Jump to content
Annons

Recommended Posts

Läget allihopa! 

 

Jag planerar att öppna en inspelnings studio i Huddinge (Stockholm) möt hösten 2020. Funderar även på att kombinera lite grejer i samband med studion: musik video inspelning, replokal och en del annat, så skulle vilja ställa lite frågor. 🙂

 

Vad söker ni i en komplett studio? 

Vilket pris per timme tycker ni är rimligt för inspelning? För repa? För video inspelning?

Skulle ni föredra att använda era egna instrument eller vill ni att studion har instrument ni kan låna?

Vilket inspelningsprogram föredrar ni? Logic Pro X , Pro Tools eller annat?

Finns det nånting ni hade velat ha i en studio som inte redan finns på andra studios? 

 

Alla tips och kommentarer uppskattas! 

Ha det bra!! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Många har ganska kompetenta hemstudios så det behövs något som man inte har hemma. Vilket brukar betyda dyra eller stora saker.  Flygel, B3, trumrum med bra akustik tex. Men det är säkert också beroende på musik stil. Inte riktigt samma sak att spela in EDM som att spela in en orkester för filmmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är svårt tyvärr. Ser man till pop snubbarna så använder de oftast vad de själva äger, oftast apollo twin och sm7b.  Ska man gå riktigt high end så är det så oerhörda investeringar sett till kundkretsen. Det finns ju redan några stora studio komplex i Stockholm. Du kanske kan besöka dem och kolla hur de har lagt upp det?

Dock så är ju lokaler oftast svåra att få tag i Stockholm så om du kan hyra ut produktionsrum, kanske med interface och mikrofon sen tar de med egen dator så kanske det går?

 

Kommersiella studios har det ju oerhört svårt idag. De som överlever är oftast ganska nischade inom sin genre och då är det ändå namnet i sig som attraherar kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Det finns många projektstudios/skrivarstudios i stockholm som drivs av förlagen själva med flera rum angränsande till varandra. Det brukar dock vara snålt med trumrum. Det tillhör dock inte längre vardagen. Däremot finns det alltid behov av att prodrepa (inte nödvändigt med PA och ljus). Mer det än inspelning. Att öppna kommersiell musikstudio från scratch utan att ha någon kundkrets känns läskigt.

Hur stor är lokalen på?

Tänk på att folk i stan ogärna drar förbi globen för att spela in eller repa...

Men om du har en större lokal och inte har för hög hyra kan du säkert ta in de som inte har cashen för att spela in eller repa eller köra ut budwheels bud.

Att kombinera det hela låter jättebra. Istället för att fråga oss så sök främst bland dina kontakter och fråga vad folk i regel behöver och om du tillsammans med bekanta fotografer, filmare, producenter kan lösa några deals för att de ska kunna komma dit.

Jag kan personligen inte Huddinge och det finns säkert en scen där också precis som allt. Jag svarar bara åt citykidsen eftersom jag jobbar med dem och det är nog som sagt svårt att locka ner dem dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...