Jump to content
Annons

Min nya studio i en gammal hårsalong


Rillepaz

Recommended Posts

Hello!

Jag har alltid haft min studio i mitt vardagsrum men på grund av platsbrist så måste jag flytta den och jag har fått låna ett rum i min mosters garage en mil ifrån där jag bor, min morfars gamla hårsalong. Helt perfekt läge där ingen kommer kunna bli störd av lite högre volym! 

Rummet är i betong på alla väggar förutom en som är i murad sten. Betonggolv med en ful gammal plastmatta och antagligen betong i taket. Måtten på rummet är 309x323cm.

Här kommer endast röst spelas in med mikrofon, allt annat sköts med synthar och samplers.

Jag kommer inte behöva ljudisolera något, för jag kommer inte kunna störa någon, men det hade varit kul att höra hur ni hade gjort med utrymmet för att förbättra akustiken. Jag är inte så mån om att få det superbra gjort för jag har under de senaste åren gjort lagt mix i lurar som låtit skitbra i en top-of-the-line-studio, där jag fått tummar upp av dom gamla drakarna som driver studion. Tekniker i världsklass!

Jag har min utrustning som kräver ganska mycket plats. Men jag får idag plats med allt på två 120 bord, ett 100 och ett 120x120 hörnbord.

Jag har en kallaxhylla som är 5x5 fack med vinylskivor jag ska ställa dit, den kommer behöva stå rakt bakom mig. 

Monitorer saknar jag, och jag funderar på om jag ens behöver några då jag har två rätt stora canton-högtalare från 80talet som, sist jag spelade dom, dundrade på jävligt bra. Såklart blir det inte ingen ”korrekt lyssning” men eftersom rummet kommer ha jobbiga akustiska problem så kanske det inte behövs några monitorer, och jag känner mig rätt säker att mixa i lurar.

Och min budget är inte jättefet på nya prylar så hur långt kommer man på ett par billiga 5”monitorer liksom? 

Såklart att man kan ha dom som komplement till cantons men när rummet ändå kommer vara så orättvist så kanske det bara är ett onödigt prylbegär? 

Jag har tänkt stenull. Att bygga egna paneler. Jag har egentligen platsbrist med så jag kan bygga hur tjockt som helst. Är DIY-paneler med tjocklek på 10cm ens värt att tänka på? På vissa ställen kommer jag kunna göra typ 200x100 paneler som kommer kunna bli ganska tjocka, men hur tjockt är tillräckligt för att inte bara plocka diskant? 

Och det känns nästan läskigt att sätta upp egenbyggda grejer i taket, borde jag göra det? Takhöjden är inte superhög men jag glömde ta måttet.

Ska jag ta bort plastmattan, som luktar något sjukt nostalgiskt, för att förbättra rummet, eller ska jag låta den vara kvar? Ska jag lägga mattor på golvet?

Som sagt så är jag inte ute efter att rummet ska bli perfekt akustikbehandlat, det vore en orimlighet. Tanken med studion är att man ska skriva musik, spela in röst vilket kräver en del dämpning, men jag tänker att man kan göra mer i ett hörn lixom, ha det gött, och få en kreativ känsla i ett rum som inte ekar för mycket, om ni förstår vad jag menar. 

Jag har bilder och en skiss på ytan så ni får se vad jag har att jobba med. Märk väl att jag inte pluggade bygg i gymnasiet haha!
 

Ps. 
Rummet är för tillfället fyllt med massa bröte, och morfars gamla schamponeringsplats som rörmokare kommer plocka bort.

Ps 2.

Skissen är gjord så jag får ut alla bord och kallaxhyllan, det är inte nödvändigtvis så att jag måste ha det uppställt på det viset. Dock ser jag gärna att borden står ihop för att förenkla mitt arbetssätt. 
 

Ps 3.

Stenväggen som ni ser på bilden är i förhållande till skissen den väggen som är längst upp.

 

 

A754D2C4-49F1-4472-AF38-6CC216FC9D2F.png

02DEE448-7852-4595-B919-200154328C01.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tog mig friheten att göra ett förslag:

Flyttade mixplats mot kortsidan. Brukar alltid bli bättre ljud då!

Sedan tjockt med stenull på bakre väggen. Den viktigaste platsen är upptagen, mitten av väggen. Du kommer att få destruktiva reflektioner där ifrån. Men detta kommer att göra stor skillnad för den första stående vågen längsledes. Kommer även att ta ner decayen överlag i rummet. Kan du få upp stenull ovanför bokhyllan blir det ännu bättre.

Ett moln i taket ovanför dig. Ju större och tjockare ju bättre. Tar hand om stående vågor höjdledes samt första reflektionen i taket.

Till sist två absorbenter på sidoväggarna. Bordet är i vägen lite. Så en absorbent från golv till undersida bord samt en från ovansida bord (plus utrustning) upp till tak.. Tar hand om stående vågen sidledes samt reflektioner från sidoväggarna. (Om du kan få upp stenull i den höjden där ljudet  studsar)

Bytte dessutom ut borden så att det blir samma vänster höger. Får en klarare stereobild då.

Angående stenull så funkar inte vad som helst, det måste vara låg densitet. Rockwool flexibatts kan jag rekommendera.

Och lägg ej in mattor. Hårt golv är alltid bäst. Mattor EQar reflektionerna bara. Mellanregistret och basen åker rätt igenom medans diskanten absorberas.

Angående monitorer så kan du komma ganska billigt undan med ett par billiga 5 tums och en miniDSP. https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-balanced-2x4

Då kan du EQa monitorerna så att de motverkar rummets frekvenskurva och få monitorer som presterar som sådana i mycket högre prisklass.

 

Ja detta är ett förslag som går all in. Du får se vad som funkar att göra och inte. 🙂

/Jens

A754D2C4-49F1-4472-AF38-6CC216FC9D2F.thumb.png.485c0eadbd27ffb73054bfd24538ec8c.png

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Värt att tänka på är om du vill optimera för mixning eller inspelning. Skillnaden blir nog inte så stor för ett så litet rum. En mätning med en billig rundupptagande mik kan ge god hjälp. Helst en mät mikrofon, finns inte det så får man ta vad man har. Gratis program vara finns det så det är låg kostnad för DIY projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket jobb du la ner Jens, sjukt kul engagemang! 

Borden kommer behållas till en början för det där med stereobilden är inte superviktig, men jag ska göra ett ikeabesök när jag kommit iordning för att se vad som kan förbättras. 
Mix kommer med största sannolikhet göras i lurar. Och änsålänge kommer jag inte ha några monitorer, enbart mina skitstora hifi/högtalare från 80talet.

Jag besökte rummet ännu en gång, men det är så mycket bröte i vägen för att ta kort, men det finns ett fönster på stenväggen och en dörr mittemot, så det där med att sätta upp absorbenter just där kan bli struligt! Om jag har ögonen mot fönsterväggen? Då kommer en kallax vara på en av sidoväggarna och en dörr kommer vara bakom, skapar jag mer problem då? Jag kommer ta kort när shamponeringsvasken och är borta! 

Ju mer tid jag spenderar åt det här projektet så tänker jag att jag främst ska behandla bakväggen. Att jag i stort sett konstruerar runt kallaxhyllan. Vilket suger för jag har lite grejer jag skulle behöva göra mig av med ovanför, grejer som inte används så ofta, men det är min gudmor som äger stället och det är ett gigantiskt hus med ett ännu större garage. Så prylar får väl okupera hennes hem istället, haha.

En kallax är typ 40cm djup, vilket får mig att undra om 40cm rockwool (den som du tipsade om, vilket var den jag hade i åtanke) räcker? Jag vill inte gärna göra bygga tjockare för det slukar för mycket plats. 
Alla ingrepp är i stort sett enbart för att göra lyssningen lite trevligare. Och jag jag skäms inte att säga att jag inte så så hajj på det där med snickeri 😄 Sen vill jag gärna att man ska kunna få plats med minst två stolar/fotöljer/tvåsitssoffa förutom min kontorsstol så att jag kan få till det där hänget jag saknat med studio hemma med sambo, barn och hund haha.

Jag vill lägga fokus på inspelning, så jag kommer försöka fixa ett av hörnen så vi kan spela in vox så torrt det bara går. Jag vill inte ha någon modullösning men det hära inspelningshörnet får lixom växa fram lite med tiden. Min mikrofon tar upp rätt mycket rum, så jag funderar på att en sm7 är nästa hål att lägga pengar i.

Ha det gött!

Richard

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Nbient said:

Här hittar du tips på hur du gör riktigt billiga och bra ljudabsorbenter.

 

Oj, spännande? Om man skulle dubbla hans tjocklek skulle man kunna, om man hittar billiga handdukar, komma rätt lindrigt undan. Tack för infon!

Jag ska dock försöka använda mig av rockwool men detta ska jag absolut försöka implementera, lite för att det är kul!

 

edit.

även om Jysk har handdukar för typ 30:- och man vill ha lite tjockare än vad han gjorde blir det typ 300:- per panel bara i handdukar. Men det är en bra grej att ha i åtanke!

Redigerat av Rillepaz
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är den högra väggen. Här har jag smällt upp min kallaxhylla på 5x5 hyllplan eller vad man säger. Jämte hyllan ska jag bygga stenullsdämpare tänkte jag. Elementet är pluggat sen flera år tillbaka så det är lungt. I kallaxhyllan kommer jag främst ha vinylskivor.

BFC9798E-3598-4842-9574-5DE18EEBEC3A.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte utan att man blir nostalgisk av att vara i det rummet. Där klipptes jag för första gången när jag var tre månader gammal, min morfars yngsta kund och jag fortsatte klippas där i åratal. Min morfar, Ernst, var en högt aktad damfrisör som haft salonger på västkusten men som i femtioårsåldern valde att fortsätta sin verksamhet med sin fru, min mormor, också damfrisör, i sitt hus.
 

Jag tror det här kan bli bra. Jag ska tillbaka imorgon för att sätta upp bord och ställa in utrustning. Byggen av dämpning får bli allt eftersom.
Jag ska hålla er uppdaterade!

Ha det gott! Och har ni något gott i glasen? Skål på er!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

On 2020-02-02 at 21:37, Rillepaz said:

Vilket jobb du la ner Jens, sjukt kul engagemang! 

Borden kommer behållas till en början för det där med stereobilden är inte superviktig, men jag ska göra ett ikeabesök när jag kommit iordning för att se vad som kan förbättras. 
Mix kommer med största sannolikhet göras i lurar. Och änsålänge kommer jag inte ha några monitorer, enbart mina skitstora hifi/högtalare från 80talet.

Jag besökte rummet ännu en gång, men det är så mycket bröte i vägen för att ta kort, men det finns ett fönster på stenväggen och en dörr mittemot, så det där med att sätta upp absorbenter just där kan bli struligt! Om jag har ögonen mot fönsterväggen? Då kommer en kallax vara på en av sidoväggarna och en dörr kommer vara bakom, skapar jag mer problem då? Jag kommer ta kort när shamponeringsvasken och är borta! 

Ju mer tid jag spenderar åt det här projektet så tänker jag att jag främst ska behandla bakväggen. Att jag i stort sett konstruerar runt kallaxhyllan. Vilket suger för jag har lite grejer jag skulle behöva göra mig av med ovanför, grejer som inte används så ofta, men det är min gudmor som äger stället och det är ett gigantiskt hus med ett ännu större garage. Så prylar får väl okupera hennes hem istället, haha.

En kallax är typ 40cm djup, vilket får mig att undra om 40cm rockwool (den som du tipsade om, vilket var den jag hade i åtanke) räcker? Jag vill inte gärna göra bygga tjockare för det slukar för mycket plats. 
Alla ingrepp är i stort sett enbart för att göra lyssningen lite trevligare. Och jag jag skäms inte att säga att jag inte så så hajj på det där med snickeri 😄 Sen vill jag gärna att man ska kunna få plats med minst två stolar/fotöljer/tvåsitssoffa förutom min kontorsstol så att jag kan få till det där hänget jag saknat med studio hemma med sambo, barn och hund haha.

Jag vill lägga fokus på inspelning, så jag kommer försöka fixa ett av hörnen så vi kan spela in vox så torrt det bara går. Jag vill inte ha någon modullösning men det hära inspelningshörnet får lixom växa fram lite med tiden. Min mikrofon tar upp rätt mycket rum, så jag funderar på att en sm7 är nästa hål att lägga pengar i.

Ha det gött!

Richard

Hej!

40 cm räcker och är mer än vad de flesta brukar göra. Jag skulle haft fönstren och dörren som sidoväggar. Det får ju plats absorbtion under fönstret. Där där första reflektionen träffar. Måste inte vara supertjockt. Bara 10 cm gör att du absorberar diskant och mellan vilket är bättre än inget och kommer att rensa upp stereobilden, och du kommer få en klarare ljudbild med mindre fasfel. I taket räcker också 10 cm för att det skall bli bättre, det blir ju reflektioner där också. Det jag pratar om är dessa  punkter:

mecc593h0aIFeXQkZLXlav7F24zixgCWJcex1YhX

De så kallade första gradens reflektioner (Early reflections/First reflections), där ljudet studsar en gång innan det träffar lyssningspunkten. Finns även i taket. Går att använda en spegel för att se var dessa är. Om du sitter i lyssningsposition och ber en kompis flytta en spegel över väggen/taket. När du ser högtalarna i spegeln, då vet du var ljudet studsar. Dessa reflektioner, där ljudet studsar en gång, skapar väldigt destruktiva fasfel. De andra reflektionerna, där ljudet studsar två eller fler gånger innan ljudet når dig, är inte lika farliga, de bidrar tvärtom till att skapa en naturlig reverbsvans i rummet då de är lägre i volym.

Handdukar, som visas i youtubeklippet ovan, är inga bra absorbenter, de - likt mattor - absorberar bara det högre registret och gör rummet murrigt. Visst de är bättre än inget, men stenull slår handdukar alla dagar i veckan!

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär valde jag att ställa borden. Stereobilden blir väl kass enligt er som vet bättre, högtalarna är naturligtvis överdimensionerade och felplacerade och det ser ut som fan där igen. Men det är på gång! Jävligt på gång. 
Jag har inte bestämt mig för vart vilka prylar ska landa, och jag är är rätt dålig på att ta det beslutet när det kommer till studioprylar. Jag har kanske för mycket grejer. Eller för lite grejer. Eller för lite plats. Eller? 

Nåväl, min skivsamling ska sorteras upp i hyllan och jag ska köpa ett par hurtsar som går in under borden för förvaring av allt som inte ska ligga på borden. Eller har ni något tips? Hurts känns rätt rimligt med tanke på att rummet inte är så stort. Självklart ska jag ställa grejer i kallaxhyllan också. 
 

Allt tar sån tid haha.

E70D4D7F-8BCB-41C2-ACC8-7EB3787EB42B.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Röjde iordning på bordet och tog bort en skivspelare och en sampler (akai s-900). Min laptop representeras av sleeven jag brukar ha den i. När finans finns ska jag köpa trådlöst tangentbord och trackpad från apple, vilket kostar därefter, och en skärm. Då kommer jag få mer yta.

Mitt arbetssätt är att jag samplar vinyler på mpcn eller maschine. Jag använder microkorgen alldeles för lite så den kanske jag ställer bort. Jag tänkte gå från skivspelaren -> djmixer -> gap pre-71jr -> mpc -> alesis 3632 -> pedaler -> mixer -> ljudkort. Tidigare gick jag in i mixern innan mpcn men jag vill inte behöva ta beslutet om eq innan ljudkortet. 
Hade ni kopplat något annorlunda?
Hade ni placerat något annorlunda? 
Jag ska till ikea imorgon och plocka upp ett par hurtsar och lite mysbelysning.

Trevlig kväll!

05BDDE17-954B-4892-A36E-A64910E7FED3.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde tacka dig för matnyttig info Jens. Jag visste det mesta men det är alltid gött med lite uppfräschning av minnet! 
Jag ser fram emot att lösa dom värsta akustiska problemen inom en snar framtid. Först och främst vill jag få kopplat upp allt och börja göra väsen av mig! 
 

Ha det bäst!

Out!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-02-03 at 21:07, Rillepaz said:

Oj, spännande? Om man skulle dubbla hans tjocklek skulle man kunna, om man hittar billiga handdukar, komma rätt lindrigt undan. Tack för infon!

Jag ska dock försöka använda mig av rockwool men detta ska jag absolut försöka implementera, lite för att det är kul!

 

edit.

även om Jysk har handdukar för typ 30:- och man vill ha lite tjockare än vad han gjorde blir det typ 300:- per panel bara i handdukar. Men det är en bra grej att ha i åtanke!

Billigare handdukar än p å Dollar Store finns nog fan inte 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...