mixning/mastring.

Redigerat av vayzeria
Tilägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...