Jump to content
Annons

50 plussare som inte alls är intresserade av datorer


Ilvespoika

Recommended Posts

Hallå!

Ett tips, oavsett om du ska köra FL Studio eller Cakewalk: Båda programmen är jättekomplexa och har en massa funktioner som bara kommer att förvirra dig i början. 
Om det är inspelning från mikrofon som är ditt enda intresse, så tror jag att du gör bäst i att spana in de korta Youtube-videos som finns om att spela in ljud/audio. Kika t.ex. på de videos som @Neosus har lagt upp tidigare i tråden. Du kan fokusera på en sån video på 5-10 minuter, pausa när du vill, och ta om den hur många gånger som helst. Ta anteckningar eller vad du vill, men det är lika svårt för alla när man är helt ny i inspelning via dator.

När du väl har lyckas spela in din röst (typ ”hej hej”) har du lyckats med det absolut viktigaste. Det finns en massa fallgropar på vägen dit som de flesta här har ramlat i någon gång, men då kan du alltid be om mer konkret hjälp, t.ex. här i forumet!

Kör hårt och lycka till! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som tillägg till det som redan sagts kan jag tipsa om en YouTube-kanal som heter Creative Sauce och som nyligen lagt upp en hel del matnyttiga videos om Cakewalk. Här är ett exempel för nybörjare där han:

1) Laddar ner och installerar Cakewalk
2) Kopplar upp sitt ljudinterface till programmet
3) Skapar ett MIDI-spår med de trummor som följer med Cakewalk
4) Skapar ett Audio-spår där han själv spelar in sin elgitarr

Videon är på 18 minuter och innehåller egentligen allt grundläggande man behöver veta för att komma igång. Som det mesta på YouTube är det (naturligtvis) på engelska men det bör vara ganska lätt att förstå även om man är 50-plussare och inte uppfödd med internet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för visad förståelse alla. Jag ska titta på videoklippet många gånger. Nu har jag laddat ned Cakewalk, och jag känner mig mera hemma med det än med FL Studio. Mest för att jag vill banda in med instrument via Focusrite (tror jag skaffar den). Men det får bli nästa gång jag har ledigt. Apropå köpet av FL Studio så känns det som att jag inte hade tid att prata med försäljaren riktigt, och det var en ung kille i butiken som föreslog FL Studio (han måste vara en sån som helst gör elektronisk musik). Och innan jag visste ordet av hade försäljaren beställt FL Studio åt mig. Dum som man är tror man att alla inspelningsprogram är likadana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cryptic Nerds (oregistrerad)

Ableton Live är det enklaste musikprogrammet jag stött på bara klicka på REC typ, finns en billigare lite version har jag för mig, själv kör jag en gammal version från typ 2007

Link to comment
Dela på andra sajter

Cryptic Nerds (oregistrerad)
1 minute ago, Cryptic Nerds said:

Ableton Live är det enklaste musikprogrammet jag stött på bara klicka på REC typ, finns en billigare lite version har jag för mig, själv kör jag en gammal version från typ 2007

Så bara tuta och köra 😊👍👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...