Jump to content
Annons

Fyhr

Nytt ljudkort Liten studio

Recommended Posts

Jag skulle ev kört på clarett serien av focusrite. 

Usb är ju nice då jag inte litar på nån annan anslutning, usb är kvar, firewire dog snabbt, tror thunderbolt dör "snart" eller är stor risk med tanke på firewire. 

Här är ett fint clarett
https://vend.se/521209-focusrite-clarett-4pre-usb

Annons

Hej igen!

Ok, språket så är det väl men det var ungefär vad jag menade och loopar är sånna ljudsnuttar som är i programmet.

Jag har ju använt loopar just nu och gjort låt dängor men , de blir aldrig klara för jag kan bara ändra på allt eller inget.

Börjar jag lägga de färdiga loop remsorna i C och sen längre fram vill ändra bas gitarr eller piano till G då blir allt i G?

Provat att markera de jag vill ändra och valt G men allt blir då ändrat ändå? Det är ju lite struligare för mig då jag kör med huvudmus och ett skrivbord på skärmen. Är förlamad så vanlig keyboard funkar inte. Det borde gå om jag kan hitta hur jag får fram det där piano bordet. Vet att jag lyckats byta med det tidigare men, det är som borta? 

Fick också ett tips om ett Focusrite Clarett usb. Inte sett förut...erfarenheter av det...någon? Ska läsa på om det samt, träla vidare i mitt jäkla Sequel. Tack så länge... Mvh Jonas

Googlade och hittade en manual, skrev så här.

sequel.jpeg

Där under Advanced Features/Smart Transpose hittar du nåt som kanske kan hjälpa till -> 

When you set the Project Root Key in the Pilot Zone, it

becomes the reference that any audio file or MIDI loop will

follow when it is added to a project.

1805937222_sequel1.thumb.jpeg.15d8366938820f705f09e4e41b571126.jpeg

Edited by pop53

Kunde inte avbilda hela texten så du åker nog på att ladda hem PDFen själv alt att jag skickar den till dig på nåt sätt.

Ska kolla lite om jag hittar den inbyggda keyboarden 

sequel2.thumb.jpeg.71645f5240a2bfd11b59796b3d2b86fe.jpeg

Edited by pop53

Men det var som attan,,,tycker jag känner igen en del av det där? Jag har ju den där manualen men tycker mig inte kunnat hitta något. Jag fattar väl inte vad jag läser...allt men, jag ska ta en riktig koll på det där.

Kanontack..Poppen 😊

Ahhhh, det var ju inne i programmet självt, jisses...ok 😉

Tjaba!  Har strulat vidare och följt manualen gjort precis som det står men det måste vara något fel i programmet för när jag letat upp den gitarren som står att man ska söka i det sökfönstret. Sen står det dra den in i spellistan första raden då så läggs den aldrig upp som ett spelspår. Det blir en liten blå linje när jag drar gitarren upp som jag sen släpper på första raden/spåret. Men när jag släpper den då lägger sig inget gitarr spel spår där, det är bara vitt som det kommer upp från början. Hjälper inte med det Horn som står där att man ska lägga under gitarr spåret, den blir vit och försvinner den med precis som gitarren. Jag kan helt enkelt inte lägga till något spår alls i det Transponder läget? Kan det vara någon uppdatering som saknas? Fast det borde ju gå redan från början när man installerar programmet? Fattar inte vad det tagit åt detta jäkla program? Går inte att göra som det står ens, skit. :-/