Jump to content
Annons

Bra för inspelning av instrument


Ilvespoika

Recommended Posts

Annons

FL gör vad det ska i termer av inspelning, men det märks tydligt att programmet inte är designat för inspelning på samma sätt som typ pro-tools. Det går, men om du vill spela in flera tracks samtidigt (typ trummor) så hade nog ett program designat för det ändamålet varit smidigare än FL. Det sagt, ska du bara spela in typ sång eller DI så funkar FL utmärkt! Som allt annat i FL så är "fort som fan och jävligt enkelt" the name of the game

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Tack för svar. Låter inte så kul, då jag redan skaffat FL Studio. Spelar mest in instrument. Gillar inte riktigt det elektroniska fixandet, utan håller på att: analogt låter klart bäst. Men det går alltså att banda in sång, gitarr, bas, piano, trummor på FL St. I såfall har jag ju inte kastat pengarna helt i sjön. Menar du att man helst ska banda in en trumma åt gången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle sälja det och köpa ett traditionellt inspelningsprogram men personligen undvika pro tools. Reaper tror jag är det som man brukar rekommendera, själv kör jag Logic men det är ju uteslutande för mac eller hackmac.

Jag kör mountainlion på ett gammalt ga z77ds3h moderkort med en ada8200 8 kanaler preamp in i ett åtta kanaler m-audio delta 1010 och Logic 9 dvs nästan gratis i dagsläget.

Till den datorn har jag också två full hd video switchers som fixar 9 stycken full hd kameror för inspelning eller live streaming till internet och en jäkla massa audio kanaler. Så gammalt skit kan rocka fortfarande.

Har yngre förmågor i släkten som börjar kolla lite på musik och då kommer fl studio upp men trots alla år med inspelning så var det inte direkt lätt att navigera runt i programmet så hjälpen jag kunde ge var obefintlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper är (nästan) gratis. Cakewalk finns gratis. Mixcraft är billigt. Även Cubase finns enkel, hyfsat billig version.

För oss som växte upp med portastudio är dessa mer intiutiva än FL.

Speciellt smidigare om man vill spela in riktiga instrument.

De flesta finns som gratis demo. Ladda ner och känn efter vilket du gillar bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ovanstående kommentarer har rätt på många sätt: om man ser strikt till inspelning kanske Reaper etc är bättre val. FL ska dock inte underskattas för allt det kan göra utöver inspelningen, även om den kan vara lite klumpig. Klippning, arrangemang, post-prod, fixa till nån sur ton nånstans, mixning etc etc är mycket smidigt i FL och jag har aldrig kommit i närheten av ett program som är så workflow-vänligt som FL utan att vara onödigt komplicerat. Visserligen har jag använt FL i typ 13 år så är väl lite jävig i frågan, men ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig så går det mer och mer mot att låta datorn bara vara bandspelare och så långt möjligt bara spela och spela in riktiga instrument och då tex elektriska gitarrer och bas med små förstärkare. Jag köpte till och med en Darbuka, två Congas och en billig vit Cello som jag absolut inte kan lira på men jag kan kanske plinka till nåt coolt ljud med den. Trummorna kan man ju alltid smiska till nåt på.

Kort sagt det känns som det är dags att titta upp bakom skärmen 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar.

Jag är ju också van att göra allt så enkelt och okomplicerat som möjligt - typ med portastudio. All onödig teknik gör mig bara stressad. Det jag är ute efter är ett program som tar in analoga instrument via ett interface (kanske Focusrite Scarlett är bra?) och att man sedan kan mixa dessa kanaler lite mot varandra. Ljudkvalitèn är däremot något jag vill ska vara bra. Men verkar som jag blev lite lurad i musikaffären på FL Studio, då det var någon yngre användare där som tipsade om det. 

Kanske jag kan ha det kvar och ladda ner t.ex. Reaper. Kanske man kan klistra in via Reaper till FL Studio?

Nej, jag vill inte slösa onödig tid och energi med att försöka lista ut alla smågrejer man kan göra på FL Studio. För mig är det intressanta hur jag kan få instrumenten jag spelar in att låta så genuina som möjligt.

Redigerat av Ilvespoika
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Tracktion (T7) som är gratis. Funkar bra om man inte behöver några inbyggda ljud. Jag laddar ner ljud såsom stråkar (cello), piano, trummor, mm gratis från Spitfire (LABS).
 

https://www.tracktion.com/?gclid=EAIaIQobChMIj92x6LzD5wIVBIGyCh0OLwxXEAAYASAAEgLUb_D_BwE

https://www.spitfireaudio.com/labs/

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Erik dP said:

Jag använder Tracktion (T7) som är gratis. Funkar bra om man inte behöver några inbyggda ljud. Jag laddar ner ljud såsom stråkar (cello), piano, trummor, mm gratis från Spitfire (LABS).
 

https://www.tracktion.com/?gclid=EAIaIQobChMIj92x6LzD5wIVBIGyCh0OLwxXEAAYASAAEgLUb_D_BwE

https://www.spitfireaudio.com/labs/

Behövs det ett interface för att spela in instrumenten i Tracktion T7? Spelar man in via vanliga mikrofoner? Hur fungerar återhöringen via högtalare när du lägger instrumentspår på varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett interface, dvs ett ljudkort man kopplar in via USB. Men om du har en mickingång eller liknande på din hem-pc så brukar det gå bra så länge micken eller instrumentet funkar på en sådan ingång. Det är ju bara att testa. Låter det bra så är det bara att köra på. Kan tänka mig att en sådan ingång kan ha lite missljud som mer brus än ett externt ljudkort, eller pip och dyligt från närliggande kretskort.

Om man sjunger bör man använda hörlurar så inte högtalarljudet spelas in tillsammans med sången. Tex metronomen.

Alla ljudpålägg går givetvis att ha på olika spår. Men det går även att spela in ovanpå ett annat ljudklipp på samma spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är min kombinerade gitarr, snickeri och bilverkstad och studio B för rakt in med spelandet typ garagerock läget. Tänker till och med köra en del med mixer där ute när jag streamar live. I slutet nån sekund från studio A som har ett mera traditionellt upplägg där jag spelade in musiken du hör i bakgrunden för ca 9-10 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...