Jump to content
Annons

Nygammal Låt men ändå ny


slejnard

Recommended Posts

Hej!

Jag och trummis Ulf har spelat in en nygammal dänga. Gjorde en version för många år sen men tänkte göra det bättre. Feedback önskas på arr, mix och framförande. Förslag på ändringar etc...

mixat om versionen på Spotify större och bredare! 
 

 

https://open.spotify.com/track/6ELJ40ADC16VIWioCxX44N?si=ObbCxcIzQ2mi2gOpvolS1A

 

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tänker att arret kanske behöver förändras för att refrängen ska bli kraftfullare. För det saknas

Att låten startar med ett tydligare tema, en melodislinga som inte behöver var invecklad. Det kan vara en blandning av vers och ref-melodi, eller anting eller... Sen att man landar i en lugn vers där bas och gitarr bara slår ut ackorden eller en ackegura som kör på och kanske en tamburin/marackas eller ett ägg och kagge på det. Sen gå direkt igen in i en 2a vers då trummorna gör sig mer tydlig och kompar, saker och ting rullar på lite mer.(alltså, upprepa allt som sker innan första "sailing through" 2 gånger, önskvärt är att inte upprepa samma text) för att sen gå in i första refrängen. Alla instrument kanske pumpar på i unisot och varför inte en tamburin som går i 16delar på det. Det ger en känsla av att det lyfter och framotkraft. Släng på en orgel eller önskvärd synt så ger det ännu mer kraft. Och efter det återgå till "temat" och sen en vers och refräng igen. Enligt normen passar sig ett stick där, eller solo, eller både och. Avsluta med refräng, kanske en dubbelrefräng med temamelodi på det.

För att förtydliga:

Intro/tema
Vers1 - lugn
Vers2 - med mer komp och trmmor
Ref
Intro/Tema
Vers3
Ref
Stick/solo - 
Ref x2 (med tema)

 

Så skulle jag gjort det. Betyder såklart inte att det är det enda rätta. Men jag tror att låten skulle komma fram bättre. Lite mer struktur helt enkelt

Svårt att säga exakt hur man ska arra det när man inte sitter själv med låten. Intro/Temamelodin skulle kunna dyka upp i en annan ordning.  Den skulle kunna dyka upp andra gången efter 2a refrängen och låta den vara som ett "solo" innan stick. Sticket kan vara en enkel versrunda på instrumenten men med en annorlunda sångmelodi. Det är enkel och effektfull variant.

Det kommer bli kanon. Lycka till!

Redigerat av dajerszz
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssning och bra idéer dajerszz 🙂 👍 Ska se om nåt går att göra eller så spara till nästa låt ang. uppbyggnaden. Tanken med denna var lite att kastas ut direkt och måla lite annorlunda. Sjunger verserna på ett för mig helt annorlunda sätt. Ska ändå testa några av idéerna .. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...