Jump to content
Annons

Hur kopplar jag in en hörlursförstärkare i ljudkortet ?


Gäst

Recommended Posts

Funderar på att köpa ett par hörlurar med 250ohm. Men hur ska jag koppla in en förstärkare via mitt ljudkort ? Plus någon som har ett bra förslag på en hörlursförstärkare som klarar av 250ohm på lurarna ? Mitt ljudkort är Steinberg ur22c.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har man inga högtalare/monitorer så kan man använda utgångarna till hörlursförstärkaren. Annars kan man ha en enkel switch där, för det är ju sällan man lyssnar via monitorer och hörlurar samtidigt.

Eller så köper man upp sig en klass och skaffar ljudkort med fler utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte men jag tänkte typ koppla från ljudkortets headphone jack in i hörlursförstärkare. Det lär väl gå ? Eller hur ska jag göra, det måste ju gå på nåt sätt. Eller ?

har ju högtalare utgångar på ljudkortet. Men vad händer sen när jag skaffar ett par monitorer ? Minns för länge sen så hade jag en samson monitor controller och då var det hörlursförstärkare också. Då kopplade jag via mitt ljudkort. Men dom säljer inte den längre, iaf inte hos thomann 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg den här på thomann. En monitor kontroller. Men hur koppla lurarna i den ? Det är ju L -R ? Det verkar vara typ ett ljudkort också. Men kan jag använda den som en kontroller och inte ett ljudkort ?

971FAE81-41C3-40D8-9CFE-F7E7D154AC92.png

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten gullig sån där Behringer mixer borde ju funka också tycker man. 

https://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_502.htm

Utgångarna från ljudkortet in i mixern som har både master ut till monitorer och hörlurs utgång. Jag tror inte dom låter så kasst längre heller så det borde räcka en bit även ljudkvalitet mässigt också.

Man får nog helt enkelt läsa på lite specs på grejorna så signaltyperna funkar någorlunda mot varandra.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många Ohm klarar den då på hörlurarna ? Är inte sugen på en mixer. Men funderar nu på en monitor kontroller då får man allt i ett. Har ni nåt förslag ? Med tanken att den ska kunna leverera högt ljud även med 250 Ohm lurar. Sen kopplas till mitt ljudkort

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt man får nog läsa på om produkterna vad som anges när det gäller sånt. Mina akg lurar är på 50 ohm tex och min sist inköpta pryl på 150 ohm när det gäller hörlursutgången så den kommer jag inte att använda speciellt mycket med mina akg hörlurar, utan till det jag köpte den till typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

UR22C har hörlurs utgång och är modern nog att det troligen kommer fungera utmärkt utan några extra förstärkare. Möjligen kan du behöva en förstärkare om du behöver flera utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, pme said:

UR22C har hörlurs utgång och är modern nog att det troligen kommer fungera utmärkt utan några extra förstärkare. Möjligen kan du behöva en förstärkare om du behöver flera utgångar.

Nej jag läste om den och den klarar ca 40 Ohm 

det var så det stod på specsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
43 minutes ago, punchline82 said:

Nej jag läste om den och den klarar ca 40 Ohm 

det var så det stod på specsen.

Det är nog så att specen är effekten vid 40 Ohm. Vilket betyder 20mA vid 0.7 Volt.

0.7 Volt är ganska lite så det är nog strömmen som är begränsande.

Den drivs av 5v så om vi antar att den kan driva 20 mA vid 4.5 Volt så kommer du få ungefär 80 mWatt vid 250 ohm och 18mA vilket är mycket mer än de 15mWatt som den klarar vid 40ohm. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, pme said:

Det är nog så att specen är effekten vid 40 Ohm. Vilket betyder 20mA vid 0.7 Volt.

0.7 Volt är ganska lite så det är nog strömmen som är begränsande.

Den drivs av 5v så om vi antar att den kan driva 20 mA vid 4.5 Volt så kommer du få ungefär 80 mWatt vid 250 ohm och 18mA vilket är mycket mer än de 15mWatt som den klarar vid 40ohm. 

 

Så här står det iaf

så antar att det är så men kan ha fel ?

293A797E-0B91-4E17-B190-367CE3F9CD10.png

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där betyder att vid 40 ohms belastning får man ut 2 ggr 15mW. Exakt vad du får ut vid 250 ohm beror på hur kraftig inbyggda hörlursförstärkaren är, vilket pme påpekar. Utifrån den informationen som finns är det svårt att dra någon säker slutsats.

Jag skulle köpa lurarna på öppet köp och kolla hur det går. Duger det inte får du fundera på mer lättdrivna hörlurar eller köpa hörlursförstärkare om du absolut måste ha de lurarna du funderar på. Mina AKG 240 jag just nu lyssnar i ligger på 55 ohm, och då räcker mitt ljudkort utan problem, lååångt kvar innan det tröttnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...