Jump to content
Annons

Hur får jag mikrofonen Warm Audio WA-47jr fungera bra i studion?


Songbird

Recommended Posts

Jag har köpt mig en mikrofon "Warm Audio WA-47jr".
När jag pluggar in den i studion så blir volymen lägre och "instängd" typ, har läst att mikrofonen kräver mycket Gain. Har en Cloudlifter men den fungerade inte alls till mikrofonen, det kom inget ljud alls. Om jag drar upp volymen (Gain) på ljudkortet så går det upp i rött och det ska det ju inte göra. Den är fortfarande lite lägre och "instängd" ändå när jag drar upp volymen på ljudkortet. 

Hur ska jag göra? Behöver jag köpa något till mikrofonen så den får mer Gain och inte bli "instängd"? (Har försökt googlat och sökt på Youtube men blir inte klokare)
Jag använder mig av Studio One 4 Professional och ljudkort Focusrite Scarlett 2i4.

Warm Audio WA-47jr.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Det där är en kondensatormick som kräver fantommatning, dvs det finns en förstärkare inne i micken som drivs via en spänning som kommer via mick-kabeln. Har du satt på fantommatningen i ljudkortet? Jag tror det står 48V på knappen på ditt ljudkort.

En annan sak: Även om Cloudlifter är till för förstärkning av ”svaga” mickar, verkar det vara en konstig matchning till din mick eftersom micken behöver fantommatning. Cloudliftern kommer inte att släppa igenom fantommatningen, så micken blir i princip avstängd när du har Cloudliftern ansluten. Cloudlifter funkar bra till signalsvaga dynamiska mickar och bandmickar - de behöver ingen fantommatning, så där funkar konceptet.

Om du behöver en extra förstärkning - vilket jag spontant tycker låter konstigt när det gäller en kondensatormick som drivs med fantommatning - kan du använda en annan liknande produkt som heter FEThead Condenser. OBS att vanliga FEThead inte kommer att funka, eftersom den blockerar fantommatningen på samma sätt som Cloudlifter.

Men, som sagt, jag tycker egentligen att det borde funka enbart med mick direkt in i ljudkortet, om du har fantommatningen påslagen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...