Jump to content
Annons

Hur få "punkiga" palm mutes?


ONSatan

Recommended Posts

Vad har ni för trick för att få "punkiga" palm-mutes" (dvs ej metal-typen...)?

Ljudexempel:
Green Day - Basket Case OBS! Det är tydligast i början av låten så lyssa direkt på Spotify och inte via "snabbspelaren" nedan...

Jag brukar inte ha så mycket dist heller MEN i bilen hörde jag gamla goa Basket Case OCH tyckte att den hade mer dist än vad jag kom ihåg. Lyssnade sen på jobbet och nog f-n är guran i början rätt distad (i botten, lågt mellan)? Är det EQ de använder för att få bort det "fräs" som hade gjort det hela till metal?

Själv spelar jag hårt med ganska hårda plektrum och låter högerhanden "hoppa" lite så den då inte dämpar fullt ut men vad finns det mer för grundläggande tips för att kunna spela sådana PM med ganska mycket dist men utan "fräs"?

 Cheers

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt handlar ju hur man spelar. Ska vi prata produktion och Mixning så kan man ju blanda in DI-signal för att rensa upp dist ljudet, alternativt köra lite sansamp eller crunch på Di:n. Eventuellt även dubba gitarrerna en extra gång med crunch. 

 

Lättast är ju dock att styra soundet med plektrum handen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2020-02-04 at 11:55, ONSatan said:

Vad har ni för trick för att få "punkiga" palm-mutes" (dvs ej metal-typen...)?

Ljudexempel:
Green Day - Basket Case OBS! Det är tydligast i början av låten så lyssa direkt på Spotify och inte via "snabbspelaren" nedan...

Jag brukar inte ha så mycket dist heller MEN i bilen hörde jag gamla goa Basket Case OCH tyckte att den hade mer dist än vad jag kom ihåg. Lyssnade sen på jobbet och nog f-n är guran i början rätt distad (i botten, lågt mellan)? Är det EQ de använder för att få bort det "fräs" som hade gjort det hela till metal?

Själv spelar jag hårt med ganska hårda plektrum och låter högerhanden "hoppa" lite så den då inte dämpar fullt ut men vad finns det mer för grundläggande tips för att kunna spela sådana PM med ganska mycket dist men utan "fräs"?

 Cheers

Jag försöker mig på att vara något mer pedagogisk:

som jag ser det är det väl inga som helst konstigheter. En hederlig Fender Stratocaster (funkar säkert med en Squire om plånboken gapar tom) in i en Marshall (eller motsvarande). Mycket dist, antingen från förstärkarens inbyggda eller från en Boss Distortion. Sedan är det väl i princip klart. Det är inte i mixning man får fram soundet (även om amp sims såklart kan hjälpa en!).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...