Jump to content
Annons

Tips på mikrofon (upp till 10 000 kör)


illerill

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)
1 hour ago, illerill said:

Alright! Bor utomlands så kanske inte så lätt att få tag på då. 

Shure ksm 44 från Thomann kanske är ett bättre alternativ?

Varumärket AKG är nu ägt av Samsung.  Några fd anställda har startat Austrian Audio som tillverkar mikrofoner. Tex https://www.thomann.de/se/austrian_audio_oc818_studio_set.htm.

Dessa är nog det närmsta man kommer gamla AKG i ny förpackning. Finns mycket att välja på i den prisklassen. Förutom shure så finns det är audio technica. Billigare Neumann och rör mikrofoner finns det.  Men det är med mikrofoner som med skor, passar de inte så spelar det ingen roll hur bra de är.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, pme said:

Varumärket AKG är nu ägt av Samsung.  Några fd anställda har startat Austrian Audio som tillverkar mikrofoner. Tex https://www.thomann.de/se/austrian_audio_oc818_studio_set.htm.

Dessa är nog det närmsta man kommer gamla AKG i ny förpackning. Finns mycket att välja på i den prisklassen. Förutom shure så finns det är audio technica. Billigare Neumann och rör mikrofoner finns det.  Men det är med mikrofoner som med skor, passar de inte så spelar det ingen roll hur bra de är.

Hade en Neumann tidigare. Minns inte vilken, men tror den gick på ca 10k. Den funkade bra, men samtidigt vet jag inte riktigt vad som anses vara bra eller dåligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har haft span på Austrian Audio ett tag. Hade höga förhoppningar men det dök snabbt tyvärr. Har hört flera tester med deras mikrofoner och de låter inte alls lika bra som gamla AKG. De är t.o.m. mer sibilanta än nya AKG, tror det blir en hype som snabbt kommer att lägga sig. De är smidiga funktionellt men den keramiska kapseln verkar inte vara någon höjdare ljudmässigt... 

Shure SM7b är ett säkert kort men fungerar mest närmickat och har en väldigt svag utnivå som kräver rätt förstärkare. Eller en Cloudlifter.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, powerblade said:

SM7b borde vara det självklara valet ifall det ska sjungas OCH rappas!

Varför inte Shure ksm 44?

Så jobbigt med många olika bud 😄 Vet inte om min preamp är duglig heller. Har riktigt dålig koll.

ATM har jag 5 låtar som är hiphop med mer rapaktig sång på refräng och en 1 låt som är ren sång ala pop.

Just nu känns det som mest sång för framtiden. Det som tilltalar mest. 

Redigerat av illerill
Link to comment
Dela på andra sajter

SM7b är väl världens överlägset mest populära mikrofon till hiphop? Onödigt att betala mer än det dubbla för något som tjänar syftet sämre? (nu vet jag visserligen inte hur KSM 44 är för rap men det är ju inte mycket som slår SM7b på det området)

Så länge du inte har ett 500-kronors ljudkort från 2002 så har jag svårt att tänka mig att preampen inte skulle vara tillräcklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, powerblade said:

SM7b är väl världens överlägset mest populära mikrofon till hiphop? Onödigt att betala mer än det dubbla för något som tjänar syftet sämre? (nu vet jag visserligen inte hur KSM 44 är för rap men det är ju inte mycket som slår SM7b på det området)

Så länge du inte har ett 500-kronors ljudkort från 2002 så har jag svårt att tänka mig att preampen inte skulle vara tillräcklig.

Grym till sång också? Sjunger mer och mer. 

Tror mitt externa ljudkort kostade runt 1500 eller så så bör väl duga då. Vad innebär att micken kräver mycket gain? 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, illerill said:

Grym till sång också? Sjunger mer och mer. 

Tror mitt externa ljudkort kostade runt 1500 eller så så bör väl duga då. Vad innebär att micken kräver mycket gain? 

Det känns osäkert att det ljudkortet har "mycket gain"

Mycket gain betyder väl nära 50-60db förstärkning

Man vill både ha den förstärkningen och inte ha massa brus på köpet

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Det känns osäkert att det ljudkortet har "mycket gain"

Mycket gain betyder väl nära 50-60db förstärkning

Man vill både ha den förstärkningen och inte ha massa brus på köpet

Ja, precis.

SM7b är som sagt en riktigt bra mick, men den har en väldigt svag utsignal jämfört med kondensatormikrofoner, och även jämfört med många andra dynamiska mickar.

När man spelar in med SM7b behöver man alltså dra upp gain (”förstärkningen”) ordentligt på ljudkortet, eller egentligen på mickförstärkaren/preampen som är inbyggd i ljudkortet.

De flesta hyfsat billiga ljudkort får problem här, eftersom de börjar ha ett väldigt högt egenbrus när man drar upp gain till 3/4 eller mer. Du behöver alltså ett ljudkort/mickpreamp med stor förstärkning och som dessutom har ett lågt egenbrus (=inte väsnas) vid stor förstärkning.

@Kjubeis nämnde Cloudlifter, som är en extraförstärkare som kan användas på SM7b och andra signalsvaga mickar på väg in i ljudkortet. Det är ett bra tips, eftersom du då slipper dra upp gain så mycket i ljudkortet. 
(Det finns även en liknande produkt som heter FEThead. Jag tycker inte att den funkade bra med SM7b, men jag tror mer på Cloudlifter).

Man kan också använda en separat extern mickpreamp som man kopplar in till sitt ljudkort via line-ingången. Det finns rätt många diskussionstrådar på nätet om vilka preamps som är bäst för det ändamålet... 😉 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, kompgitarristen said:

SM7B är väldigt hypad och är inte alls det självklara valet. Artister som Kendrick Lamar och WU använder Electro-Voice RE20 som är mer öppen och inte lika muddig som SM7B. RE20 har också högre output och kräver således inte lika stark preamp som SM7B.Sennheiser MD441-U är också ett bättre val än SM7B men den är betydligt dyrare. Samtliga dessa mikrofoner är dynamiska där Shure SM7B är den billigaste och Sennheiser MD441-U är den dyraste.

Väldigt Hypad? Du menar beprövad, testad och därefter värd sin status? 

Sm7b + cloudlifter 

 

Visst vill man demoa olika dynamiska varianter så har du gett bra förslag men en sm7b  fungerar ju bra oavsett! 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, drloop said:

Kolla in artikeln, finns också filer att lyssna på.

Alla röster och akustik påverkar val, stora stenblock känns som att det snarare är uppförsbacke än någon fördel...

https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics#para8

 

Bra artikel att börja med iallafall.

Tack!

Varför uppförsbacke? 🙁 Verkar inte eka speciellt mycket här. Hade ett sångbås innan men inte längre och kan inte skaffa just nu. Får se hur det blir. Hoppas det går bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var testet i Soundonsound som mina kollegor fick upp ögonen för AKG 414 B-uls, trots att jag tjatat på dem länge att micken är ett fynd. Grym på gitarrstärkare oxå, inte bara sång och instrument. 

Electro-Voice RE20 är bra, själv föredrar jag Shure SM7b om man vill ha en dynamisk mick men med bra kondensatormickar så är våra dynamiska mickar numera dammsamlare.

Kanske en Neumann TLM 67 går att hitta för trådskaparens pristak, vi hade ett par som vi gillade initialt men efter ett tag kändes de inte rätt med sin förinställda EQ och fake rördistorsion. Våra TL2 och B-uls lät alltid bättre så vi sålde  Neumann mickarna. Trots det en rätt OK mick ändå. 

/T

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en SM7b (med en TC Helicon Harmony Singer version 1, den med mickgainratt, som mickförstärkare) och sålde min kondensatormick från Röde.

Den dynamiska micken funkar för mig bättre då jag spelar in i vanlig hemmiljö och slipper de kringljud som kan råka spelas in med en känsligare stormembranare. Tex kunde jag inte spela in när det regnade, eller en buss passerade.

Ljudmässigt upplever jag inte att den skiljer sig jättemycket från en vanlig sm57, i alla fall inte som motiverar prisskillnaden, men den har inbyggt puffskydd och inställningsmöjligheter på baksidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...