Jump to content
Annons

Hur använda Room EQ wizard i rum enbart till för inspelning?


Recommended Posts

Hej! 

 

Har tänkt göra lite mätningar på mitt rum med hjälp av REW för att få bättre kunskap om hur jag ska behandla det innan jag börjar spela in. När jag kollar på tutorials om REW så verkar det främst vara inriktat på lyssning från monitorer, dvs hur rummet svarar på monitorer uppställda på en viss plats. Jag kommer främst inte använda rummet åt lyssning, utan åt inspelning.

Hur ska jag tänka när jag vill mäta med REW för att hitta en optimal plats för inspelning i rummet? Det som är viktigt är ju mikrofonplacering, och vilka frekvenser/reflektioner som återvänder till mikrofonen, vid en viss plats i rummet. Ska jag exempelvis sätta högtalarna vid den punkt där ljudkällan (jag) kommer befinna mig vid inspelning? Eller har jag missförstått hur programmet används? Är fortfarande lite nybörjare på det här med akustik.

(Kanske inte helt relevant för frågan men: har ett litet rum ca 3,5*4 m med en välvd vägg (konvex mot rummet) och ca 4 meter i tak. Tänker börja göra mätningar där jag är riktad mot den välvda väggen, men vid väggen mittemot den välvda. Använder också en aston halo)

Mkt tacksam för svar! 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Du har nog lite för stora förväntningar på vad REW ska göra åt dig. Men metoden som förslår är nog lämplig. Att mäta rum + högtalare  och justera är vad man vill för lyssning. Men för inspelning så är det bara rummet. Man behöver således även kalibrerade rundstrålande högtalare för en "korrekt" mätning. Det är nog inte brukligt att göra detta för musik inspelningsrum, det är något som man nog enbart gör i mäthallar.  Efterklangen är det man behöver kolla med REW. 4 meter i takhöjd ger i alla fall ganska stora möjligheter att absorbera även låga frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...