Jump to content
Annons

Hjälp mig hitta en bra laptop för musik produktion


k0ownzz

Recommended Posts

Hej!

Skulle uppskatta hjälp angående val av laptop för musikproduktion. Min budget är 15.000-20.000 Kronor. Tror det lutar åt en windows då jag är mer van med det, men har även hört att det är mer prisvärt. Uppskattar all hjälp jag kan få samt rekommendationer på modeller.

 

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror lite på vilken typa av musik du gör men om du gör EDM eller speciellt house så skulle jag rekommendera en mac men om du gör annat så finns ju nästan alla andra program på windows, såsom Fl studio, ableton, cubase och många fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scan har datorer skapade för just musikproduktion. Vet ej hur prisvärda de är jämfört med övriga tillverkare men de är optimerade för arbete i DAWs. Har själv en laptop från Scan skall tilläggas. (Man är ju mer benägen att rekommendera det man äger själv). Nackdelen är att de håller till i England, så skulle man vilja använda garantin och få den reparerad så måste man skicka datorn dit. Men jag har både en stationär dator (2017) därifrån samt laptopen (2014) och har inte haft något problem med dom än så länge.

Här finns laptops du kan konfigurera själv:

https://www.scan.co.uk/3xs/custom/daw-digital-audio-workstation-pcs/form-factors#anc

Här finns färdiga paket:

https://www.scan.co.uk/shop/music-and-pro-audio/pre-built-systems/3xs-pro-audio-laptop-workstations

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/23/2020 at 7:51 PM, Mander said:

Det beror lite på vilken typa av musik du gör men om du gör EDM eller speciellt house så skulle jag rekommendera en mac men om du gör annat så finns ju nästan alla andra program på windows, såsom Fl studio, ableton, cubase och många fler.

Hur kommer det sig att du rekommenderas mac för EDM? Är det pågrund av att du anser att Logic är mer optimerad DAW för den genren? 🙂 Använder Fl studio.

 

18 hours ago, pop53 said:

Jag har en Lenovo Y720 den funkar

Okej. Denna modell av Lenovo verkar också prisvärd Då man får i7 processor(10 gen) 512gb ssd, 16gb ram. Har läst att Dell har Dpc latency, det är ingen som du upplevt i din Daw? 🙂

https://www.dustinhome.se/product/5011168787/thinkbook-15 

 

17 hours ago, ostfisk said:

Scan har datorer skapade för just musikproduktion. Vet ej hur prisvärda de är jämfört med övriga tillverkare men de är optimerade för arbete i DAWs. Har själv en laptop från Scan skall tilläggas. (Man är ju mer benägen att rekommendera det man äger själv). Nackdelen är att de håller till i England, så skulle man vilja använda garantin och få den reparerad så måste man skicka datorn dit. Men jag har både en stationär dator (2017) därifrån samt laptopen (2014) och har inte haft något problem med dom än så länge.

Här finns laptops du kan konfigurera själv:

https://www.scan.co.uk/3xs/custom/daw-digital-audio-workstation-pcs/form-factors#anc

Här finns färdiga paket:

https://www.scan.co.uk/shop/music-and-pro-audio/pre-built-systems/3xs-pro-audio-laptop-workstations

Okej. Dom verkar vara rätt så lika prismässigt på dom datorer jag kikat på. Vad gör dom optimerade för musikproduktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat på flertal youtube videos där många rekommenderar följande specs för främst musikproduktion:

i7 processor (senaste gen)

16gb ram

512-1000 Gb Ssd.

15-17 inch skärm.

Är det något annat jag bör tänka på vid val av dator om jag hittar en med dessa specs ? Som jag förstår är grafikortet inte viktigt med tanke på att jag kommer göra musik och inte spela.

 

https://www.dustinhome.se/product/5011168787/thinkbook-15

Denna dator har bra specs till ett billigt pris?

 

https://www.webhallen.com/se/product/308221-ASUS-ROG-STRIX-G731GV-EV044T-17-3-FHD-144hz-i7-9750H-16GB-512GB-SSD-RTX-2060-Wi?gclid=EAIaIQobChMI__KMpYLv5wIVArUYCh1lkQZ4EAQYASABEgL6sfD_BwE

Medans denna i princip har samma specs fast bättre grafikort? Så är det overkill att köpa en "gaming dator" om jag tänker använda den till musikproduktion?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 Jag har en Lenovo Y720 den funkar.

Jag tror inte du behöver vara rädd att en modern datorn inte räcker till när det gäller att göra musik, om det hade varit video så hade det varit annorlunda. Så om du är tveksam köp en desktop istället för då kan du börja med ett bra moderkort och uppgradera efter hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, pop53 said:

 Jag har en Lenovo Y720 den funkar.

Jag tror inte du behöver vara rädd att en modern datorn inte räcker till när det gäller att göra musik, om det hade varit video så hade det varit annorlunda. Så om du är tveksam köp en desktop istället för då kan du börja med ett bra moderkort och uppgradera efter hand.

Okej. Ja du har säkert rätt. Jag har en bra desktop dator, men då jag kommer vara på resande fot vill jag ha en laptop också 🙂

2 hours ago, YellowStudio said:

Jag hade nog kört på Lenovon.

Jag har en gammal Asus G74, fläktarna låter för mycket. Kanske blivit bättre nu, vad vet jag

Okej. Lenovon verkar vara en bra deal med tanke på specsen 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att veta om du tänker på den modellen som jag har så var medveten om att det är en 4k maskin så menyer och grejor kan kanske bli lite väl små beroende på programvara man kör och sånt.

Till exempel så blir mjukvarumixern till min video switcher Atem Mini väldigt skum så man kan inte se audio staplarna. Man måste övervaka så det inte distar med en annan programvara som jag turligt nog ändå kör tillsammans med den. 

Jag kör os x i vanliga fall så det är möjligt att det går att fixa till i windows inställningar men det har jag ingen koll på dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, k0ownzz said:

Jag har kollat på flertal youtube videos där många rekommenderar följande specs för främst musikproduktion:

i7 processor (senaste gen)

16gb ram

512-1000 Gb Ssd.

15-17 inch skärm.

Ja, det låter vettigt. 
Angående skärmstorlek: Jag har en 15” laptop och tycker att det är helt rätt storlek för att ta med sig datorn till rep, inspelning eller mixning på annan plats. För att sitta hemma och mixa/prodda blir det rätt litet. 17” är nog behagligare att jobba i, men jobbigare att släpa med sig.
15” plus en extern skärm kan vara ett tips.

Angående speldator: Jag håller med dig om att du inte behöver ett högpresterande grafikkort om du bara ska ha datorn till musikproduktion. Grafikkort för spel kräver ofta mer kylning, dvs det kan ge ett mer störande fläktljud. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en Asus 15tum ROG (speldator) som ligger på den spec. som finns ovan förutom att det bara är 8gb internminne, och det har funkat bra. Kör Cubase och kanske max 20 spår samtidigt av ljud- och instrumentspår.

Köpte den bl.a. för att den hade "passiv kylning" och det har jag varit grymt nöjd med.Har inte hört något fläktljud alls även om datorn varit varm efter flera timmars gång, knäpptyst.

Ett plus var att den som speldator även hade bakgrundsbelysta tangenter, det hade jag inte funderat på innan men det vill jag ha på nästa dator också.

Mitt ljudkort krävde anslutning till en USB 3 klassad utgång, vilket bara fanns en av på min dator. så ytterligare en sak att ha koll på innan köp.

Innan köpte Asus testade jag att köra Cubase på två "vanliga" laptops där grafikkortet utnyttjade intenminnet istället för att ha ett eget minne, Cubase krachade direkt vid uppstart och jag misstänker orsaken låg där.

Kanske är konstruktionen annorlunda på en ny laptop idag (det här var 4 år sedan) men annars vill jag varna för det, se till att det inte är problem att kunna lämna tillbaka datorn om du behöver.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/26/2020 at 9:02 PM, Jayway said:

Ja, det låter vettigt. 
Angående skärmstorlek: Jag har en 15” laptop och tycker att det är helt rätt storlek för att ta med sig datorn till rep, inspelning eller mixning på annan plats. För att sitta hemma och mixa/prodda blir det rätt litet. 17” är nog behagligare att jobba i, men jobbigare att släpa med sig.
15” plus en extern skärm kan vara ett tips.

Angående speldator: Jag håller med dig om att du inte behöver ett högpresterande grafikkort om du bara ska ha datorn till musikproduktion. Grafikkort för spel kräver ofta mer kylning, dvs det kan ge ett mer störande fläktljud. 

Okej. Bra input. Jag får nog tänka över hur jag ska använda datorn helt enkelt. 15 tum är kanske smartare om man ofta transporterar datorn, medan 17 skulle vara mer optimalt om jag tänkt att stationera den. 

20 hours ago, bengt eriksson said:

Köpte en Asus 15tum ROG (speldator) som ligger på den spec. som finns ovan förutom att det bara är 8gb internminne, och det har funkat bra. Kör Cubase och kanske max 20 spår samtidigt av ljud- och instrumentspår.

Köpte den bl.a. för att den hade "passiv kylning" och det har jag varit grymt nöjd med.Har inte hört något fläktljud alls även om datorn varit varm efter flera timmars gång, knäpptyst.

Ett plus var att den som speldator även hade bakgrundsbelysta tangenter, det hade jag inte funderat på innan men det vill jag ha på nästa dator också.

Mitt ljudkort krävde anslutning till en USB 3 klassad utgång, vilket bara fanns en av på min dator. så ytterligare en sak att ha koll på innan köp.

Innan köpte Asus testade jag att köra Cubase på två "vanliga" laptops där grafikkortet utnyttjade intenminnet istället för att ha ett eget minne, Cubase krachade direkt vid uppstart och jag misstänker orsaken låg där.

Kanske är konstruktionen annorlunda på en ny laptop idag (det här var 4 år sedan) men annars vill jag varna för det, se till att det inte är problem att kunna lämna tillbaka datorn om du behöver.

 

 

Okej. Vad innebär passiv kylning? (säkert dum fråga).  Det är ju ett plus att fläkten inte låter. Har du Rog strix G serien?

Jag har kollat upp ytterligare kring Asus Rog och det lutar åt att det blir en. Har dock inte riktigt 100 procent beslutat vilka specs jag ska ha. Finns en modell med 512 ssd och 1tb. 1tb ssd är förmodligen liter overkill, då jag skulle kunna ha en 512 ssd med en extern hdd. Som jag skrev ovan är inte grafikortet så viktigt då jag mest kommer göra musik, men funderar på att ända ha ett hyfast kort ifall att 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Passiv kylning verkar vara att åtminstånde grafikkortet är fäst vid en kopparplatta med flänsar, kopparplattan leder värme "passivt" till ventilationsöppningarna i datorns ytterskal, men sedan sitter även en fläkt med låg kapacitet (och därför tyst) som fläktar bort värmen från kopparplattan. Jag killgissar lite här🙂

Den här köpte jag: 

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14-16-tum/asus-rog-g551jm-cn104h/210166.8908/

 

Ville också ha en 15 tum för att kunna vara portabel, men upptäckte att 15 tum blev för liten att titta i när man står upp bredvid skrivbordet för att spela något instrument, det slutade med att jag köpte en 45 tums tv som hade 4K upplösning och hade den som skärm. Min enda ursäkt för detta är att det var rea... men priset var ungefär som att köpa en bra 25 tums dataskärm.  jag blev i allafall nöjd med resultatet.

 

Den upplösningen (4K) klarade mitt grafikkort, men det var något jag inte tänkte på när jag köpte datorn, men

tror du att du kommer ha separat skärm, så är det bra med högre upplösning från datorns utgång än 1920x1080.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Vill bara nyansera uppfattningen om att Mac ofta är dyrare och Windows-datorer är mer prisvärda. Allt beror så klart på vad man prioriterar och värdesätter, men om man räknar med uppgraderingspriser för exempelvis Cubase under tre/fyra år så kan man landa kring 2500 kronor om jag räknar rätt. Det är mer än vad en full licens av Logic Pro X kostar, och den kostar heller inget att uppgradera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...