Jump to content
Annons

50 plussare som inte alls är intresserade av datorer


Ilvespoika

Recommended Posts

Hej

 

- Hör du till dem som är 50 plus eller mer

- Inte alls är intresserad av datorer (utan av musik)

- Inte orkar lyssna på eller hinner med i alla tutorials beginners videos 

- Har råkat skaffa FL Studio

- Gärna skulle vilja kunna banda in på den

Då kan du väl skriva på den här tråden. Jag skulle vilja ha tips om någon som enkelt och på svenska kunde berätta om hur man bandar in en låt på FL Studio.

Gärna någon gammal lärare, som inte pratar på som om det brinner i baken, och som inte älskar sin dator, utrustning eller FL Studio för mycket.

Tips någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag överlever så är det tänkt att fylla 50 i år och så kör jag Cakewalk (gratis) istället för FL. Som Ljudkort har jag en Zoom med USB3 (dom sa att det är snabbare och min dator är typ äldre). 

Det är tänkt att BARA spela in på datorn, kanske sampla lite ... enligt WBPIWYH principen. ( whats been played is what you hear 😉   >>Gonna keep it real, 3 chords and the truth !<<

Det ska vara riktiga instrument.  Min keyboard med en massa plastljud räknas som instrument. 😉

Zoomen dök upp av sig själv i Cakewalks Input lista, så den delen va enkelt. Det jag lyckats spela in, genom att klicka på röda knappen, låter riktig illa jämfört med det jag hör av instrumentet ... 

Behöver jag hjälp ? Javisst !    Pengar ? Meh !    Tid ?  Sorry, måste dra nu ...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Frågan är om du vill jobba linjärt med musik eller mer pattern baserad (a la trummaskin från förr)

FL = mer åt patterns

Cakewalk = mer lik bandspelare (linjärt)

Tracktion 7 gratis också bandspelarlik,.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, drloop said:

...Tracktion 7 gratis också bandspelarlik,.

Jag använder Tracktion, version 6, som var gratis. Allt i samma fönster gillar jag. Enkelt gränssnitt. Jag betalar för pluggar från Toontrack, men har en hel del gratisljud från Spitfire.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
3 minuter sedan, Erik dP said:

Jag använder Tracktion, version 6, som var gratis. Allt i samma fönster gillar jag. Enkelt gränssnitt. Jag betalar för pluggar från Toontrack, men har en hel del gratisljud från Spitfire.

Nu kommer snart den nya gratis versionen Tracktion Waveform. Gissar att det blir någon gång i April.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade Tracktion 5 och sen 6 men lyckades inte göra nått med dem ... just nu lyckas jag inte ens att klippa och klistra sampels i kanaler och synckat med annat ... och jag är på tok för stressad för att kolla alla tutorial som jag egentligen borde göra ... även om de är gjort för 5åringar ... behöver väl en 5åring i real life som visar mig (och helst spelar instrumenten också), ... jag vill ju bara göra lite musik, så att barnbarnen framöver ha nått att skämmas för ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in ljud är inte svårare eller konstigare än att trycka på rec på en videokamera men med en DAW kan man göra det flera gånger

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag kan se det bästa med båda världarna. Det är min dröm att kunna spela ihop med andra. Jag försöker lära mig spela bättre på instrumenten men mina arbetshänder är rätt stela och min lilla hjärna glömmer hela tiden vilken not sitter på linjen... mina barn 8+11 har redan gått förbi mig på viol, klarinett och piano inkl. noter. De små #*!%&!! bryr sig inte ett skit att gubbfaan inte hinner med ...

Så jag spelar lite små snuttar (melodier) in på en looper som kan spela 3 spår. Jag använder loopern som en gammal 4spår bandare och skulle behöva mer spår ... Nu har jag fått ihop lite ideer som fungerar hyfsat och det är typ dags att få in dem i datorn med bättre ljudkvalitet. Instrumentet ska alltså gå direkt eller genom mikrofon genom en EQ till ljudkortet och in i datorn. Där ska samplarna synchroniseras och loopas och sparas nånstans till allmän beskådn.. behörning.

Och så ska det ju sjungas också. Jag har skrivt text som handlar typ om vad som hänt i mitt liv ... och det ska då sjungas rapas, datorröstiseras eller på nått sätt göras hörbar utan att någon behöver lida.

Så jag kommer nog vara tvungen att använda en DAW, men den ska 'bara' spela in från riktiga instrument. Att klick musen eller trycka knapp ger inte ricktigt samma känsla som att licka big A on a bass ! Och så skulle jag behöva en mixer (analog med phantommatning) so att jag slipper hela tiden ändra på kablar, det gör mig *!#¤?" !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag är musiker som spelat i band, så jag vet att det är grejen.

Men nu vill jag ju också göra musik som sparas i mp3-filer.

Förr hade jag en fin liten digital portastudio, och med den kommunicerade jag riktigt bra.

Men den hade zip-diskar som gav mig begränsat med inspelningsutrymme.

Nu blev jag då "lurad" att köpa FL Studio i den lokala musikaffären.

När jag kom hem märkte jag att det i mycket är en leksak för ungdomar som tycker om att göra musik på datorn som

det primära och mycket svår att komma in i.

Jag vill ju bara göra som förr: plugga i instrumenten, banda in spår, och kanske mixa lite.

Men nu har jag ju tagit fan i båten så...(grisen i säcken kanske också).

Och jag är så envis av mig så jag kommer inte att ge mig i första taget med att försöka lära mig FL.

Förresten: vad är en DEW?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ladda ner Cakewalk by BandLab. Priset är svårslaget. Det är nämligen gratis sedan snart två år tillbaka.

1. Börja med att ladda ner och installera BandLab Assistant: https://www.bandlab.com/products/cakewalk
2. Skapa ett konto hos BandLab
3. Ladda ner och installera Cakewalk via BandLab Assistant
4. Rock on! Eller spela stilla kammarmusik om du nu föredrar det.

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att skaffa en Zoom R16 eller R24, de kostar typ 4-5000 kr nya och finns regelbundet som begagnade på Blocket kring 2000 kr. Du får då en komplett Portastudio av enklare snitt med samtidig inspelning av 8 kanaler och samtidig uppspelning av 16/24 kanaler. Finns även inbyggda effekter som kan användas både vid inspelning och vid mixning. Inspelningsmedia är vanliga SD-kort så det funkar alldeles utmärkt att flytta det man spelat in till sin dator och fortsätta jobba med i FL, Cakewalk eller annat DAW-program. Man kan också använda dem som ljudkort till sin PC och spela in upp till 8 kanaler samtidigt direkt till sin PC via DAW-programmet.

spacer.png

Redigerat av bassace
felstavat
Link to comment
Dela på andra sajter

R 24:an liknar precis min digitala studio som jag nu pensionerat. Känns lite som att börja om från noll om jag köper den, och jag skulle inte heller ha lust att lägga ut mera pengar efter att ha satsat 2000 kr på FL Studio. Verkar som om det här problembarnet (FL) ställer till det ordentligt för oss 50-plussare som gillar musik mera än datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, Ilvespoika said:

R 24:an liknar precis min digitala studio som jag nu pensionerat. Känns lite som att börja om från noll om jag köper den, och jag skulle inte heller ha lust att lägga ut mera pengar efter att ha satsat 2000 kr på FL Studio. Verkar som om det här problembarnet (FL) ställer till det ordentligt för oss 50-plussare som gillar musik mera än datorer.

Se R24 som ett komplement, inte en ersättning till FL. Jag jobbar själv på det viset, spelar oftast in på R24 (busenkelt, bara plugga in instrument mick och trycka på inspelning) och flyttar sedan filerna till min PC och jobbar vidare med dem där i Cakewalk. Vad har du för ljudkort idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte ens vad ljudkort är för något.

Tack bassace. Det skulle vara en väg framåt, att spela in på min Boss BR-8 och flytta spåren över till FL.

pop53: Tror inte affären tar tillbaka FL Studion.

Bild på min digitala portastudio:

 

 

2016-04-09 11.55.48.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Ilvespoika said:

Jag vet inte ens vad ljudkort är för något.

Tack bassace. Det skulle vara en väg framåt, att spela in på min Boss BR-8 och flytta spåren över till FL.

pop53: Tror inte affären tar tillbaka FL Studion.

Bild på min digitala portastudio:

 

 

2016-04-09 11.55.48.jpg

Boss BR-8 verkar inte ha USB eller möjlighet att koppla till dator på annat sätt så det förutsätter att du kan ansluta en läsare för ZIP-diskar till din PC. Kräver också att ljudfilerna på ZIP-disken är i vanligt WAV-format, inte något eget internt filformat som Boss skapat.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Ilvespoika said:

Jag vet inte ens vad ljudkort är för något.

Ljudkort är där du kopplar in kablarna från dina instrument eller mikrofoner när du ska spela in direkt i datorns DAW-program, t ex FL eller Cakewalk. Det går att använda datorns inbyggda mikrofoningång men jag törs säga nästan alla som håller på med ljudproduktion i dator använder ett externt ljudkort med X antal ingångar (t ex 2 eller 4 eller 8 beroende på behov) som ansluts till PC-n via t ex USB-porten. 

Exempel på vanligt förekommande ljudkort med 2-kanaler: 

spacer.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack. Nu vet jag. Samma som Interface. Jag hade faktiskt tänkt skaffa den där Focusrite.

Jag försökte förresten trycka på mikrofonen i FL Studio och det började tjuta i hela datorn. Så kanske det betyder att det inte fungerar att spela in via datorns mic.

Bossen gör WAW-filer via Audacity t.ex., men jag vet inte hur man ska importera dem till FL. Går det kanske att i WAW-form föra över filer till FL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Ska gå några ronder med min FL i morgon ute i studion. Än så länge hyser jag inget hopp om att jag ska få ens något bandat. Det blir säkert att sitta där igen med pannan i djupa veck.🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev inte gladare av att sitta med FL Studio. En massa mixerbord och ljud på syntar som de erbjuder. Verkar omöjligt att skapa något som inte låter som techno. Det värsta är att man får sitta en halv dag och titta på en massa ljud som de erbjuder. Det är inte vad jag tänkt slösa min tid på. Så nu försöker jag ladda ner Cakewalk.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...