Jump to content
Annons

kompgitarristen

Identifiera mikrofoner och teknik [Löst]

Recommended Posts

Hej! Jag har fått i uppdrag att spela in en låt. Jag har fått

ett par ljudklipp av akustisk gitarr som ska vara referens.

Den som gett mig ljudfilerna har själv ingen aning om vilka

mickar som använts eller hur dom placerats men jag har blivit ombedd

att försöka ta reda på det och komma så nära som möjligt.

Är det möjligt att utifrån ljudfilerna höra hur det är inspelat och vilka mickar som använts?

Edited by kompgitarristen
Ärendet löst

Annons

Du borde kunna höra om det är mycket rum på inspelningarna och om det är en stor fet konding kanske...annars är det nog svårt. 

Ja det är möjligt att komma nära i alla fall men svårt när omöjligt utan att höra. Släng upp ett exempel så finns det flera duktiga här som kan hjälpa dig :) 

Lätt ostämt, halvdant spelat - inte mycket till topp. Hmm...svårt. Rätt mycket rum. Ska du "slå" det där, eller ska det låta likadant? Släng upp en mick och testa bara. Se till att få med rätt mycket rumston.

Den andra: är det två mickar tro? Kan inte vara så svårt att göra det bättre dock :-)

20 timmar sedan, slejnard said:

Ja det är möjligt att komma nära i alla fall men svårt när omöjligt utan att höra. Släng upp ett exempel så finns det flera duktiga här som kan hjälpa dig :) 

Hur länge brukar det ta innan dessa kunniga ger sig till känna?

15 minuter sedan, kompgitarristen said:

Hur länge brukar det ta innan dessa kunniga ger sig till känna?

Ja det är lite olika beroende på när de kikar in. Mixamannen som svarade kan en del. Är inte så bra själv på att avgöra såna saker. Prova att ändra rubriken med tillägget ”ljudexempel finns” 

Jag får väl meddela min kund att de enda kommentarer jag fick på Studioforum var hur dålig han är på att spela gitarr där ingen ville uttala sig om vilka mickar som använts eller mickplacering.

Att höra vilka nickar som använts är nog omöjligt.

Båda klippen är inspelade med två mickarna. Första klippet låter det som det ligger ett reverb på, inte naturligt rum.

Jag gillar den här metoden som jag tycker ger ett balanserat ljud och inte är så känsligt om gitarristen rör sig lite.

49 minuter sedan, kompgitarristen said:

Jag får väl meddela min kund att de enda kommentarer jag fick på Studioforum var hur dålig han är på att spela gitarr där ingen ville uttala sig om vilka mickar som använts eller mickplacering.

Att gå omkring och sura kommer du nog inte långt på…

Skärmavbild 2020-01-28 kl. 21.55.10.png

23 timmar sedan, kompgitarristen said:

Hej!
Om du berättar mer om vad du vill åstadkomma med projektet, så blir det lättare att hjälpa dig. Som du har formulerat frågan nu låter det mest som den typen av självstudieuppgifter som man kan få på en ljudteknikutbildning.

Vad är slutmålet om du lyckas få fram rätt sound? Har du tillgång till flera olika typer av mickar, eller vilka begränsningar finns? Allt det är viktig input om du vill ha någon konkret feedback.

Intressant utmaning annars!

Lite som att fråga vad exakt Ozzy hade rökt innan han sjung Sweat Leaf på 70-talet. :-) 

(Maui Wowie eller Matanuska Thunder Fuck osv)

On 2020-01-28 at 21:20, drloop said:

Att höra vilka nickar som använts är nog omöjligt.

Båda klippen är inspelade med två mickarna. Första klippet låter det som det ligger ett reverb på, inte naturligt rum.

Jag gillar den här metoden som jag tycker ger ett balanserat ljud och inte är så känsligt om gitarristen rör sig lite.

Jag tror inte att SM57 använts i mina exempel. Stereobilden verkar också beydligt bredare i videoklippet du länkade till så jag utesluter att den mickekniken använts i något av mina exempel.

1 timme sedan, Jayway said:

Hej!
Om du berättar mer om vad du vill åstadkomma med projektet, så blir det lättare att hjälpa dig. Som du har formulerat frågan nu låter det mest som den typen av självstudieuppgifter som man kan få på en ljudteknikutbildning.

Vad är slutmålet om du lyckas få fram rätt sound? Har du tillgång till flera olika typer av mickar, eller vilka begränsningar finns? Allt det är viktig input om du vill ha någon konkret feedback.

Intressant utmaning annars!

Hej!

Den här tråden handlar om det går att avgöra vilka mickar som änvänts och hur dom placerats.

Målet med projektet får bli en annan tråd.

Det låter som billiga småmembranare

Men om han lirade själv så minns han väl hur mickarna var placerade?

Edited by pop53

12 timmar sedan, kompgitarristen said:

Jag tror inte att SM57 använts i mina exempel. Stereobilden verkar också beydligt bredare i videoklippet du länkade till så jag utesluter att den mickekniken använts i något av mina exempel.

Mick går inte att gissa. Stereobredd kan man minska med panorering, tvärtom är svårare...

Det är väldigt brett och ett uppenbart hål i mitten, speciellt i klipp 2. Och botten lutar kraftigt åt ett håll. Så det känns som det är bredare än en vanlig XY. Skulle prova ORTF, alternativt AB om ORTF inte blir bredd nog. 

Edited by Naymari
  • Gilla 1

Det är nog bara att fnula runt så får man koll på det.

Edited by pop53

Jag har fått hjälp av inspelningstekniker och producent
som tillsammans med mig genomlyssnat filerna där vi med 85% säkerhet fastställt vilka mikrofoner som använts och hur dom placerats.

Ärendet avslutas.

Ärendet avslutas.

korrekturfel
  • Gilla 1

Det skulle kanske vara hjälpsamt om du postade vilka mickar det var? För att hjälpa andra? Vore även intressant.

🤘

Edit:

Dubbelkollade mina låter faktiskt mycket bättre men det är ju en G stämd gammal Levin stålsträngad som jag lirade med och med plektrum plock så bara där är det ju en skillnad som gör det svårt att avgöra sånt här.

Men gött att det fixade sig lycka till med låten 

Det måste ha varit dessa, testade mina igår natt och dom låter ungefär så där.

https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/SubZero-SZ90S-Pennkondensatormikrofon-Matchat-Par/18L7

Edited by pop53

3 timmar sedan, kompgitarristen said:

Jag har fått hjälp av inspelningstekniker och producent
som tillsammans med mig genomlyssnat filerna där vi med 85% säkerhet fastställt vilka mikrofoner som använts och hur dom placerats.

Ärendet avslutas.

Ärendet avslutas.

Ok vad bra. Delge gärna svaret :) 

• Gilla 1