Jump to content
Annons

Bygga 500 Series preamp och löda egna kablar


mihin

Recommended Posts

Tja, 

Jag är helt ny på att bygga egna 500 series preamp, samt löda egna kablar. Sist jag löda var i skolan för 15 år sedan. 
Funderar över hur svårt det är i början? Är något speciellt man behöver tänka på? Räcker det med en lödstation för 200-300 kr att börja med? 
Några bra hemsidor för DIY 500 series samt sidor man köper delar till kablar man löder själv?
Vad tror ni, har ni erfarenhet av detta? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

500 är ganska besvärligt. CAPI har en del vettiga byggsatser som låter bra och har bra byggbeskrivningar. Men det är något helt annat än att löda kablar. Man klarar sig väldigt långt med billiga lödstationer om man inte ska montera ytmonterade saker eller andra riktigt små saker.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, pme said:

500 är ganska besvärligt. CAPI har en del vettiga byggsatser som låter bra och har bra byggbeskrivningar. Men det är något helt annat än att löda kablar. Man klarar sig väldigt långt med billiga lödstationer om man inte ska montera ytmonterade saker eller andra riktigt små saker.
 

Vad menar du med att det är helt annat att löda kablar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 minute ago, mihin said:

Vad menar du med att det är helt annat att löda kablar? 

En kabel är 2-4 lödpunkter, lätt att följa instruktioner. En preamp är ett par hundra lödpunkter och lika många komponenter som  alla måste vara rätt. Har du någon ide om hur du ska felsöka din 500 modul om det inte fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, pme said:

En kabel är 2-4 lödpunkter, lätt att följa instruktioner. En preamp är ett par hundra lödpunkter och lika många komponenter som  alla måste vara rätt. Har du någon ide om hur du ska felsöka din 500 modul om det inte fungerar?

Jag tänker mig att man använder en spänningsmätare, mäter mellan olika lödpunker för att se allt stämmer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Om det är 15 år sedan du lödde så rekomenderar jag nog att börja göra några enkla pedaler först.. Visst behöver du multimeter men om det var ett tag sedan du lödde vill du inte skaffa ett "seriöst" DIY där det sedan visar sig att man bränt komponenter pga dålig teknik eller ojämn lödkolv och måste beställa grejer på nytt.

 

Det finns dock enklare kit att börja med och DIY markanden är gigantisk numera. Finns flera forum därute. Googla och kolla. Rackbaserad 1176 brukar vara en klassiker att försöka sig på. Inte enklast av dem men säkrare än att göra pultec eqs.

Så om det är 500 moduler du vill börja med så kolla upp dessa. Dessa har bara bra omdömen om sig och är klassiska DIY kit med allt du behöver.

- CAPI (preamps, eqs, summeringsboxar osv..)      äger själv 4st moduler
- AML (preamps, eqs, comps..)              äger 2st pre/eq
- HAIRBALL (preamps och compressors. Både rack och 500)

 

DIY pedaler finns det dock massvis om... och är en vettig start om du vill börja löda seriösare grejer!

 

Jag hade dock skaffat en lite bättre lödkolv som bla är snabbare men också ställbara gällande temperatur. Det är dessutom roligare att löda när det är enklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill starkt rek. att öva löda när det gäller lödning av komponenter. Vissa komp tål inte värme dvs. lödningen måste gå snabbt för att inte överhetta transistorn eller annan halvledare. I lodet finns Flussmedel(?) vet inte vad det heter på svenska, som gör att lodet binder bättre. Det brinner dock upp om löd-droppen sitter för länge på spetsen och då fäster sen inte lodet ordentligt. 

Du ska även ha olika spetsar till din lödkolv, grov till grov och fin till fin, det hjälper med värmen ...

Vissa komponenter behöver även elektrostatisk skydd, dvs du ska vara jordat för att hantera dem säkert ... annars blir det lätt ett turspel om skiten fungerar sen ...

Visst har jag lyckats med att löda grejor genom att mosa på, men så vinner jag också aldrig på lotto, turen har ju redan gått åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipsen @red_house_painter

Jag har hört mycket bra om Capi fast tyvärr har både dom och hairball slut i lager på dom flesta preampen.  

Såg att på Youtube är det en person  som går igenom bygget på Capi VP 312! 

 

Redigerat av mihin
Skulle citerat
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa HomerJSimpsson:

Jag vill starkt rek. att öva löda när det gäller lödning av komponenter. Vissa komp tål inte värme dvs. lödningen måste gå snabbt för att inte överhetta transistorn eller annan halvledare. I lodet finns Flussmedel(?) vet inte vad det heter på svenska, som gör att lodet binder bättre. Det brinner dock upp om löd-droppen sitter för länge på spetsen och då fäster sen inte lodet ordentligt. 

Du ska även ha olika spetsar till din lödkolv, grov till grov och fin till fin, det hjälper med värmen ...

Vissa komponenter behöver även elektrostatisk skydd, dvs du ska vara jordat för att hantera dem säkert ... annars blir det lätt ett turspel om skiten fungerar sen ...

Visst har jag lyckats med att löda grejor genom att mosa på, men så vinner jag också aldrig på lotto, turen har ju redan gått åt.

Tack för informationen. Ska kolla upp mer om detta. 

Jag har googlat och läst om personer som inte har något erfarenhet alls, som har lyckats bygga Capi VP28. Jag ska nog träna lite innan jag ger mig på Capi preamp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, här har du lite fler europabaserade modulställen! Jag har inte provat något från dem själv men folk pratar i regel varmt om dessa i ens flöde på 500-serie moduler!

SOUNDSCULPTUR (kits från Frankrike!)

THE DON CLASSICS (kits från UK!)

 

blev nästan själv lite sugen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...